AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.710

Lambda fråga (spänningen...)

Sida 1 av 2
Mätte ikväll vilken spänning den nya sonden (Biltema...) gav på tomgång samt runt 2500rpm...På tomgång runt 0.38-0.40volt, vid 2500rpm något högre ca 0.45V +- 0.03V typ (värdet ändrades konstant). Nu har jag ju inte mätt vad den gamla sonden gav för värden men kommer kanske kolla upp detta imorgon...Min fråga är om det finns någon som vet om dessa "spännings-värden" verkar vara OK eller om de är helt åt skogen?
Paap Reeder
Jmf med min M70 är det helt OK-värden.

MVH /// Paap R

Ok! Gamla sensorn testad precis, där låg spänningen runt 0.78volt...Om jag förstått det rätt tolkar "bilen" detta som om den går "fett" (högre spänning = mer "bränsle" enligt en sida jag tittat på iaf) o försöker alltså "magra" blandningen...Är det inte just vid alltför mager blandning som det bildas mer CO?
Paap: Men blev din "M70" godkänd hos besiktningen då:-)?*ironi*
Hm...borde inte lambda-sensorn snarare ge HÖGRE spänning ju mer syre det är i avgaserna?(Lambda heter ju O2-sensor på engelska). Då är det hela mer logiskt, motorn tror att det är för mager blandning med den gamla sonden varvid mer bränsle matas på, detta resulterar då i i syre-underskott varvid CO-halten stiger (enligt: Länk ). Den nya sonden signalerar ju dock ett mindre luftöverskott varvid motorn inte borde feta på....Usch man blir små-snurrig ju:-).
Äh...det är tydligen som så att ju mindre syre i avgaserna dessto högre spänning enligt: Länk .Nåja den gamla sensorn verkar ju iaf vara trasig så vi får se vad den ger för värden med den nya sensorn...Förmodligen kommer alla värden bli helt annorlunda o jag kommer få börja om från noll igen....
Paap Reeder
Hej Dawwe!

På min är det så att voltvärdet varierar mellan 0,3 - 0,9 som ett "fladder" kan man säga.
Min digivoltmätare är ganska snabb så den hinner med att se detta fladder.
Lika på båda lambdorna.

Är väl litet tveksam till att med olika lamdor kunna "reglera" br. blandningen.
Gissar att alla lambdor är tillverkade att ge en viss spänning för ett visst antal syreatomer ... men är inte säker.

Eftersom det rör sig om så litet spänning är det desto viktigare att det är absolut 100% kontakt mellan lambdan och chipet i boxen.

Att löda i skarven är inte bra. Efter en tid kommer det att ärga och det blir fel värden. Därför bör man köpa original lambdor med kontakter och hela middivippen monterad.

Originaltrådarna på Bosch lambdor är av rfr och det är vanskligt att löda dom överhuvudtaget.

Jo min gick igenom bilprovningen. Förrförra året fick jag visst 2 ppm i HC och noll på "det andra".

Vad jag förstått så är det fråga om ett för högt CO-cärde för dig. Jag förutsätter att allt slikt som vevhusvent, luftfilter, LLM-funktion, läckage efter LLM, insugspackningar m.m är fit for fight samt att man inte pulat med chippen eller bollat med olika kammar.

Ett för högt CO beror ju iregel på att den går fett men det kan också avgöras av kattarnas status.

MVH /// Paap R

Paap: Bilen i fråga är ingen BMW utan en VW med 90Hk 1.8-litersmortor med sk "mono-jetronic" dvs elektrisk förgasare. Min lambda pendlade igår mellan ca 0.3V upp till ca 0.6V, "fladdrade". Runt 2500rpm stabiliserades lambda runt 0.45V (fladdrande), på tomgång runt 0.38V (fladdrande). Har kapat den nya lambdasondens kabel till samma längd som originalkabelns o anslutit den på samma sätt till motorkablaget som original-sonden (dvs via "kabelsko"). Förgasarfotspackniongen byttes efter inköp eftersom denna var helt sprucken. Vevhusventilationen "fungerar",luftfiltret är nytt, nån LMM finns inte (eller så är den på något sätt integrerad i förgasaren)
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Låt mig se om jag kommer ihåg rätt så direkt ur skallen.
Ta inte nedanstående som exakt sanning men jag tror det ligger nära.

En Lambdasond börjar inte regagera "rätt" innan den uppnått en temperatur av 300 ºC. Innan dess går motorstyrningen efter fasta parametrar. När temperaturen är uppnådd ska regleringen ske enligt följande.
Om oxygen koncentrationen i avgaserna är lägre än 0.3% är spänningen större än 0.8 volt, detta sker vid lambdavärde lägre än 0,95.
Om oxygen koncentrationen är högre än 0.5% är spänningen mindre än 0.2 volt, detta sker vid lambdavärde större än 1,05.
Sonden brukar ha 0,45 volt vid lambda 1. Det är detta värde som den ska "fladdra" runt. Motorstyrningen ska eftersträva att motorn ligger på lambda 1, vilket för bensinmotorer brukar innebära en bränsleblandning av 1:14,7.

Vid fullgas ska motorstyrningen stänga av regleringen och är den då rätt inställd visar lambdasonden ett värde på ca: 0,825 volt.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
525 -75
3.0 CS -73
Dynapack dynamometer
Ovanstående gäller givetvis endast för vanliga smalbands-lambdasonder.
Bredbandssonder har andra spänningar.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Bert-Ola: Ok! Om en lambdasond visar "konstant" för "fet" blandning (som var fallet med min gamla sond) hur påverkar det då motorstyrningen? Den försöker väl magra blandningen men eftersom sonden trots regleringen fortsätter ge en spänning runt 0.78V så borde väl motorn gå på "fasta" värden efter att ha nåt "reglerings-gränsen" så att säga? Kan det vara som så att de "fasta" värdena är sådana att bilen går något för "fett" (borde vara tryggare med för fet blandning än för mager...)? Det lustiga är att det beräknade värdet på besiktningen för Lambda var OK (ca 1.01, HC ca 45, det var "endast" CO som var lite högt, 0.4 på tomgång samt 0.6 vid 2500rpm, (0.5 resp 0.3 som gränsvärde). Vill helst slippa byta "katten" så i värsta fall slår jag i K-sprit (sänker väl CO har jag för mig) o kör dit med den gamla sonden om nu alla andra värden blir knasiga med den nya
Hehe...Det e tydligen inte bara BMW's M70 som kan ha strul med avgasvärdena, även VW 1.8 verkar lida av samma åkomma...Värdena med den nya lambdasonden (Biltema) blev sämre! CO1=2.1, CO2=1.3, HC=132, Lambda=0.98. Vid ordinarie besiktning var värdena C01=0.4,C02=0.6,HC=220,Lambda=1.03. Efter detta justerades tändningen, bytte stift,olja,oljefilter samt luftfilter (men fortfarande den gamla lambdasonden), värdena då var : C01=0.4,C02=0.6,HC=45,Lambda=1.01. Bilen var alltså närmast att gå igenom med den gamla (defekta?) sonden. Vad är nästa steg?Byte av katalysator? Kan man dra några slutsatser om katalysatorns skick/funktion av ovanstående värden när man betänker att originalsonden gav jämt en "lambda spänning" mellan 0.7-0.85V, medan den nya ger mellan 0.3 - 0.6V. Eller är det den nya sonden som är kass trots att den "fladdrar" berydligt mer än den gamla som mest låg runt 0.8V (+- 0.07V typ)...Tycker själv att det hela är lustigt men CO2-halten sjunker iaf numera istället för att öka som tidigare...Någon som kan tipsa om en verkstad som kan svetsa in en ny katalysator o dessutom kan mäta avgasvärdena (en billig sådan då bilen i sig inte är värd många kronor. Vore dock synd att skrota den för det här "skit-problemet"*haha*...)
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
525 -75
3.0 CS -73
Dynapack dynamometer
Har du kollat så att datorn i bilen är rätt programerad.
Jag vet att VW's 90-tals motorstyrning inte gillar att stå strömlösa.

Min far hade en ny Skoda-99 med VW-motor och den fick vi ta till verkstad för att initialisera om motorstyrningen efter att batteriet laddats ur. Sedan gick den fint igen.

Kan ju även vara någon givare som spökar t.ex. motortemperaturen. Verkar som om bilen går fett nu.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Nja..det är en väldigt basic VW, en Passat -91 med 90Hk motorn med "förgasare", eller som det oxå heter "Monojetronic" (fattigmans insprutning). Dvs bilen har en förgasare vari det sitter en injektor. Verkar som om den även mäter luftmängden genom förgasaren eller hur de nu gör, för någon luftmändsmätar hittar jag inte iaf. Bilen går hur jämt o fint som helst i övrigt, inga ryck eller så.
Paap Reeder
Du ... dawwe!

En sådan hade min syster. Jag bytte sond på den från B-tema. Den gick omedelbart finfint och sade "Hej, hej" till syrran som for iväg 10 mil till "sin" stad.

På kvällen ringde hon och sade att nu var den lika kass som förrut.

W bytte så till original och den gick väl minst 20 Kmil efter det.

Släng den där B-tema-sonden i "P-gropen".

MVH /// Paap R

Paap: Ja det kanske jag borde göra...Vet du om man kan mäta hur sonden reglerar när den är elektriskt anluten till bilen så att säg utan risk för att kortsluta något dyrt? Tänkte isf mäta hur original-sonden reglerar kontra Feltema(?). För när jag mäter original-lambdan (har endast en tråd, så sonden är elektriskt bortkopplad från bilen i övrigt så att säg) så signalerar den fet-blandning (späning runt 0.8V,tomgång), detta kanske är helt i sin ordning då bilen går i någon form av "nödläge" om lambda-signal saknas? Med Feltema sonden visar den när jag mäter på samma sätt en spänning mellan 0.3 upptill ca 0.45V (dvs den signalerar allt som oftast mager blandning,tomgång)...Med detta i åtanke så är det ju rätt logiskt att lambda-värde samt HC samt CO blev högre nu...Så kan original-sonden vara hel trots allt?
Paap Reeder
... svårt att guida per internet men en viktig sak är att du använder en digital voltmätare men det kanske du redan skrivit om ovan.

MVH /// Paap R

Japp jag har en digital sådan, mäter i intervallet 0-2000mV...
Paap: De e väl inte själva felsökningen jag behöver hjälp med utan hur jag skall tolka resultaten:-). Hade ju tidigare liknande problem med M5:an, (CO1=2, C02=1.5, HC=300, Lambda=1.06, i det fallet bytte jag lambda (ej original där heller utan en OEM-identisk Denso) sedan blev värdena bra! Vill inte svetsa dit en ny katalysator innan jag är någorlunda säker på att det är den är "död". Hade varit lite tröst om bilen gått som en påse nötter, men tvärtom så går den alldeles utmärkt o då känns det ju extra tråkit att behöva strula med ett "skit-fel":-). Hur pass snabbt kan man "bränna" ut en fungerande katalysator pga för fet blamdning? Pratar vi 10 tals mil eller 1000 tals?
we
4
wesse44
530i Sedan-93, 525i Touring-95
varning i det här forumet verkar det tunt med erfarenhet men en h-e massa spekulationer finns det... tråkigt tycker jag,,, skyll resulltaten på mätaren men inga lösningar på om mätaren visar rätt...hm..hm..
Wesse4: Fint konstruktivt inlägg. O ett av syftena med ett forum är ju att utbyta tankar/funderingar/erfarenheter. Jag räknar mig numera som rätt erfaren i "lambda" frågor...

O som svar på min egen fråga: Nej värden jag angav i första inlägget var inte "OK", Biltema sonden var kass från början...Felet låg i en obefintlig (tom!!!) katalysator, ny "kat" och alla värden var noll, utom lambda som var 1.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.