AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.579

Hur vet jag om topplockspackningen gått eller om toppen spruckit?

an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
hur vet jag om det bara är topplockspackningen som gått eller om hela toppen spruckit?

har ägt bilen i 10 månader nu å den började gå dåligt, så bmw här i uppsala sa efter lite felsökning att lambdan gått pga olja i kylarvattnet och sen vattnet läckt ut i förbränningsrummet å sen stekt lambdan.

hittade precis ett kvitto från bmw eskilstuna tror jag att det var. där dom har provtryckt topplocket för 1,5år sedanoch inte kunnat konstatera några fel.

problemet har ju funnits tidigare men verkar inte ha försvunnit. men topppackningen måste ju ha blivit bytt i samband med den provtryckningen 2005.

nån som vet något knep för att reda ut detta?
kan blocket spricka i överkant annars?

Du kan göra ett kompprov och kolla hur mycket komp du har på alla cyl, kolla även hur oljan ser ut.
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Det beror lite på var toppen spruckit, har den tex spruckit emellan förbränningsrummet och en kylkanal så kan man se det genom att det bubblar i expasionskärlet, sen så drar den vatten. Oftast är det toppen som spricker pga att den är i alu, blocket är i gjutjärn. Det bästa är om du tar bort toppen och kollar, är inte omöjligt att de bara bytt packningen utan att kolla efter sprickor, de kan inbland vara svåra att se. Så tvätta av förbränningsutrymmena från all sot och kolla noga, helst ska du blästa det.
Men soom dudilidu säger så kan du göra ett komptest först och se.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.