|
|
|
|---|---|
|
Min viskokoppling började fungera efter att jag justerade det lilla blecket som sitter på den, så nu snurrar den mest hela tiden känns det som. Nåja, jag vet ju hur jag ska justera ner den igen. Men. Fläkten blåser framåt, är det rätt? Då blåser den ju ut varmluft, och dessutom så blåser fläkten även när bilen rullar, så det blir ju ett väldigt motstånd där. Så, frågan lyder, ska fläkten blåsa eller suga? Känns ju mest naturligt att den ska suga tycker jag. Isåfall lär det bara vara att demontera fläkten från okpplingen och vända den.. -- Markus | |
|
Skulle du ha fått fläkten att byta riktning så måste ju även allt annat också gå åt felhåll.. :) (inklusive bilen).=Orimligt! Går ju inte heller att montera fel direkt. Du tänkte inte fel när du säger att den blåser, för logiskt sätt så borde den suga! Vilket håll är själva fläktbladen vända åt? Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Nu missförstår vi nog varandra litegrann. Fläkten och kopplingen har varit demonterade från varandra. Naturlgtvis går axeln på samma håll som innan, men frågan är angående vilket håll fläkten ska vara monterad på kopplingen. Den går att montera på två "håll". Just nu är den monterad såsom den var tidigare när jag köpte bilen, och då suger den luft från motorrummet och blåser ut framåt genom kylaren och grill. Håller man handen framför grillen så känner man att det blåser, medan man inte känner nåt med handen mellan fläkt och motor. Så. Ska fläkten suga in luft i motorrummet eller blåsa ut luft från det. Jag tycker den borde suga, men just nu blåser den, och det var det jag tänkte bekräfta bara.. -- Markus |
|
|
Tilläggas ska att det står "520 24v" på fläkten med vit handstil, så det lär inte vara originalfläkten = nån kan ha monterat den fel tidigare. -- Markus |
|
|
Hallå.. det kvittar om du vänder fläkten, den kommer att 'fläkta' åt samma håll ändå. Och såvitt jag vet snurrar alla BMW-motorer åt samma håll, så är det bara en BMW-fläkt lär det vara rätt riktning på den i alla fall. Fläkten ska 'dra' luften genom kylaren och blåsa den bakåt motorn, och jag har väldigt svårt att fatta hur just din skulle kunna göra tvärs om.... Kolla igen! /// Gunnar E. |
|
|
Ok, jag ska kolla igen.. Jag får ta med mig en bit papper, det är lite lättare att se hur luften går då, men igår kändes det så iallafall :) Jag låg igår och funderade på fläktblad om vad som händer om man vänder dom, och det visade sig att jag hade väldigt svårt att tänka mig hur det fungerar med fläktbladen. Månne var jag trött efter en dag i garagedamm och extensiv användning av div lösningsmedel för att få av färg på en dörr till ett annat projekt som gjorde att jag hade lite svårt att tänka - eller så är jag bara dum i huvet... -- Markus |
|
| När jag höll på med modell-flyg så var man iaf tvungen att sätta propellern åt rätt håll iaf (har för mig att det var den "utåtbuktande" sidan som skulle vara framåt), samma borde ju gälla här, sätter man fläktbladen "åt fel håll" så lär den trycka luften in i kylaren iställer för o suga undan... | |
|
Tänk efter lite... betrakta ett vanligt snedstreck! / Nu lutar det med överkanten åt höger. Tänk dig att du vänder hela datorskärmen uppochned (eller vänd huvet). Lutar snedstrecket på något sätt annorlunda när du ser det från detta hållet? :) Enda sättet att ändra hur fläkten blåser är att vända rotationsriktningen. Det är riktigt att man på ex. vis modellplan ska vända den buktiga ytan åt ett visst håll, detta har dock endast med propellerns verkningsgrad att göra - den blir effektivast då. Den kommer dock fortfarande att dra planet framåt även om den är felvänd! |
|
|
om man vänder hela fläkten 180° så följer ju fläktbladen oxå med 180° vilket betyder att det går inte vända den fel! Så länge den bara roterar på rätt håll så kommer den blåsa på rätt håll, och är det bara en bmwfläkt så tror jag som gunnare att allt är lugnt. eftersom alla motorer M20 som M50 snurrar på samma håll! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Jag var ute och kollade nu, och visst suger den in luft genom kylet... Kände med handen framför grillen först, och då kändes det som det blåste ut, men sen satte jag en postit på grillen, och den smackade fast rejält, så det var bra tryck. Att det kan vara så svårt att känna skillnad :) Iofs blåser det lite utomhus när jag testat också, men dock. Nu går den in fint när tempmätaren ligger mittemellan de varmaste strecken, innan det röda. Det blir väl bra. -- Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.