AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.770

Partikel Filter

Ghost Rider
Tänkte bygga ett avgas system till min 120D men undrar nu om det finns nått relä eller liknande som gör att man kan plocka bort partikelfiltret utan att det blir felkoder eller så
Ska trimma bilen och PF bromsar ju en hel del effekt
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Man måste nog sätta en rörstump om man tar bort filtret iaf. Har hört att filtren bara är effektiva början och att dom har kontainrar fulla med skrotade filter på bmw i tyskland.

Min BMW120d:
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tror inte partikelfiltret bromsar effekten särskilt mycket. Både 120d och 320d utan partikelfilter har exakt samma motoreffekt i original, som bilar med filter.

/// Gunnar E.
Se
127
SemiImbecille
Mini Clubman S 2016
Beror väl på att filtret är dimensionerat för den effekten?
Ku
109
Kunta
120d -06
filtret måste bort om man vill plocka ut effekt ur motorn har hört att det stryper som fan. min lampa börjadelysa när jag körde med trim.
Se
127
SemiImbecille
Mini Clubman S 2016
Mailade Kelleners Sport om saken, dom har kört sina boxar i flera år utan att nån har rapporterat några problem med pf. Dom kör också bilen på dyno efter modifiering så eventuella problem borde väl visa sig efter några fullgasrepor?
Frågan som kvartstår är fortfarande om det är nån skillnad på partikelfiltret i Sverige och i Tyskland..
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Partikelfiltret är ihopbyggt med katalysatorn så i så fall får man ta bort hela paketet. Men det måste givetvis sitta i vid besiktning.
Ku
109
Kunta
120d -06
jag fick problem med mitt först efter att jag kört några dagar i hårt tempo efter att ha trimmat bilen. och när jag tog väck trimmet så gick bilen skit dåligt nu går den bättre och bättre. det är nog filtret som har renat sig igen. så om du tar och inststalerar en box hos kelleners och kör den i bänk där så går den säkert kanon. men effekten kommer att försvinna sakta men säkert. har sett en film där två st 120d kör en ac-schnitzer och en kelleners. där kan man se att den kelleners trimmade rycker lite granna det kan jag garantera att partikelfiltret inte tycker om. talar bara av egen erfarenhet inget ont om dom olika trimmarna
Se
127
SemiImbecille
Mini Clubman S 2016
Man får köra ett par repor på ringen också när man är nere för att hårdtesta isåfall...
Sen kan ju ettan i videon vara utan pf, med tanke på att det är extra tillbehör i tyskland..

Men Kunta du körde Dieseltech nu eller? Men inte fått nån ordning på pf?
Ku
109
Kunta
120d -06
japp jag körde dieseltech gick som ett skott men pf gillade det inte så nu kör jag orginal. får troligt vis hem en ny box från promotech med laddtrycks höjning imon som jag tänkte prova får se om det funkar med pf. den skall tydligen ge 209hk och 430nm med den. men jag har svårt och tänka mig att det kan ge mer effekt än med dieseltech för bilen gick helt sjukt med den. kcr har jag kört med och det funkar kanon men det ger bara en marginel ökning av effekten knappt märkbar. jag hade faktist även tänkt och köra lite på bana i år med min också har satt dit ett kw variant 2 på min bil är riktigt nöjd med dem.
Se
127
SemiImbecille
Mini Clubman S 2016
Får se vad man testar :) Hade Kelleners grejer på min förra bil och var grymt nöjd (bl.a. KW variant 2 så dom kan jag skriva under på ;) )
Väntar dock på bilen fortfarande som byggdes 29dec så den lär dyka upp när som helst med lite tur :)
Fortsätt att rapportera hur det går med boxarna :)
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Partikelfiltren verkar ha gjort det här med trimmandet lite knepigare. Det kanske är så att stor effekthöjning sotar filtret och motorn justerar ner vilken box man än väljer. Undrar isf. ungefär var gränsen går.
Vi följer ditt testande med stort intresse kunta.
Angående filtren så hörde jag att dom inte ser om man tar bort det på besiktningen. Fast jag skulle nog hellre hitta nåt som funkade bra ihop med filtret och ändå gav hyfsad kräm.

Min BMW120d:
Länk
Ghost Rider
Ja ska kolla noga vem man ska låta trimma sin bmw 120D
hur går din bil nu då KUNTA??
Ku
109
Kunta
120d -06
jag kan nu med glädje berätta att filtret verkar inte va något problem med promotech boxen bilen går som ett skott 100-200 km/h averkades på 21 sek och 0-100 på 7 sek. satsa på promotech om ni vil ha ett trim som funkar med partikelfilter.
Ghost Rider
Nån som vet hurpass mycket man kan lita på färddatorn
Se
127
SemiImbecille
Mini Clubman S 2016
Vi får se hur mkt man kan lite på den, kommer att köra ett PC-program där jag loggar alla tankningar för att få snitt och sånt, blir intressant
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Men bilen gick väl kanon med Dieseltech också i början. Har du hunnit köra tillräckligt för att va säker på att den inte justerar ner sig? Vet du förresten om färddatorn ljuger med boxen.

Min BMW120d:
Länk
Ku
109
Kunta
120d -06
alla boxar gör så att färdatorn visar fel för samtliga boxar gör så att motorn får mer diesel utan att bilen vet om det.
Se
127
SemiImbecille
Mini Clubman S 2016
Går att ställa om det värdet som förbrukningen beräknas på i dom gömda menyerna i färddatorn har jag för mej..
Ghost Rider
Nu har jag rensat PF hel och hålet och bilen går kanon gott

Länk

Christer Andreasson
BMW 120D
0707-832302 vard 7-16
övrig tid 0732-681144
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.