|
|
|
|---|---|
|
hallå där. Jag kör en 540ia -95, och den för ett jä**a liv när man startar upp den kall.....även om det är 10+ ute. Det låter som nåt som slirar eller nåt...ljudet följer varvtalet, men så fort motorn börjar bli varm så går det till sig. men om jag undviker å köra på höga varv en period när jag startar bilen, hör man samma ljud ett tag, "även fast motorn blivit varm", tills jag har varvat upp den en sväng. Oljepump? Rem? Snälla hjälp...folk skrattar ju åt en när man far förbi på väg till jobb.. | |
|
Hejsan. troligen så slirar generator remmen på något av de hjul den paserar,kan vara att något av hjulen har för blank yta men du kan prova sätta lite potatismjöl på remmen så borde det sluta ljudgöra en stund isåfall om det är så borde remmen bytas och hjulen putsas med lite sandpapper. Nikki |
|
|
Har du kontrollerat oljepumpsbultarna? Om inte kör inte en METER till innan du gör det. Stephan |
|
|
ett annat förslag Är det ett gällt skrikande lagerljud kan de vara startmotorns solenoid som inte drar tillbaka startmotorn från kransen efter kallstart. Det blir ett fruktansvärt oväsen kan jag säga av egen erfarenhet, hela kvarteret hoppar till när man kommer och det låter som hela motorn ska skära ihop. efter ett tag kan ljudet försvinna på stört så fort solenoiden lyckas dra tillbaka startmotorn. Startmotorn sitter på höger sida under grenröret. molle |
|
|
Dementian, jag har samma problem med min M60 motor i en 730. Jag misstänkte att kamkedjan slog i ventilkåpan för det var en klonkande ljud oavsett om motorn var varm eller inte. Jag bytte kedjespännare och nu har jag klonkandet enbart vid nystartad motor. I mitt fall klonkar endast då motorn är varm och jag startar den efter att den stått i 5 min till 1h. Efter 30sec tomgång eller mild uppvarvning försvinner alltid ljudet, konstigt!!!! Jag tror på en av följande orsaker: 1. Kamkedjan för lång och sträckaren klarar inte att sträcka ut den innan oljetrycket är på topp. 2. Ventil som ska hålla olja på plats i toppen är igensatt, vilket resulterar i att toppen är snustorr från olja ett par minuter efter att man stängt av motorn. jag har också alltid lyftartick samtidigt med klonkandet så det skulle kunna förklara även det isåfall. 3. En eller flera lyftare är så igensatt att den inte får någon olja förrens man varvar upp. Detta kan åsamkas av dålig oljeservice. Altså dålig smörjning av ngt i toppen. Jag har köpt omega 709 som jag ska testa att rena motorn med så fort jag har fixat alla andra defekter som är änn mer akuta. Jag kör inte bilen en meter till innan jag fått bort klonkandet för det gör ont i en såfort det inträffar. /CC |
|
|
Dementian. Har du lyckats bli av med oljudet? /CC |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.