AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
509

var drar jag kablarna lättast?

jeppe_L
jag ska dra en strömkabel från batterietoch en kabel från sterion, var drar jag dom lättast?
och var går jag igenom baksätet???(4dr ej fällbart säte) vädigt tacksam för svar!!!!!!!!!!
BmwPojken
jag antar att det är till slutsteg som jag förmodar skall bosättas i bagaget..

Jag har dragit signalkabeln på förarsidan, under "listerna"som sitter mot dörren. lyft ut baksätet(rumpdelen) och kolla in i hörnen så finns det små hål som man kan få ut signalkabeln till bagaget, det är så jag har gjort(jag har iochförsig coupe)
sitter inte batteriet bak?
BmwPojken
om inte..dra strömkabeln på samma sätt fast på passagerarsidan..VIKTIGT..så att det inte blir störningar.
jeppe_L
okej.mäste man dra sladdarna i olika sidor? batteriet sitterfram, framför passagerar sidan.

vet di om man måste sätta en säkring på strömkabeln?
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Jap du ska dra sladdarna på olika sidor om du inte vill ha störningar och du ska säkra av minst 30cm ifrån batteriets + pol om du vill att försäkringen ska gälla om det börjar brinna.

Jag kan samtidigt passa på att tipsa alla som har batteriet bak att inte dra signalkablarna på passagerarsidan för där ligger bilens + kabel som går fram till motorutrymmet.
jeppe_L
så, jag ska alltså sätta säkringen så nära batteriet som går????vad ska jag använda förtyp av sladd från batteriet
Från batteriet till steget ska du såklart dra strömkabel, sen bör du även jorda steget med liknande kabel. Det finns en perfekt jordpunkt lägst bak i bagage utrymmet till höger, på balken som kommer fram om du tar ut förvaringslådan.
kabelns grovlek finns i tabell och beror på hur kraftigt steg du ska montera, det gåråt ca 5 m.
(lika bra att dra ordentligt grovt på en gång, så slipper du göra om när det blir större steg)

På en 4d måset du ta ut ryggdelen bak för att komma åt kabelgenomförningarna, det sitter en på varje sida.
Enklast är att dra strömkabeln genom genomföringen som sitter under baterihållaren, det kräver att man tarut handskfacket. Sen under tröskellisten på passagerarsidan.

Sen drar man signalkabeln från huvudenheten rakt ner under "stolsvärme" knapparna och på sidan av växelspaken, sen tar man ut mittkonsollen och går under mattan uppe på kardantunneln rakt in under baksätet.
Sen är det bara att snedda under baksätet till genomföringen på förarsida, klart.

(ps, mittkonsollen sitter skruvad under askfaten och under varningsblinkersknappen)

Du komer att behöva en "remote" kabel oxå för att styra steget. Den drar man lämpligen tillsammans med strömkabeln, men man kan dra den tillsammans med signalkabeln oxå efterssom det inte går så mycket ström genom remoten.
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Jag såg att jag måste göra en liten rättning i mitt tidigare inlägg

Det får högst vara 30cm kabel mella + polen och säkringen.
jeppe_L
vad är remotekabeln till????stänga av steget eller?

funderar på att köpa ett steg från mds, är det hyffsade grejer, eller? (vill inte lägga ut en massa pengar på det)
jeppe_L
hur får jag loss ryggdelen då? hur sitter den fast?
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Remotekabeln används föratt stänga av och sätta på steget när streon stängs av eller sätts på.

MDS ska väll ha helt ok grejjer vad jag har förstått.

Ryggstödet vetefaan hur man gör med.........jag tog och lade kablarna under sittdynan bak och sedan lirkde jag kablarna under ryggstödet och in i bagagen.

/Persson
1)Pressa ner fingrarna bakom ryggstödet, ungeför vid nackstöden.
2)Ryck rakt bakåt så hårt du kan, tills ryggdelen lossnar.
3)Lyft rakt upp.
4)Krångla lös säkerhetsbältena.

Remoten drar man från motorantenn/remote utgångenn på stereon, till remote ingången på stegen.
Styr helt enkelt stegens påslag, 12v på remoten = steget på.

MDS steg ger mycket tryck/krona men är inga optimala HiFi steg. Provlyssna så du vet vad du får för pengarna.

Vill man komma billigt undan kan jag bara rekomendera en sak: Begagnat!
jeppe_L
okej..jag ska testa få loss det imorogn.....

om jag vill kunna stänga av, så att lådan inte används där bak,(e ju kanske inte såmkul att alltid ha dunka dunka i ruggen) ska jag bara sätta en stömbrytare på plus kabeln då, eller?
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Nej! Sätt inte någon strömbrytare på pluskabeln. Sätt strömbrytaren på remotekabeln. Remotekabeln är ju till för att stänga av steget.
jeppe_L
okej.....då gör jag så...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.