|
|
|
|---|---|
|
Hej! Idag fick jag två konstiga svar från två olika personer. Tänkte om ni vet mer om vilket som e rätt.. Har en E46 a BMW 320i -02 a.. Köpte precis. och har därför inte råd att lägga på ett par nya vinterdäck. Utan fick veta att mina gamla till E36 an passar till E46 an med.. Sitter nu på ett par 17" sommardäck. Mina gamla vinterdäck e 15" .. Kommer detta gå? Enligt en service kille så e d inte ens lagligt att köra så, även om det fungerar. Men enligt säljaren så säger dem alltid så och det e inga problem enligt han... hmmmm Svar? Bmw for president :D | |
|
Om däcken passar rent fysiskt och ger rätt rullomkrets för din bil så är det ok. Räkna ut rullomkretsen här: Länk Vilka däcksdimensioner som är rekommenderade av BMW till din bil kan du se på lufttryckstabellen i instruktionsboken eller vid förardörren. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Tack för svaret! Fick 199,33 på sommardäcken och 199,27 på vinterdäcken.. Alltså e det HELT ok? tror du bromsoken kommer bli till några problem? Vet ju att d ser för jävla smått ut me 15" men va gör man. Blir bättre till nästa år :p Bmw for president :D |
|
|
Nu är det ju fälgarna som är 17" resp 15", inte däcken ;-) Och som du räknat ut är diffen i omkrets försumbar. Alltså OK på SBP och på hastighetsmätaren. Sen måste även inpressning och bultmönster stämma, och det gör de mellan e46 och e36, kolla denna Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Har du självklart alldeles rätt i! =) Tack så mkt för hjälpen. Då kan jag montera och köra vidare i lugn och ro utan att vara orolig. Undra varför service killen på BMW sa att det skulle kanske funka, men inte vara lagligt?! M.v.H Tomas Bmw for president :D |
|
| Har du hört talas om helfordons godkännande? | |
|
Nej det har jag inte.. Tror du det ställer till problem? På vilket sätt om hjuldiametern e samma och d e från e36 till e46? Förklara gärna! m.v.h Tomas Bmw for president :D |
|
|
På en del bilar som har större diameter än 15" som standard, så är det helt enkelt så att bromsskivor och ok inte ryms inuti en 15"-fälg. Du får testa noga så att det inte tar i nånstans! Angående helbilsgodkännande så är det sant, det är i princip inte tillåtet att byta däcksdimension alls. Men ingen kommer att kolla detta, eller bry sig! |
|
|
Nu vet jag inte exakt vilka dimensioner som får sitta på din bil men bilar tillverkade efter -97 gäller helfordons godkännande på, dvs får endast sitta däck och fälg på som bilfabrikanten godkännt (kortfattat) bilar tillverkade innan -97 gäller fortfarande + - 5% på rullomkretsen! Du kan säkert använda dina 15" men vid olycka eller liknande så kommer du inte att kompenseras av försäkringsbolaget! Så det är på egen risk Fråga gärna om det är nåt du undrar över, jobbar nämligen i branschen |
|
| Kan tillägga att BMW är en av dom bästa vad gäller allternativa däckdimensioner dvs att det alltid finns ett par olika dimensioner som är tillåtna på bilen! | |
|
Okej.. det här blev man ju inte mkt klokare på... hmm.. Ska man eller ska man inte. !? men om jag testar och dem går på smärtfritt o.s.v.. då kan ja köra med d.. men kommer inte få någon ersättning.. vilket som låter rätt farligt.. hmm.. råd? tips? Bmw for president :D |
|
|
Nämen hallå där, har ni inte hängt med på de nya reglerna! Den 1:a Oktober 06 trädde nya regler i kraft som innebär friare regler och kravet på att man enbart får ha de däck- och fälgdimensioner som står i reg.beviset är slopade! Ansvaret förs över på bilägaren, vilket är bra och för samtliga bilar även med helfordonsgodkännande gäller följande: Man får byta hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller på motorcykel under förutsättning att: - hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser - hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). - hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser (gäller för personbil och motorcykel). - hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav. För bilar MED helfordonsgodkännande gäller dock följande utöver ovanstående: - Bilens däck skall vara dimensionerade för bilens maximala hastighet. - Vinterdäck skall vara dimensionerade för minst 160 km/t (Q) - Däck skall uppfylla krav märkning (E eller e) och på belastningsförmåga som anges i direktiv 92/23/EEC För den som vill fördjupa sig i vägverkets föreskrifter finns aktuell föreskrift (VVFS 2006:63) här: Länk eller en sammanfattning av de nya reglerna hos STRO här: Länk / Micke |
|
|
Förlåt att jag inte e klar i huvudet så jag inte förstår.. Men.. dessa nya regler betyder alltså att jag FÅR ha 15 tums däcken på.. med förutsättning av att dem inte tar i och att dem täcks av stänkskärmarna.. Och ändå får ut på försäkring vid olycka?! Ska d vara så att man ska vara tekniker eller nåt för å kunna byta ett par däck :p hehe.. m.v.h Tomas Bmw for president :D |
|
|
I ditt fall om däcken passar fysiskt med avseende på bromskivorna som enor skriver och inte skiljer sig i rullomkrets mer än 5%, vilket inte verkar vara nåt problem heller så för att följa övriga lagar ska de även ha rätt hastighetsindex, dvs minst Q (160km/h) för en EG-typgodkännd bil. Nationellt godkänd bil tagen i bruk innan jan-02 (vad nu detta innebär?)räcker det med 130 km/h. Borde väl inte vara nåt problem heller! För övrigt så kan jag inte se att det borde vart något problem med de gamla reglerna heller, det är väl snarare så att de nya reglerna öppnar upp för mer extrema däck- och fälgkombinationer...bara de inte inverkar påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper som vägverket skriver här: Länk Tror visst de har skrivit lite galet på den sidan med avseende följande text "Vinterdäck till EG-typgodkänd personbil får dock vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst 160 km/tim" eller hur tolkar ni den texten??? Skrev till dem och frågade om det verkligen ska stå så...får se vad de svarar! / Micke |
|
|
Det stämmer att reglerna har ändras och det kommer förmodligen att uppstå en hel del problem tack vare detta! Ansvaret har lagt över på fordonsägarna som jag personligen tycker är helt fel för att tolkningarna kommer bli många och olika! Det jag kan säga är att försäkringsbolagen går på dom gammla reglerna och kommer se svart på vitt, alltså bara se på det som biltillverkarna sagt! Jag tror i slutändan att det kommer vara det viktigaste vid en ev. olycka! Tycker att du bör sätta på 205/55/16 på fälg för att vara på den säkra sidan! Går att hitta bra erbjudanden monterat på fälg! Lycka till! |
|
|
Äsch jag kanske hade fel där, om man läser hela sammanhanget där de först beskriver reglerna för sommardäckens hastigheter så låter den där meningen vettigare...det var visst bara jag som hade bråttom och läste bara den meningen...sorry! Men lite klarare kan de ju faktiskt få formulera sig tycker jag ändå:-) / Micke |
|
|
Det låter lite skrämmande att försäkringsbolagen ska ha sina egna tolkningar av regelverket? Det kan väl aldrig hålla i domstol. Problemet är väl bara att en sådan process kan ta flera år och orsaka mycket skada. |
|
|
Okej... så alla tycker jag ska köpa ett par 205/55/16 ... ? någon som har några liknande till salu eller vet någon annons med liknande däck på fälg och grejjer?! Min bilförsäljare lovade mig bra priser på nya däck om inte dem här 15 tummarna passade. tycker ni jag kan säg till han att jag måste ha ett par andra enligt försäkringsbolagen.. och att han får fixa det helt enkelt.. För han menade på att man får ha vilka däck man vill bara dem passade.. m.v.h Tomas Bmw for president :D |
|
| Försäkringsbolagen tycks ägna 90% av sin tid åt att hitta kryphål för att slippa betala... SJÄLVKLART måste gällande lag vara det som gäller, även ur försäkringsbolagens synvinkel! Man får mindre och mindre förtroende för försäkringsmänniskor för varje sekund som går... | |
|
Om jag vore du skulle jag säga till försäljaren att det är lag på vinterdäck. Han har alltså sålt en bil till dig som inte är utrustad enligt lagens mening. Alltså får bilen inte framföras på väg med den utrustning den såldes med. Rimmar väldigt illa i mina öron. Jag skulle ha kräft vinterdäck inkluderade i köpet, annars hade jag sett mig om efter en annan bil. Mvh Danne. |
|
| Lagen säger att man måste ha vinterdäck på bilen OM det råder vinterväglag mellan den 1 december och 31 mars. Det är inte olagligt att köra utan vinterdäck om det är barmark ute. Om det är en 320i E46 Sedan du har går det alldeles utmärkt att köra på 15" 195/65R15. Denna däckdimensionen bör stå med i dörrsidan. Sedanen har mindre bromskivor och ok runt om än 320i touring. Om du kollar på denna länk ser du att det går med 15". Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.