AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
991

Bensinvärmare går ej på timer

Ve
47
Verno
530iAM Touring -03
Min M5 touring har bensinvärmare som fungerar (går igång en stund när man startat bilen), men vill ej starta på timern i färddatorn. Har inte kunnat fastställa om den är kopplad via den, men har ej hittat några andra ställen att ställa in den på. Det sitter iaf extra batteri originalmonterat där bak. Kan det spöka om det batteriet har gjort sitt? Finns de enkelt sätt att identifera fabrikat osv. Lyckas då inte se nått under huven.

Hur vet du att den startas automatiskt när du kör bilen?
Det är väl ingen diesel du har và?

M.V.H.
Ve
47
Verno
530iAM Touring -03
Jo den låter väldigt mycket dessutom. Jag är helt rookie på sånt med bensinvärmare kanske är så att den ska vara mycket tystare.

Bilen är en M5 Touring -92

Ve
47
Verno
530iAM Touring -03
Tack för visat intresse förresten.

52
447
528:n
528i -96
Om Du inte har tillräckligt mycket bensin i tanken så startar inte värmaren från fjärrkontrollen. Kolla att Du har tillräckligt med bensin.

BMW´s larm kan tappa signalen som är kodad med variationer på några hundramiljoner sätt... Kanske hänt likadant med fjärren? Om batteriet laddat ur i dosan så kanske den blivit nollställd? Kolla med BMW hur just Din dosa funkar.

På många BMW så kan hela elsystemet, även instrumenten spöka om inte båda batterierna är laddade. Det hände mig på en BMW 750 för något år sedan. Kolla laddningen på batteriet.

Lycka till!
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Ööhh....
För det första: bensinvärmaren ska INTE starta automatiskt när du startar bilen, detta används bara i dieselbilar som inte producerar tillräckligt med värme så man behöver extra värmare för at ta upp tempen fort.

för det andra: extrabatteriet betyder inte att du har webasto. Men visst om den är död så kan det skapa problem...

för det tredje: Hur vet du att du har bensinvärmare(webasto) överhuvudtaget? muntligt från förra ägaren? har du original utrustningslistan för bilen?(om inte så kan du säkert få den av M5toureg här på forumet)

Fjärde: Om det är original så startas den i färddatorn, du trycker knappen "zeit" tills du kommer till rubriken "heiz an" Om denna inte kommer upp som alternativ så har du inte orig värmare, isf borde det finnas en extra styrenhet för värmaren (de flesta eftermonterade är inte kopplade till bilens färddator)

femte: Det du hör efter start är sannolikt "luftpumpen", den hoppar i gång 20-30 sek efter att bilen har startats upp och går i ca 90-120 sek. är en slags utsläppsreducerande grej, och har inget med uppvärmning att göra....

sjätte: Originalvärmaren är av märket Webasto(som nämnt tidigare) om eftermonterat så kan det vara både webasto och Ebersprächer. då oftast med en extra styrenhet/klocka i kupen.

Sjunde: Orig.värmaren skall sitta vid höger innerskärm i motorrummet. ska gå att se.

så mitt förslag är att du får tag i original utrustningslista (från M5toureg-skicka en PM, annars har jag e-mail till honom, i gengäld vill han nog ha din bils chassinummer till registret) så du vet säkert om din bil har blivit utrustad med detta från fabrik. Oavsett så borde du hitta värmaren i motorrummet. så ut och leta. En sak att leta efter är avgasröret från värmaren, denna brukar mynna ut ett eller annat ställe under bilen(I min vid växellådan-eftermont. ) har f¨r mig att orig. värmarens kommer ut längre fram i bilen....)

MVH:
Sakke
MVH:
Sakke
Ve
47
Verno
530iAM Touring -03
Hej DrSakke!

Tack för ditt utförliga svar.

Jag får nog gå på alternativ 5 då. Okunnig föregående ägare (inklusive undertecknad).
För några andra saker än just det du beskriver har jag inte stött på.
Har alternativen: Vent On/Off, Timer1 & Timer2 i datorn.

Ja en utrustningslista skulle vara fint att ha. Jag får fråga.

Tack!
/MVH /Björn
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Förresten, välkommen!
Skulle vilja tipsa om www.M5board.com, registrera dig där så har du tillgång till stort M5 specifikt kunskapsbas, många trevliga killar där från hela världen. M5toureg har en egen tråd där "the E34 M5 touring registry, om du lägger ett inlägg där så kommer du säkert i kontakt med Karl.
Länk

kolla även denna länk, mycket bra info att läsa om M5......

Länk

MVH:
Sakke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.