AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.036

Varför är kopplingen så "svår"?

BMW E39
Har nu ägt min manuella 530 i nästan ett år och kört ca 2000 mil. Men ändå så kan jag inte få en mjuk start eller växling (om jag inte anstränger mig), alltid blir det ett hack. Jag har varit på BMW men de påstår att allt är som det ska. Har även kört en M5:a E39 som påstås ha en "svår" koppling men enligt mig var den väldigt lätthanterlig.
Någon som vet om det är något fel på min koppling?

Mvh
Matteus

"Målet är ingenting, vägen är allt" :)
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
tycker det är samma sak på min 530 E34a då.

323E21terror
Jag har känner exakt samma fenomen, till saken hör ju att ju större motor man har desto mer vrid och ofta en högre växlad etta vilket gör att bilen uppträder som om den håller på att dö och vibrerar något precis vid start ögonblicket då den skall till att börja rulla.
För bästa och mjukaste start bör man stötta med kopplingen så man får lite högre varv än tomgångsvarv innan man börjar släppa upp kopplingen. Speciellt jobbigt tycker jag det är att backa med bilen i tex en uppförsbacke från stillastående..för då hackar det en del och bilen hotar med att stanna om man inte anstränger sig. Jag vet att det inte bara är BMW som fungerar på detta sätt utan även SAAB tex kompisen har en 9000CS AERO-95 och den uppträder likadant. Gå ner till 525 så slipper du nog denna karaktär.

farten är min drog
323E21terror
Att M5an skulle kännas lättare att kontrollera med kopplingen än din 530 låter helt ologiskt..kanske var det exemplaret lite sliten i kopplingen och således tog den inte lika bra som den normalt ska??? Men iofs så har jag kört Maserati 3200GT med en effekt av 370HK och den var faktisk helt okej med kopplingen förutom att den var extremt tung, men inga protester vid start..är bara att släppa upp kopplingen försiktigt så skjuter bilen fart. Den har ju även 505NM i vridmoment...så min teori kanske inte håller riktigt varför det är svårt att starta utan hack.

farten är min drog
BMW E39
Ok, så då är det väl bara att acceptera detta fenomen. Detta går ju att leva med men det blir ju lite jobbigt i längden om den ska hålla på och hacka i starter osv. (om man nu inte vill slita på kopplingen genom att gasa först).
323E21terror --> Farten är även min drog och därför skulle jag aldrig byta ner mig till en 525! :=)

Mvh
Matteus

"Målet är ingenting, vägen är allt! :)
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Jag har hört att det kan droppa lite olja från pack-boxen så att det blir glatt vid lamellerna. Vissa säger att det försvinner när man slirar på kopplingen några ggr. dvs. nöts bort.

Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck.
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Har samma tendens på min koppling. Tror som ingo att
det läcker oljan ut på lamellen. Kopplingen hugger mer när man kökör. Kanske pga att oljan och eventuellt lamellerna då blir extra varma. Känns för djävligt helt enkelt. Skall fixas till sommaren men avvaktar efter fler tips.
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Förlåt Ingo. Även du är värd stor bokstav i namnet.
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Tack : )

Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck.
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Hade oxå "problem" med kopplingen när jag köpte min 540, men jag tycker man lär sig hur man ska göra med tiden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.