|
|
|
|---|---|
|
Tjena Har sökt men inte hittat nårra konkreta svar så postar därför en egen tråd hoppas det går bra och att ni tar er tid:) Jag ska konventera min e30 och här är mitt recept: MLS Topplockspackning (3mm) & ARP bult Svetsa Topp turbogrenör svetsat av en som kan sin sak:) 535 LMM me 325 el 535 Spridare: IC (från vad som eller?) walbro 255 dränkbar HKS kopiedump återcirk. T28 turbo Har inte tänkt och ladda så mkt 0.4 kanske eller kan man ladda mer? Mycket tacksam för tips och synpunkter på om detta är en bra setup eller om nåt mer bör läggas till eller är nåt som är onödigt. Som soppapumpen tex, är den nödvändig. Eller behöver man kanske progressiv BTR eller? Som sagt tacksam för alla tips o egna erfarenheter m.m. mvh/ jonas | |
|
eftersom du kommer köra med mls packning 3mm så sänker du kompet en del , så du borde kunna ligga på runt 0.8 bar iaf rätt säkert. Kör progressiv btr istället för soppapumpen då orginal pump hänger med rätt bra , kanske du skulle ta och ha 340cc spridare istället. Intercooler kan du ju köpa rätt billiga av tex KL racing har rätt många eller kör en saab 9000 ic , fast tänk på att den har plastgavlar och dom brukar väl ge sig vid 1-1.5bar. Jag har följande setup på min snikturbo 320 -84 : Adaptergrenrör T03 turbo från saab 9000 Saab 9000 ic 535 spridare och 535 LMM nån turbo xs billig dump ligger på runt 0.5-0.6 bar och den går fan aldrig sönder i motorn iaf. Enda som har blivit dålig nu är att den slirar på kopplingen en del , den kanske du skulle kunna byta till sinter + hårdare tryckplatta Men min setup har som sagt hållt VÄLDIGT många och hårda mil Hej på dej |
|
|
Ok tackar. Jo de låter ju lovande att det har hållt så bra:D Frågan är bara hur pass snik man ska bygga, jag tycker de är viktigt med bra hållbarhet har jag väl satt ihop de en gång så vill jag att de ska funka sen:P Men de va kul o höra att ditt funkar så bra:) e det lätt o ställa in en progresiv BTR eller är det en hel vetenskap? Jo jag har med tänkt att man skulle satsa på en rejäl koppling me när man ändå har grejjerna nere. Hoppas på fler åsikter i ämnet mvh/Jonas |
|
|
om man köper mls packning 3mm behöver man slipa ner toppen något då? min packning har nämnligen gett med sig nu precis innan jag får dit turbon, tänkte montera den nästa vecka men det sket ju sig nu... hur funkar motorn med mls packningen utan turbo i, tänkte på besiktningen. |
|
| Glöm för f*n inte att skaffa en bredbandslambda, och avgastemp mätare. Det är bland det viktigaste, så du ser hur motorn får sin blandning. | |
|
till corex ... du måste plana toppen så den blir 100%rak annars kanske du får köpa en packning till + plana toppen om du chansar...i det här fallet är idiotiskt om du inte planar toppen ///325/// |
|
|
Japp toppen skall in på slipning v.33 Har ni uppgifter på vad det kostar att svetsa toppen? |
|
|
svetsa och plana toppen kostar 2000:- hos ppf! ang. kopplingen så kan man köra orginal men köpa en hårdare tryckplatta tex den som heter 618, säljs oxå av ppf, antar att du kommer köpa mls packningen därifrån, bredbandslambda behöver du inte ha på ett snikbygge! med mls och arp borde du kunna ladda ca 1bar utan problem... lycka till me bygget! |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.