|
|
|
|---|---|
|
hej. jag har en e34 525i 1990. jag har lite problem med intrumenthuset där belysningen inte lyser (trots byte av lampor), bensinmätaren lever sitt egna liv... och nu seanst har EML-lampan börjat lysa... Jag skulle vilja testa om problemen försvinner om jag byter instrumenthus. Frågan är hur jag vet vilka andra instrumenthus som passar min bil? Nån som sitter inne på dylik information får gärna svara mig! Tack. | |
| hjälp! ingen som vet? | |
|
Kolla färgen på baksidan av ditt instrumenthus ett med samma färgpassar eventuellt får du byta mätartavlor. Även e32 har samma. Lars |
|
|
Det som kan skilja är varv o hastigheten. Varvaren passar inte mellan 4- 6- 8 cyl motorer - vissar inte rätta värdet då. Hastigheten är till 240, 260 o kanske en till o då kan den oxå visa fel. Skaffar du instrumenten från en 6a o med samma km/h så funkar det om inte finns det nåt hokus pokus mellan år modellerna. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Det fungerar om man plockar över kodpluggen... Men som jag sa man kan behöva flytta över mätartavlorna. Om Man har samma färgpå baksidan så passar det. Lars |
|
|
ok, jag har mätartavla graderad till 240. om jag hittar en graderad till 260 så kommer det inte funka, trots samma årsmodell? om det är samma färg på huset som laalw säger, funkar den då oavsett vad den är graderad till och visar rätt hastighet? kommer bilens km-mätare att visa fel också? var sitter kodpluggen? många frågor hoppas på svar så ska jag nog ha tillräckligt kött på benen sen i frågan. :) |
|
|
Kolla här: Länk Kodpluggen är ett epprom som bla innehåller: skalning till hastighetsmätare (även bakaxel utväxling) skalning till varvräknare skalning till bensinmätare Info om 6 eller 8 eller 12 cylindrar Data för bränsleförbrukning Om det skall vara förbrukningsmätare eller oljetempmätare Tankstorlek Serviceintevals info Mätarställning Chassinummer Kodplugsnummer BMW nr Mjukvaruversion Och säkert en del saker till Så mellan olika modeller så skiljer egentligen bara kodpluggen och instrumenttavlan själva kretskortet är samma. Kretskorten skiljer däremot beroende på årsmodell och känns enklast igen på färgen på baksidan. I tidiga bilar sitter kodpluggen i den bruna kontakten senare sitter den "själv". Senare hus använder eeprom av typen 93c56 som kodplugg. 518,520,524tdoch 525tds har ett enklare instrumenthus. E32 och E34 har samma typer av instrumenthus. Lars |
|
| tack så mkt för svaret! | |
|
Har lite problem med detta. Varvräknaren och förbrukningsmätaren verkar visa ungefär hälften för lite. Provade byta kod pluggen (båda gröna) då visar varven och förbrukningen rätt (åtm. mer vettiga värden) men istället slår tempmätaren i botten. Nån som har nån vettig förklaring till detta? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag försöker samla ihop nyttig E34 instrumentkluster information på en sida Länk Den är egentligen inte lämplig att visa ännu, då layout som headers och dylikt är helt fel och text som inte ska vara där och så vidare. Men jag ska se om jag inte kan få lite tid i veckan att fixa till så det går att läsa åtminstonde. Men det finns lite matnyttig info där redan... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.