AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.583

Inkörning 520 d.

Hej jag har köpt en 520 d 2007 och undrar hur lång är inkörningsperioden?
P
5
P Spångberg
525D -07 (E60)
Står inte det i Instruktionsboken??
52
447
528:n
528i -96
Brukar väl vara 2-300 mil på motorn. Ej segdra eller varva under första 300 milen. Öka succesivt så man inte varvar ur efter 300 mil direkt...

Försäljarna brukar säga att motorerna inte behöver köras in, men det står oftast i instr. böckerna att motorn inte får köras hårt dom första 2-3 hundra milen. Billig garanti att hålla igen första månaden i allafall
P
5
P Spångberg
525D -07 (E60)
Har precis öpt en ny vw EOS till frugan. I den instr. boken står det inte köra med släpvagn/ seg dra de första 150 milen.Max 75% av topphastigheten, toppvarv. Borde ju vara något liknande med en BMW. Eller?
E6
123
E60
520d aut-06
Inkörningsperiod 200 mil efter det kan man börja gasa lite mer, ej höga varv, ej ligga länge på samma varvtal. Efter 200 mil kollar verkstaden bilen och ser att allt är okej.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
"Efter 200 mil kollar verkstaden bilen och ser att allt är okej."

Något sådant har jag aldrig hört skall göras med E60/61 oavsett motor. Min kommer att få sin första koll vid 3300mil och det är helt enligt BMW:s rekommendationer/instruktioner.
Robert J:

Är första kollen efter 3300 mil? Verkligen? Första oljeservice? Är det serviceintervall för en 535d?

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Ro
972
Robert J
Japp, allt enligt iDriven och jag var själv skeptisk så jag kollade med kompisen som är mek på BMW i Danderyd och det var helt normalt.
Ro
972
Robert J
Glömde att jag haft den inne på programupgradering och det bekräftades då att olja mm var vid drygt 3000 så som jag kör med den. Händer inget konstigt så blir det som sagt vid ca 3300mil som första översynen och oljebytet sker.
E6
123
E60
520d aut-06
Robert J:

Efter 200 mil kollar verkstaden bilen och de skriver i serviceboken(i Belgien).
Men vad vet jag, BMW Sverige har kanske ett annat service system?
Hur man skall "köra in" en motor har diskuterats tidigare...Om ja inte missminner mig så slits "motorn" in relativt snabbt, ca 20-30 mil. Det är under denna korta period man kan "göra motorn bättre". Finns tester där man kört in motorer på 2 olika sätt. 1:a sättet var enligt boken dvs med varierande belastning osv i ca 200mil, det andra sättet var ett mycket kort förfarande på ca 5-10 mil där man körde motorn tvärsemot de rekommenderade sättet, dvs varvade rätt bra o drog ut den om än inte till varvstopp (finns en tråd om detta här på AP minns inte vad den hette dock). Hur som haver så gjorde man effekt-mätning på de 2 motorena efter inkörningen, den som hade körts in på de andra sättet hade mer effekt (det rörde sif iofs om bensinare, motorcykelmotor, men samma borde gälla bilmotorer bensin som diesel).
Länk
an
643
anlima
735iA -87
Kan inte låta bli att skratta lite när jag läst om "inkörning av motor" ,andra alternativet. Kommer ihåg från den tiden jag körde taxi ,åkaren hade endast 300D. Inkörningen av motorn var kort, endast ett dagpass. Sedan var det fullt drag hela tiden. Det konstiga med motorerna som kördes lite hårdare var att de gick bara bättre och bättre med tiden. 30-35tmil märktes inget, vid försäljningen av bilarna som då hade gått ca 50tmil kom ofta kommentarer som "bra drag i motorn"etc. Känner fortfarande till bilar som jag kört ,som har passerat 70tmil utan åtgärd . Klart att service har gjorts, olja byttes var tredje vecka,kamkedja 40tmil mm.

Så min slutsats av detta är nog är som du behandlar din motor, så blir den mot dig. :D

/Mats
Dawwe, riktigt intressant artikel... Problemet för många är väl att det tar emot att köra skiten ur sin nya bil. Alltså borde det bästa köpet vara en företagsbil där ägaren inte tagit det försiktigt de första milen!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Det där med hur man ska köra in motorerna skiljer sig nog en hel del mellan olika bilar och tillverkare. Jag läste på ett annat forum att tex volvos D5 kördes in på fabriken, ett 40-45 minuters pass med varierande ganska hård belastning.

Robert J: Oavsett vad som sägs via intervallen skulle jag rekommendera ett extra olje och filterbyte efter ca 2-300 mil för att få ut lite mikroskopiska metallpartiklar ur motorn. Även att det är bra och fina toleranser på motorn jämfört med för kanske 20 år sen så slits delarna in mot varandra. Dessutom har du 2 turbos som förtjänar ren olja!

Diesel-räsern
/Rickard
fi
100
fiat131
530da touring 02
523i sedan 99
jag kan berätta att jag använde mig av den hårda metoden när jag körde in min motorcykel (den som beskrivs i länken ovanför) och det som han skriver stämmer jäkligt bra, jag får ofta höra att min hoj går som fan jämfört med andra likadana (yama roadstar warrior), jag har även bänkat den o sett att jag har nästan lika mycket hästar o vrid som dom som kör med högkompkolvar mm,,det skiljer inte mer än 2-3 hk mellan min std o en med högkompkolvar, så jag tror på den hårda metoden :)

ett litet exempel bara från en som provat

hej o hå
bengan
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Ro
972
Robert J
tarzan325: Det skall man ha gjort när motorn testades/kördes in på fabrik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.