|
|
|
|---|---|
|
Tjo fräs Är så att jag har en remsa som är 4-5 cm bred på min högra sida av tv´n. Har funnits där sedan jag köpte bilen (o ja förra ägaren visade detta) o nu tänkte jag ev göra något åt det om de inte kostar allt för mycket o inte är allt för svårt :) Bild1:Länk Bild2:Länk denna remsa försvinner aldrig dvs om bilen är igång,endast tändningen på, man kollar tv osv. Bilen det gäller är en E39 (-97a) | |
|
Hej, En orsak kan vara att kontaktytan till TFT skärmen är oxiderad, reparerade ett liknande fel genom att plocka isär, rengöra och montera ihop igen. Har du otur så är det dock ett grafikgenereringsfel i navigatorn (tror dock inte det). Om du bor i stockholm så kan jag hjälpa dig att testa vilket genom att koppla in en fungerande monitor. Och ifall det är skärmen ge dig ytterligare tips om hur du går till väga för att om möjligt reparera den. I värsta fall är alternativet att köpa en begagnad eller ny skärm för mellan 1750 och 7000:- (beroende på typ och ålder). Mvh. Andy |
|
|
tackar för svaret andy,dock bor jag cirkus 60 mil ifrån dig,I Blekinge dvs minst 2 tankar T&R :) Jag kan plocka ner skärmen själv men behöver då en utförlig instruktion så man inte gör fel o gör mer onytta änn nytta. |
|
|
Okej, första steget isåfall är att komma underfund med om felet ligger i monitorn eller navigatorn. Vet du om du har en MK1 eller MK2 navigator? Manlig eller kvinnlig navigatorröst. Har du MK2 och en videomodul så kan du koppla om sladdarna så att videomodulen driver monitorn istället och på så sätt se om det vita bandet kvarstår. Återkom med spec så utgår vi därifrån. (Det skulle ju vara synd att plocka isär monitorn om felet mot all förmodan finns i bildgenereringen) /Andy |
|
|
hehe ja du,jag tror de är en Mk1 men iom att den inte funkar (No cd) sen skjuter den ut cd´n igen.... Så blir de nog väldigt svårt. har haft isär hela enheten för att se om de fanns nått motstånd som var bränt men kunnde ej hitta något sådant (kan ju vara bränt men jag missat det) Va en som sa till mig att kontakten kanske åkt ut bakom monitorn då han hade erfarenhet av en annan tft skärm som gjort så o fått en vit rand på skärmen. |
|
|
Ok, är din bil tillverkad före eller efter månad 9 1997? (brytpunkten för MK1 och MK2) Tror jag har en reparationshandledning liggande för skärmen, annars gör jag lite anteckningar nästa gång jag plockar isär en och skickar till dig. /Andy |
|
|
den är tillverkad före månad 9 1997. Vore kanon om du kan fixa de till mig,tackar för det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.