|
|
|
|---|---|
|
hej, jag undrar om någon har ett bra program, lite mer seriöst än probox, till att beräkna lådvolym. eller om nån vill vara så trevlig så kan kommer här parametrarna så kanske jag kan få en uppgift om vad för volym jag ska ha på lådan. 2st Rockford hx2 15" (rfd1215) Fs: 24 Qts:0.53 vas:163Liter ska sitta i min touring, drivs av ett kicker zr1000, ska vara sluten låda för bästa ljud, och vill inte att det ska mullra för mycket, ska alltså spela bra snärt. om någon kan ta en liten titt på det, så skulle det vara skitbra. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] | |
|
Kollade lite på Rockfords hemsida, men den hade spårat ur lite när det gällde manualer, nån sökfunktion som sög. Men maila dom så lär du väl få svar, Länk Deras manualer är annars väldigt bra med mycket info och lådförslag m.m. Annars finns det ett forum (webboard)på www.streetsound.se där det finns mycket folk som är villiga att hjälpa till... |
|
|
Hej Dannej Enligt Harris program bör varje element ha mellan 50 och 160 liter. Jag själv skulle valt precis 100 liter till bägge basarna, relativt bra snär men spelar ändå mycket djupt. Se till att ha rejält med dämpull, på gränsen till mycket. Lycka till! [ www.tocnet.nu ] |
|
|
ok.. rockfords manualer kan man inte gå på, han jag köpte basarna av sa att manualerna är optimerade för att få maximnalt ljudtryck när man tävlar, alltså står det att ma ska ha välldigt stora lådor, men det låter inte bra.... 100 liter för bägge är nog rimligt, hur mycket är "rejält" med dämpull? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Tjena igen dannej! Om du köper ull för 120-130 liter och ser till att det trots mängden ligger luftigt så bör det räcka. Ju mer ull desto "stunsigare", fastare bas kan man säga. Jag rekommenderar fårull för bästa resultat. Man vet aldrig exakt hur det VERKLIGEN låter, ett dataprogram är ju bara ett verktyg att få det sommna vill, det är ju öronen som bestämmer i slutänden. Jag brukar se till att jag har möjlighet att öppna lådan relativt lätt för att kunna justera till exempel just dämpullen. För att få tätt kan man köpa gummipackning som metervara hos välsorterade järnhandlare. Packningen brukar användas för att få det tätt i manluckan på oljecisterner. [ www.tocnet.nu ] |
|
|
winISD använder jag, men jag tycker det verkar lite skumt ibland. Tar också gärna emot tips på bättre program. Hade du inte gjort någon beräkning med isobarik? Mulle |
|
|
Jag är helt nöjd med Harris Basbox. det tar hänsyn till just hur mycket ull man stoppar i, påvissa högtalare/lådor skiljer ljudet rejält beroende på hur mycket/lite ull man fyller med. Att man kan mixa och trixa i princip hur mycket man vill gör ju inget. Skull hemskt gärna vilja ha TermPak men det är så förbaskat dyt. [ www.tocnet.nu ] |
|
|
Ps. jag har WinIsd med som iofs inte är något dåligt program. Ds. Pps. Dannej, vill du ha alternativ med bandpass med? Dds. [ www.tocnet.nu ] |
|
|
hmm, jo man kanske skulle prova isobarik igen... man spar ju plats med. kan man bygga en isobarik så man ser båda elementen, har sett det, alltså dom sitter jämte varandra, fast ena pekar utåt och det andra innåt. fast borde inte det vara sakka sak som att köra en vanlig låda och vända lkablarna på ena basen och halvera lådvolymen? vill inte ha bandpass, för det blir så ojämn kurva, ska låta bra inte mycket, och det är fullt tillräckligt med vanlig sluten för att enbart lyssna. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Om man sätter dom brevid varann fast tvärtom, så är det för att element beter sig lite olika beroende på om konen rör sig innåt eller utåt. På det sättet är ett element alltid på väg åt båda hållen. Liksom. Elementen jobbar alltså i fas, och kräver samma låda som om båda elementen satt åt "rätt" håll. Om det ska låta bra och inte mycket räcker ett element...Det låter likadant som två fast till halva storleken som jag envist hävdar. För att inte tala om priset på både låda, element och slutsteg. Mulle |
|
|
dannej. Som bes51659 säger så är det INTE samma sak att sätta elementen jämte varandra som att bygga isobarik. Angående ojämn kurva med bandpass så beror det på hur man räknar, vad för element och hur noga man är vid byggandet. En bandpasslåda är bland det svåraste att bygga, noggranhet är a och o där. Allt måste räknas mycket noga. En sluten låda är bland det enklaste att bygga. [ www.tocnet.nu ] |
|
|
bes51659> hmmm, nu blev det krångligt här... men om man vänder på ena elementet och alltså låter dom hjälpas åt, så måste det ju bli som isobarik... 2 element som hjälps åt, då ska ju lådan halveras. thobbe> när jag gör bandbasslådor i probox så blir det inte några fina kurbor alls, och om det inte ser bra ut i teorin så kommer det ju knappast bli bra i verkligheten sen. sluten bygger man ju för att man vet att det kommer bli bra... [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Hmmmm. Om du vänder på ena basen (och dom sitter brevid varandra) och kopplar båda i fas (+ på +). Då kommer basarna inte att hjälpas åt utan att motverka varandra. Resutatet blir väldigt lite och dålig bas, med okontrolllerade stora konrörelser. Polvänder man den ena basen så kommer dom att hjälpas åt, men då är det ju samma konstruktion som innan, och lådvolymen blir densamma. För att få isobarik ska basarna monteras samman till en enhet, med så lite volym som möjligt mellan konerna. Konstruktionen spelar ungefär som en bas, fast med halva lådvolymen och lite mer kontrol. Kräver dock dubbla effekten jämfört med en bas. |
|
|
nä, nu tänker ni ju fel, om man kommpal sladdarna som dom ska, och vänder ena basen så kommer ju dom hjälpas åt, den ena basen slår innåt, och den andra utåt... [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| Det blir precis som om man skulle fasvända en bas i en låda med 2 basar i, det blir inget vidare då de spelar ur fas och kommer att ta ut varandra. | |
|
Hej dannej! Jag har oxå testat lite med probox och kan väl säga som så att man får vad man betalar för! ;) I Harris bassbox kan man modulera rätt friskt med alla parametrar och skapa en jämn fin kurva men det är inte alltid så att det är det bästa storleksmässigt sett. Det Daniel S. skriver stämmer bra, man ska ha så lite luft mellan basarna som möjligt för bästa resultat. Ska man sätta som du skriver dannej så riskerar man fler fel än rätt om man har otur. Många basar förstörs helt enkelt av detta. Föreställ dig att du pumpar in luft med hjälp av tryckluft i samma (o)takt som basen spelar och du kan tänka dig hur konen kommer att reagera. [ www.tocnet.nu ] |
|
|
Angående isobaric. Vas är den volym där "luftfjädern" är lika stor som "konfjädern". Om man monterar två element isobaric så får man två konfjädrar och därför halverad Vas, eftersom två konfjädrar blir dubbelt så styv som en (!). Högtalaren som sådan fungerar då som ett element med två talspolar och en något annorlunda kon. Om man monterar två element brevid varandra är det bra för basåtergivningen om dom jobbar i fas som Tobbe säger, vilket innebär att om man monterar ett element bakåfram så skall det polvändas då man ansluter förstärkaren. Annars får man ett fenomen som kallas akustisk kortslutning. Lådvolymen kommer dessutom att vara konstant vilket betyder att elementen känner av en oaändligt stor låda. Det hjälper inte till att begränsa konutslagen. I en låda där två element jobbar i fas kan man som tankeexperiment sätta in en mellanvägg som delar av lådan i två lika stora lådor med var sitt element. Eftersom trycket på båda sidor om den mellanväggen hela tiden är samma så påverkar inte mellan väggen ljudet. Om man nu delar lådan mitt i mellan väggen har man två identiska lådor. Inte för att någon var intresserad, men detta betyder att en isobarik låda är 50% av en vanlig 1-elements låda, och en två elements parallell låda är 200% av en vanlig låda. Bandpasslåda... Om man labbar med winISD ser man vad som händer om man råkar få lite fel volym i den ena kammaren. Ingen vacker fasgång. Antingen räknar man och bygger himla noga, eller också mäter man upp lådan efteråt och kompenserar genom att lägga in eller ta bort prylar för att "äta" eller öka volym i den ena eller andra kammaren. Att det blir så känsligt beror på att kammaren med porten fungerar som en fjäder med en tyngd, där fjädern är kammarens volym och tyngden är mängden luft i porten. Sedan har vi den slutna kammarens luftfjäder tillsammans med elementets (individuella) konupphängnings fjäder som balanserar den andra fjäder/tyngd konfigurationen. Om man har tillgång till lite fjädrar och tyngder kan man labba lite och sedan försöka beräkna resonanserna... Man kan åtminstånde bilda sig en liten bild i huvet så inser man lätt att om man ändrar bara lite på de ingående 3 komponenterna så kan det hända massor. Mulle |
|
|
Thobbe ! Du verkar kunna det mesta om billjud, vad är de väsentligaste skillnaderna mellan en sluten och ventilerad baslåda ? Bakhjulsdrift regerar ! |
|
|
Hej Matz81 Det mesta o det mesta... vet bara lite om billjud.... Om du är lite intresserad av billjud, högtalare och olika modeller så sök lite på nätet, det finns mycket matnyttigt att finna där. Eller varför inte köpa/låna en bok i ämnet? ps. Kommit hem från en liten tur med BMW på en hundra mil så jag är lite för trött att skriva nåt just nu, ok? Ds. [ www.tocnet.nu ] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.