AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.267

Plus eller minus till MK4

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hej!

Har nyss köpt MK4 navi men ännu inte fått igång nån skiva. Jag fick med en 2006:2 Europe på en Verbatim DVD+R. I bilen säger den incorrect cd/dvd. När jag satte den i datorn förstår jag varför då den är brännd helt fel. Man har brännt image-filen som en fil på skivan.

Jag hade en annan skiva som var brännd på Fuji DVD-R men den sa samma sak i bilen.

Undrar nu, spelar de nån roll vad det är för skiva eller hur ska jag göra för att få igång de?

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en originalskiva som en bra grund men frågan om brännda skivor kvarstår då min tanke är att modda den med egna POI osv vilket inte är olagligt så jag hoppas inte tråden tas bort pga tvivelaktigt innehåll :-)
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Min MK4 tar båda formaten,men plus är det vanligaste/det man bör bränna på.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vilket program ska man använda för att extrahera skivans information från när man ska lägga in egna POI?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Jag använder notepad för att lägga in POI direkt i filen, men håller på att göra ett litet progg som gör laddning från csv-fil möjlig.

Var noggrann med att bränna med lägsta hastighet när ni sedan bränner de modifierade skivorna annars kommer det vara problem att läsa skivorna i naven.

/Andy
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vilken fil är det som editeras?

Var hittar man POI-informationerna?

Finns det några enkla tips och tricks?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
På skivan jag fick på köpet låg en image-fil. Jag la in denna på datorn och brännde den med DVD Decrypter och de funka perfekt på en Fuji DVD-R i 4x.

Testade även en Skandinavien 2007:1 CD och de funka också.

Jag såg dock ingen skillnad på dom, kanske är samma grafik osv på cd och dvd, skillnaden är att man får fler kartor på dvd?

Hur får man 3D View att fungera? Jag hittade inget...
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
För att aktivera 3dview måste du gå in i service läge på navigatorn:
i KeyPos 1 Tryck meny för att komma till huvudmenyn,
tryck set för att gå till inställningar.
Håll nu Menu intryckt i ca 8 sekunder.
I servicemenyn kan du sedan ställa 3dview (birdseye view) förutsatt att du har tillräckligt ny programvara i navigatorn (tror det är V27 eller uppåt).

Vad gäller POI så finns det en engelsk anvisning som går ganska lätt att följa:

Länk

1) Make an ISO image of the 2006-1 DVD
2) Download the Speed camera database in ASC form from Pocket GPS World, you need to subscribe to download, but it only costs £2 for a month's subscription or £19 for a year. (eller ta från poidatabase eller annan fri sida)
3) Download the following files into one folder:
a) POI Convertor
b) ASCI to IDX/URL Mk4 convertor
c) All the files from Here
4) Run the POI convertor on the .ASC file from Pocket GPS world, save it as a TomTom ASCII (*.ASC) file. This changes the structure slightly.
5) Run the asc2idxurl_mk4.exe program from the command prompt in the folder you downloaded everything to, make sure that there is only one .ASC file, the one saved from the POI convertor. Use the following command line : asc2idxurl_mk4 ENG CAMERAS
6) Rename CAMERAS.IDX to 0079.idx
7) Rename CAMERAS.URL to 0080.url
8) Modify the ISO image with these steps:
a) Add camera_splash.jpg to the "\TPD\Icons" folder (I'm not yet sure if this is required, I don't think it actually works for the MK4, but do it anyway for now).
b) Add POI_CAMERA.PNG to the "\TPD\nccBeu_eu_20050726\ICONS\RR" folder.
c) Add POI_CAMERA.PNG to the "\TPD\nccBeu_eu_20050726\ICONS\NAVIOX" folder.
d) Overwrite the ENG.LSC file in the ""\TPD\nccBeu_eu_20050726\ENG" folder.
e) Add 0079.idx to the "\TPD\nccBeu_eu_20050726\ENG\TABLES\0" folder.
f) Add 0080.url to the "\TPD\nccBeu_eu_20050726\ENG\TABLES\0" folder.
g) Add SF_CAMERAS.HTM to the "\TPD\nccBeu_eu_20050726\ENG\SE" folder.
h) Add ST_CAMERAS.HTM to the "\TPD\nccBeu_eu_20050726\ENG\SE" folder.
9) Burn you modified ISO image to a DVD-R.

Skillnaden ellan DVD och CD är som du säger dels antalet länder på en skiva samt informationen om diverse platser etc. På de tidigare cd skivorna har det funnits sämmre grafik och inte möjlighet till 3d vy, men det kanske är korrigerat iochmed 2007CDn.

/Andy
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ok, tack för infon. Ska testa mig fram lite. Har läst en del på olika POI-sidor nu och även lite på x5world forumet där det står en del.

Jag la in V28 igår så de ska inte vara några problem.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vad du kallar birdview heter i menyn "Perspective" och fungerade utmärkt att aktivera och sedan välja i "Map position".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.