|
|
|
|---|---|
Manga |
Jag var och tittade på en bil som jag eventuellt ska köpa, och upptäckte att det luktade avgaser om motoroljan. Vad kan det bero på? |
|
En av förmodligen flera möjligheter är att kolvringarna eller cylinderloppen är så slitna att det blir mycket "förbi-blås". Jag skulle göra ett kompressionsprov. Mvh Björn |
|
Manga |
Borde inte bilen dra olja då? |
|
Manga, det skulle kunna vara så att oljan spädes ut med bensin pga det som balmgren skriver. Därför får man intrycket att den inte drar olja eftersom volymen blir den samma. Förlorad olja ersätts av bensin. Kör några längre sträckor så motorn blir ordentligt varm, då kan eventuell bensin i oljan avdunsta. På mitt förra jobb hade de en sliten folkabuss som bara gick korta sträckor (mycket choke) och vid ett oljebyte uppskattade mekanikern att oljan var blandad med ungefär hälften bensin! Där hade "olje"-volymen ökat! Jag vet inte om han överdrev men det kan inte ha varit nyttigt för motorns smörjning. Mvh |
|
Axel |
Många korta turer ger lite bensin i oljan,det att kan försvinna är att den totala volymen ökar om man bara kör korta turer och vissa motorer bänner bort allt över max strecket(min tex),när man sen kör en långtur så försvinner vatten och bensin med följd att volymen minskar.Kör bilen ordentligt varm(minst 5mil)innan du ska på någon längre tur(50mil)fyll upp till max och kontrollrera efteråt,då får man den verkliga oljeförbrukningen. R6 är bäst |
|
Hej hej hallå..! Min olja luktar också avgaser! Inte mycket, men den luktar liksom lite. Trodde bara att det var så.. Att den luktade så eftersom den varit inne i motorn och snurrat..? Olio |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.