|
|
|
|---|---|
|
har en bmw 328'a 95'a har fungerar helt prefekt tills här om dagen då jag skulle köra hem från stan tyckte jag att den uppförde sig konstigt preics om motorn var seg. ställde den i garaget när jag kom hem. nästa morgon kollar jag oljan och den var på minimum strecket . åkte akut för attk öpa olja, fylla på en liter nu är oljan på den nivån som den ska var vid översta strecket på stickan . nu till problemet . när jag sitter sitter i bilen och har edn på tomgång , märker jag att den vibrerar mer än vanligt känner inne i kupen även om jag har handen på växel spaken .. avgas systemet låter konsigt plöddrar varvar upp sen när jag släpper gasen . sen när man gasar så låter den lite som en morrande hund vid 2300 varv . nästan som en grenrörs packning hade en jätte liten spricka . är oroligt för motron , ska på oljebyte på måndag . min teori . avgassystemet kan inte gå sönder rätt av , kanppt något sallt på vägarna . har ej kört emot något. så det kan inte vara av den anledningen .. mardrömen är att vanos systemet börjar ge upp , ( hopps verkligen inte det ) någon som har en ide .. på va det kan vara ? .. | |
| Lämna in och kolla felkoder, kanske kamaxel eller vevaxelgivare håller på att ge upp. | |
|
Kanske den inte tänder på alla 6? Brukar ju bli obalans när nån cylinder missar, samt att bilen blir bra mycket slöare, sen plöddrar det på också, trycker ut oförbränt som sedan tänds... Jaja, om du inte känner för att gå till BMW direkt för diagnos utan vill felsöka kan du ju iaf utesluta tändningen, kontrollera så alla stiften tänder, eller köp nya och byt om du vet med dig att det var längesen alternativt att stiften är slitna. Men ja, kontrollera mot karossen först är väl att föredra för det kan även vara tändspolar som spökar. Ett alternativ som man inte bör utesluta, ibland är det enkelt...Upplevde liknande problem på min M42 någon månad sedan, och visst var det stift på 3e cylindern som inte gick igång. Eller så har du kanske fått en Cadillac-motor i din, se klippet =). Länk // MVH Jocke |
|
|
nej han drar som han ska när man gasar så han går på alla 6 cylindrar .. efter som han står på tomgång o rister och när man börjar gasa så känner man att han börjar skada ,, kan jag tänka mig med 99 % säkerhet att det är motor fästet / fästena vet ej om det är en eller flerea på bilen . fråga kompisar o dem har kollat på bilen .. och motor fästet ser det ut att vara .. svårt /dyrt att byta ? finns det något bra speciellt fäste att rekomendera ? |
|
|
Nåon som kan visa på "realoem" vart motorfästet sitter ! jag kan inte hitta det. nämligen . |
|
|
Här finns dom: Länk Hittar du inte fästena på bilen? Ja då förstår jag att den vibrerar! :) Svekke |
|
| dåligt skämt svekke.. hehe fästena finns säkert där .,. men ska ut o kolla på bilen i garaget och försöka se hur illa det är om man törs köra med bilen ? | |
| kan man se motorfästet om man öppnar huven någon stans eller måste man krypa under bilen ? | |
|
motor fästena ser friska ut vad jag har kunnat se likså all framvags bussningar . kan fenomenet uppstå om man har dålig koppling ? dvs att det kanskje är något mellan motor o växellåda som inte vill .. ? jag har en hemsk kännsla om att detta blir en dyr historia för mig . |
|
|
kan om vattenpumpen eller något i vattenpumpen börjar bli dåligt . kan det orsaka vibrationer ? ev viso kopplingen ? som inte är som den ska . ? .. eller den vanliga kopplingen på bilen ? |
|
|
Låter som om bilen går i något back-up program. Testa med att skruva bort + kabeln på batteriet en stund, gör den strömlös ett litet tag. Då raderas bilens minne och den börjar samla in nya värden då du slår på den igen. Det låter att någon styrsignal/givar någonstans inte ger rätt värden. Ingen aning om vad det kan vara, kan ju vara allt från LMM till något relä som inte klickar. Mitt tips till dig då; åk till en verkstad som kan läsa av dina felkoder. Hade nyligen lite småproblem med min bil, åkte förbi en bekant och fick konstaterat att det var veveaxelgivaren + 1 lambdasensor som var defekt. En felsökning via DIS (data) kostar max 500 spänn. Har själv gjort för 350:- på BMW i solna once upon the time :) |
|
|
vatten pumpen bör ju hålla mer än 16 000 mil på en ej skruvad bmw. men vad i ens bil motor är det som kan orsaka tunga vibrationer ? för kupen ?` några tänkbara möjligheter ? |
|
|
OBS ! har märkt att nålen till Tempmätaren har börjat pendla i bland något välldigt pytte lite men jag har aldrig märkt att den har gjort det innan .. försvann vatten med här om dagen ? jag blir inte kolok på det |
|
|
kan vara så mycket olika fel men helt ovanligt är det inte att toppackningen brister på dessa, kan ge lite konstig gång och vatten som försvinner osv. det kan de mäta på verkstan så vet de på en gång om packningen gett upp. fel på kamaxelgivaren eller lambdasonden kan också ge orolig gång på tomgång/lågvarv. Så ge dig iväg till en verkstad och gör en DIS kontroll om du inte hittar något enkelt mekaniskt fel utanför motorn.blir nog billigast och bäst i längden. |
|
| ska till verksaden idag ! håll tummarna för att det inte är dyrt o allvarligt | |
|
Gjorde DIS test på Bmw'n idag allt är helt ok vissade det sig hade bilen lyften och kollade under till hittade inga konstigheter. kan det vara något under bilen som vibberar som kanske orsakar det hela något som ligger emot något annat ! ? |
|
|
alex_86: Är det inte något som låter konstigt eller skramlar i motorrummet? Min 320 har på senaste tiden börjat låta som om det är något löst i vanosen som slår runt därinne snabbare i takt med varven dessutom. Är ju inte helt säker på att det är ur vanosen det låter men dit har jag lokaliserat det, dvs lagt örat emot. Vad är felet tror ni? Ny vanos, kostnad? :/ |
|
| skidman: kanske e je kamkejdan som ska spännas? tycker nog ja ha läst om nå sånt här på AP | |
|
Hej, Hade en 328 -96 för flera år sedan, låter som samma "symtom". Det tråkiga är att jag alldrig fann ut vad det var för fel om det nu fanns något. Den var inne på BMW, Völkes samt GBG bilservice utan framgång. Det som fanns förutom det du beskriver var att den vibrerade från drivlinan vid ca samma varvtal. Hoppas du får reda på vad det är. Mvh Peter |
|
|
inget som skrammlar från motron . men jag har mina misstankar på att svänghjulet kanske inte är som det ska ? kan det vara enlogisk förklaring då jag känner det tydligast i växel spaken. ingen skillnad om jag fri kopplar eller inte |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.