|
|
|
|---|---|
|
Enl. denna tråd så sitter det SMG i två st B10'or; Länk Nån som kan bekräfta eller säkerställa rätt/fel? Jag har aldrig hört eller läst om det innan men jag har haft fel förrut. M V H Stephan Min bil: Länk | |
|
Mig veterligen, har Alpina aldrig haft några SMG-lådor, som ju är sekventiella. Det strider ju mot deras policy, om att vilja skapa bilar för "Grand Turismo" istället för bana. Dom har ju liksom insett att 95% av bilkörningen sker på vägen. Om inte mer... Däremot finns det ju amatörer som kallar Switch-Tronicen för sekventiell, och det antagligen i tron om, att växla på ratten är synonymt med detta..! Däribland faktiskt Jarl's Bilservice i Helsingborg (enl. deras annonser). Och närmare än så med en SMG i Alpina, kommer man nog inte, tror jag. Min personliga, och högst kanske subjektiva åsikt, är denna; Utan att direkt såga en annars utmärkt bil som BMW M5, så kan jag inte begripa hur man kan vilja köpa en bil med en låda, som i automatläge (där man, med handen på hjärtat, ligger klart mest), växlar lika skönt som en 3-stegs Saab 99'a från 70-talet... Axaragge |
|
|
Även jag tycker det låter konstigt. Har aldrig hört detta. Då de även är ganska tidiga bilar i modellserien, skulle de isåfall vara utrustade med SMG 1. Passar denna till V8:an? Om nu så var fallet, är det säkert att SMG:n är eftermonterad? Hoppas nån vet mer. |
|
| Är det säkert att SMG:n inte är eftermonterad, skall det förstås stå:) | |
|
Hej! Hmmm.. han i tråden verkade rimligt säker, och skall ha ägt en sådan.....Man får väl ringa ALPINA och fråga :o) Hoppas att ngn kan komma med säkra uppgifter.... Axaragge: Egentligen så har alla som kallar SMG I och II sekventiella lådor också fel. De är nämligen helt ordinära vxl-lådor utrustade med elektorniskt styrda kopplings- och växlingsrobotar. med sekventiell låda menar man en där växlarna är ordnade som i en motorsyckelvxllåda-efter varandra. Det är bara SMG III i E60 M5:n som kan kallas en äkta sekventiell med växlings och kopplingsrobotar(t.ex i rallybilar är sekv. vxl låda ofta manuellt växlad) att Steptronicen växlas(!) ihop med sekventielllåda har väl att göra med att man kan knuffa/dra i vxl spaken för att växla ner/upp som på en manuell sekventiell låda...... MVH Sakke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.