AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.470

Råd inför bilköp av 525 E61.

Sida 1 av 2
SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Har kollat lite på en begagnad 525 e61 -05. Verkar bra förutom att den inte har den utökade klimatanläggningen, är det något man kommer att sakna? Kör idag en e39 med utökad klimatanläggning så jag undrar om det är stor skillnad eller om man förlorar mycket pengar vid försäjning om några år??

Sen en fråga till:
Vad skulle ni välja, M-sportpaketet eller skinn, panorama och navi? Vilket kan man få ut mest pengar för i framtiden tror ni?

Tacksam för snabba svar

//Oskar
MR
100
MR_MR
525 Touring, 2005
(import)
panorma e helt klartfördel, mpaket går eftermontera utvändigt.

men panorma e svårt sätta dit i efterhand ;)
De sällan du får extra för saker du monterar i efterhand kompis, men ja skulle gissa¨på Mpaket.
Vad är panorama?
16.562
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Panorama = En taklucka i glas

Själv skulle jag aldrig kunna köpa en bil med taklucka - jag får inte plats då eftersom takhöjden sänks. Så vill du kunna sälja bilen till mig i framtiden så skippa luckan ;-)

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Du får nog räkna med att bilen blir lite svårare att sälja om den inte har den utökade klimatorn. Nästan "alla" bilar av -05-> har det tack vare paketrabatten (Adv+Comf alt Adv-M-sport).

Jag har provat båda, och standardkilmatorn är helt ok. Det är först vid fuktig väder och vid temperaturväxlingar på sommaren (sol dyker plötsligt fram)som man märker skillnad. Standardklimatorn saknar ju sensorer för just fuktig kupé, solljusets inverkan på temepraturen etc

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Silvergrå
MR
100
MR_MR
525 Touring, 2005
(import)
takhöjden e nog den samma med panorama luckan... lägg till STOR TAKLUCKA, tror det lockar mer än mpaket...... hmm jag har eftermonterad mpaket orginal utvändigt ser kanon ut ;) /M

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Andreas - jag är 197 och får plats utan problem under panoramaluckan...

----
BMW CS #6212
16.562
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Då måste ha giraffben och kort överkropp, för jag får i alla fall sitta snett med huvudet om bilen har lucka i E60, jag är 195 cm. Eller så är det jag som har taxben och på tok för lång överkropp...

//Lövet

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Luckan i E60 är helt annars än den i E61. Jag har inte upplevt att panoramataket stjäl något, möjligen 2cm, inte mer.
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag har för mig att e61;an är något högre i kupén än e 60.
MR
100
MR_MR
525 Touring, 2005
(import)
tror panorama i E61 har nästan samma takhöjd vanlig lucka kan jag tänka mig stjäl mer plats, men skin navi o panorama e nog mer eftertraktad som beg en ett mpaket....
16.562
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ett M-paket går ju ganska enkelt att montera dit i efterhand. Det är betydligt krångligare att pilla dit en Panorama lucka eller ett original navigationssystem.

//Lövet

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
M-paket kommer givetvis ha övertaget som lockbete på 2nd marknaden, på de alternativ du nämnde.

Vilken seriös bilförare bryr sig om ett tungt glastak som går att öppna 0.004% av bilens livslängd? Överflödstillbehör (Som säkert är trevligt om man slipper betala för det) Samt transfererar fukt all övrig tid!?

Eftersom jag refererar till mitt egna letande efter en trevlig E60/61 530d kan jag berätta vad mina kriteria är, förutom "ordinarie" utrustning på denna bil.

Plus/vågmästare (i nämnd ordning):
Sportstolar
Skinn
Navi
M paket
Logic 7
Xenon
PDC
Snygg färg
Ro
972
Robert J
MPe: Skippa sportstolarna och gå på komfort, där börjar det roliga. Skinn är standard på dem.

Panoramataket ger en troligt rymd då det släpper in så mycket ljus. Blir extra lyftande med M-paket då taket är helt svart annars och då lyfter ljuset från panoramataket. Jag köpte inte taket för att ha det öppet, jag tog det bara för ljusets skull.
MR
100
MR_MR
525 Touring, 2005
(import)
Måste hålla med om att panorama ger ett annat ljus speciellt med toning runt om ;)
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Jag förstår dig, det är för ljuset man vill ha det.
Men BMW kunde skippat öppningsmekaniken.
(Jag var faktiskt och kikade på en 545 med panoramatak igår, men det vill jag inte erkänna :) )

Men tittar man till vad som lockar begagnatköpare på E39´an så står M paket högt i kurs.

Komfortstolar är alltså vad man skall sikta på!?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Komfortstolar är absolut värt merpriset vid nyköp och enligt min mening det du skall jaga som begagnad.

----
BMW CS #6212
Ro
972
Robert J
NPe: Du ser! ;)

Förutom skinn är el med minne på båda sidor, el svankstöd och el justering av ratten med minne en del av komfrotstolarna.

M-paketet har högt andrahandsvärde, men många bilar med M-paket har inget extra förutom M-paketet. Dvs bara sportstolar, ingen el och de hemska interiörlisterna (alu cube). Jag valde M-ratten och borstad alu. Det enda av M-paketet som är jobbigt att byta till är innertaket och shadowline listerna, men de kan jag leva med. Såg att man kan få M-kjolar lackade och klara på bilen för 17 000kr, det är väl också det enda jag skulle kunna tänka mig uppgradera bilen med.

Av någon konstig anledning verkar många ha köpt Nav PRO till E60/61. Förstår inte vad det skall vara bra till, drygt 20 loppor för något du inte kan ta med eller flytta till hyrbilen eller nästa bil. Dyra kartor är det också till BMW:s nav.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Robert: Jag var också inne på att skita i navigatorn, eftersom det finns minst lika bra (och ibland bättre) på marknaden för en bråkdel, dvs 5-6.000:-. Men, det som fick mig att välja inbyggd är dels snyggheten (jag retar mig på efterhandskonstruktioner) och dels det faktum att jag tror många förväntar sig Navi Pro den dagen jag säljer bilen. Men jag håller helt med om att prisvärt är det INTE. Men bekvämt...

----
BMW CS #6212
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
fast en navi prof går visst att eftermontera. jag har mitt på annons, 12500 kr, och för de pengarna kan jag montera det. sedan behöver det kodas in också, kostar 1500 kr på BMW. det blir väl halva nypriset, lite mindre i och med att man kan sälja CD-spelare och gamla monitorn för några tusenlappar.

jag skulle tveklöst välja M-paket, det blir en helt annan bil och utseendet blir så oerhört mycket bättre. titta också på andrahandsvärdet, en 523 -99 utan M-paket är nästan osäljbar för 75 lappar, medan en med M-paket fortfarande kostar över hundringen. tänk sedan hur kul ägaren har haft under de 8 åren för de pengarna, som han/hon dessutom får igen vid försäljning!

de 17000 kr som ett eftermonterat M-aerodynamikpaket kostar kanske är prisvärt, jag tror dock att många faller på fjärdringen och fälgarna. För att byta ut chassit mot ett sportchassi är riktigt dyrt, speciellt i arbetskostnad. Sedan kostar fälgarna runt 15000 kr, med begagnade däck. Så min åsikt är att räknar man ihop vad delarna i sportpaketet kostar löst så är det billigt! däremot skulle jag personligen aldrig betala 22000 kr för navigatorn, det är löjligt dyrt med tanke på kapacitet och användbarhet. Skulle någon vilja ha ett sådant så ligger mitt här på skrivbordet bredvid mig....

Mvh Johan
Ro
972
Robert J
Sportchassie på en E61 är inte så omfattande vad jag lyckats få fram. Det är bara fjädrarna fram som skiljer då det är luftfjädring bak. Inte ens krängarna skall vara annars sägs det. På BMW kunde man inte svara på varför det var samma pris på sportchassie till E60 och E61 när det är så lite som ingår på E61.

Skall man ha en riktig uppgradering av chassiet på en E61 tycker jag det är Dynamicdrive och aktivstyrning man skall leta efter. Många har åsikter om AS, jag tycker det är toppen och har rätt funktion vid rätt tillfälle. Testade en Audi A6 3.0TDI innan jag köpte denna och det var som att ratta runt en Finladsfärja på parkeringen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.