|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Har tagit alldeles för lång tid att ta bilder, men nu är det gjort! Det är inget värstingbygge utan mer ett bygge som möter mina krav och som jag är nöjd med. Har koncentrerat mig på att få bra ljud och installationen så diskret som möjligt. Ville behålla så mycket bagageutrymme som gick. Hur som helst låter det bra och här finns bilder: Länk Tuta och kör! Hälsningar Marc | |
| Ser mycket bra ut! | |
|
Ser mycket snyggt ut! Ungefär vad kostade ljudprocessorn? Verkar vara en användbar pryl. :-) |
|
|
Tjena! Den gick på 1300:- har jag för mig. Absolut inte mer än 1500:- i varje fall... Köpte den på Soundcenter i Sundsvall. Den är riktigt användbar och känns roligare än t.ex. denna: Länk Att löda i HU o.s.v. var aldrig en fråga, så detta blev bra. Rekommenderas... //Marc |
|
|
Ser ju fint ut! Gillar stegets placering, ser ordentligt och ordnat ut med kablarna osv. Hur upplever du basljudet? Låter det inte instängt? Har själv hållt på och skruvat in nytt ljud i min bil. Har en Jbl gti 12" (den äldre modellen) i bagaget, har tagit bort högtalarna bak och kör endast på ett riktigt bra framsystem, men fäller man sätet så får man in mer basljud men du har ju armstöd där bak, har du den öppen eller är du nöjd som det är? |
|
|
jag har me nyligen byggt ljud i min e39a Kan ta några bilder i helgen. Byggde en baslåda som spelar in i skisacken (körde på en 10" då dne precis får plats) har bara spelat ca 8-10 timmar (inte inspelad) men är mycket nöjd. Körde på en Dls Mw110 tillsammans med ett Dls Ca12. |
|
|
Jag är nöjd som det är, Upplever basen som lagom och som den ska vara. I min förra bil som var en Volvo 964 hade jag samma baslåda men riktade denna först MOT ryggstödet och hade den ståendes precis bakom skidluckan. Detta blev absolut inget bra och detta om något, lät väldigt instängt. Det blev så trångt så det inte fanns någon luft för basen att flytta alls! Vände på den och den fick hela bagaget att spela "hos". Basen blir enligt mina erfarenheter djupare, och mer up-to-speed då den får spela på ett större (men lagomt) utrymme. Sedan har det förstås att göra med biltyp, lådtyp, bastyp o.s.v. Detta är bara min uppfattning. Något jag stör mig på är att bagageluckan vibrerar och att detta hörs i takt med basen, fast enbart då man står utanför bilen. Tips på detta!? Jag var också först inne på att enbart satsa på ett bra framsystem men har dels passagerare där bak då och då och sedan tycker jag att man får mer "rymd" och en skönare känsla då man kör ljud från alla 4 håll. Men det där är väldigt individuellt. //Marc |
|
|
marc_M: min spelar rätt in i skisacken dvs inget som är ivägen utan basen platsar precis. Är du säker på att luckan skorrar o de inte är nr skylten? Gjorde den på min så jag la bakom lite gummi lister så slutade de. |
|
|
Okej, ja men bara det funkar för dig! =) Näe, det är inte skylten, tyvärr... Det kommer "skorr" från bakluckans ovansida...Kanske är verktygslådan eller nåt!? |
|
| Om du har lådan vänd mot skisacken måste du placera den ca 5-10cm ifrån ryggstödet och sedan täta runt lådan mot ryggstödet så basen inte går ut i bagaget , då blir det riktigt bra och all bas kommer in i kupen istället och du slipper mkt av vibrationerna i bagage luckan. | |
|
Hewi:varför? jag byggde min så jag har exakt vinkel mot ryggstödet o sedan en 10" bas som spelar in i skisacken=ingen bas som går förlorad,satte sedan en skruv genom karossen-lådan (finns ett hål där skisacken satt fast) så trycks lådan fast. har inga vibbar i luckan men fick lite i skylten men de va ju lätt åtgärdat. |
|
|
En sluten låda och 10" element kan nog sitta helt nära ryggstödet. Men om det är t.ex 12" och/eller basreflex så måste man ha lite avstånd och en lämplig trälist osv som tätar mot ryggstödet. Det är viktigt att element och ev. port spelar in i kupén genom hålet för skisack/armstöd, då blir det tyst i skuffen, inget skrammel och bra ljud i kupén. FP |
|
|
jag satte min port bakpå,fanns inte en chans att ha porten på framsidan pga fronten på lådan inte är tillräckligt hög iom att den är vinklad hade jag bara fått in halva röret sen hade de gått i botten på lådan. testade dock att vinkla röret 45grader men de blev sämre så jag gjorde om fronten o testade med porten bakpå vilket blev bättre. Låter kanske konstigt men de blev en klar skillnad o jag upplever inte att min lucka skakar. Ska fixa nån bild imon... |
|
| Bobba= Du har ju gjort precis så som jag rekommenderade Marc m fast utan utan ram runt lådan då du tydligen har en mkt stor öppning i ryggstödet eller en mkt liten 10:a , men marc har en tolva och den rymms garanterat inte i öppningen utan då måste man ha lite avstånd till ryggstödet för att basen inte skall slå emot där och därmed ngt som tätar "glappet" som blir runt lådan.Att spela porten ut i bagaget och element in i kupen känns inte helt rätt , du får ju då bara in en bråkdel av basen från porten , om det lät konstigt med en böj på röret så räknade du nog om längden på röret fel då det inte skall bli ngn ljudskillnad bara för att röret är böjt.Fixa bilder för jag förstår inte hur du får plats med en tia i skisack hålet....... | |
| Nice! Bra driv i MDS-steget? | |
|
oj glömde helt bort denna tråden. Länk bild på hur 10an från Dls sitter monterad in i skisacken. |
|
| Blackrose>> Japp, MDS-steget duger riktigt bra...Driver basen utan probs. | |
|
Bobba: satt skisacken lätt avtagbar? samt hade du en portad eller sluten låda? Mvh Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.