AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
716

Har Alpina någonsin använt SMG-lådor i B10V8?

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Enl. denna tråd så sitter det SMG i två st B10'or;
Länk

Nån som kan bekräfta eller säkerställa rätt/fel?
Jag har aldrig hört eller läst om det innan men jag har haft fel förrut.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Visa användare
58
Axaragge
MB SL65 AMG -07
BMW M5 F10 -12
Alpina B5s -07
Mig veterligen, har Alpina aldrig haft några SMG-lådor, som ju är sekventiella.
Det strider ju mot deras policy, om att vilja skapa bilar för "Grand Turismo" istället för bana.
Dom har ju liksom insett att 95% av bilkörningen sker på vägen. Om inte mer...

Däremot finns det ju amatörer som kallar Switch-Tronicen för sekventiell, och det antagligen i tron om, att växla på ratten är synonymt med detta..!
Däribland faktiskt Jarl's Bilservice i Helsingborg (enl. deras annonser).
Och närmare än så med en SMG i Alpina, kommer man nog inte, tror jag.

Min personliga, och högst kanske subjektiva åsikt, är denna;
Utan att direkt såga en annars utmärkt bil som BMW M5, så kan jag inte begripa hur man kan vilja köpa en bil med en låda, som i automatläge
(där man, med handen på hjärtat, ligger klart mest), växlar lika skönt som en 3-stegs Saab 99'a från 70-talet...

Axaragge
Även jag tycker det låter konstigt. Har aldrig hört detta. Då de även är ganska tidiga bilar i modellserien, skulle de isåfall vara utrustade med SMG 1. Passar denna till V8:an? Om nu så var fallet, är det säkert att SMG:n är eftermonterad?

Hoppas nån vet mer.
Är det säkert att SMG:n inte är eftermonterad, skall det förstås stå:)
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Hmmm.. han i tråden verkade rimligt säker, och skall ha ägt en sådan.....Man får väl ringa ALPINA och fråga :o)
Hoppas att ngn kan komma med säkra uppgifter....

Axaragge:
Egentligen så har alla som kallar SMG I och II sekventiella lådor också fel. De är nämligen helt ordinära vxl-lådor utrustade med elektorniskt styrda kopplings- och växlingsrobotar.
med sekventiell låda menar man en där växlarna är ordnade som i en motorsyckelvxllåda-efter varandra.
Det är bara SMG III i E60 M5:n som kan kallas en äkta sekventiell med växlings och kopplingsrobotar(t.ex i rallybilar är sekv. vxl låda ofta manuellt växlad)
att Steptronicen växlas(!) ihop med sekventielllåda har väl att göra med att man kan knuffa/dra i vxl spaken för att växla ner/upp som på en manuell sekventiell låda......

MVH
Sakke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.