AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.470

Laddning Batteri

ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Mitt batteri i min 740iA E38 1996 verkar börjar bli i behov av lite underhållsladdning och på någon tråd här på forumet rekommenderade någon CTEK laddare från Clas Ohlsson.

De har två modeller, en CTEK safir 90 för batterier fr 1,2 Ah till 90 Ah med max 3,3 A laddström samt en modell CTEK Onyx för batterier fr 14 Ah till 225 Ah med max 7,0 A laddström.

Batteriet som sitter i min bil är på 92 Ah. Klarar jag mig med den mindre modellen (CTEK safir 90) eller måste jag ha den andra (CTEK Onyx)?

När jag kollade batteriet i bagaget så ser det ut som om det suttit ett större batteri där. Vad sitter original i denna bil? Är mitt för litet? Jag har iofs inte haft några startproblem eller annat under de ett och halvt år jag haft bilen men just nu använder jag bilen bara ett par dagar i veckan, och har fått lite fenomen vid uppstart, tex så slocknar alla displayer (tex. Navi AC mm) ibland just i uppstartläget, navi och bordmonitorn byter språk från engelska till tyska.

Ni som använder CTEK laddare, vilken modell har ni? Kopplar Ni in den direkt på batteriet i bagaget eller på pluspoolen i motorrummet? Är det helt riskfritt att ansluta laddaren utan att koppla bort batteriet från bilen?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har Ctek Zafir till mitt 90Ah originalbatteri funkar utmärkt spelar ingen roll om det råkar vara 90-92-100 funkar tydligen ändå.
Kopplar in den under huven utan problem=batteriet inkopplat.

Du ska ha minst 90AH batteri.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
En kraftigare laddare gör väl jobbet snabbare? Jag menar, alla laddar ju med ca 14 volt, så förr eller senare blir det fulladdat oavsett hur många AH batteriet är på. Eller har jag fel här?
Bra är att köpa en laddare med underhållsläge, då finns ingen risk att man laddar för länge.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag köpte och installerade en Ctek Onyx igår och lät den ladda 745:an över natten! I morse vad den död och indikerade fel! Återkommer med analys av trolig felorsak!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej
Jag har en av varje av den föregående modellen. 3600 resp 7000. Med Safir får du räkna med att en full uppladdning tar 2-3 dygn.
steaman: åkte 745 ett par veckor med en massa plingeplong under tiden, bl a varnade den för låg batterinivå och Div RDC och airbagfel under tiden.
Perre nollade den och fixade till felen innan den såldes. Den laddades med Mod 7000 undertiden den stod på verkstan. Slå han en pling om du behöver nån att studsa med, 087110687.
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Safir räcker gott om man inte har brådis. du behöver nog inte köpa nytt batteri tror jag. Om du gör det byt till ett 100 el 110Ah. Finns Bl på BMW som passar perfekt. Jag kopplar alltid in under huven. Alla Ctek går ned på automatisk underhållsladdning när de är färdigladdade.
Mvh
Asken
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det verkar som om CTEK Onyx inte gillar tomgångsförbrukningen på 745:an! Den röda felindikatorn som jag nände ovan kunde endast återställas genom inkoppling mot ett annat batteric(som sitter i en mindre ädel bil). Tipset fick jag från CTEK!

Jag försöker i natt igen för att se om den kommer att kunna användas som underhållsladdare då bilen står under en längre tid. Annars så skall jag prova med en ointelligentare laddare, XS 3600, för att se om den inte protesterar.

Jag har 3600 Länk och den funkar klockrent.
På deras site Länk finns all info du behöver, där finns även laddcykler av alla de slag på olika typer av deras laddare.
Ta dig tid att kolla igenom det som finns där och du har massor med kött på benen.
Hasso lärde mig att man ska göra det. :-D

///Micke
Min cabrio Länk
Kolla vad jag hittade på PowerBörsen. ---> Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
steaman, jag använder en 7000 för att underhållsladda min 745'a, och det funkar perfekt. Jag är glad att jag köpte den större varianten, den laddar batteriet fullt över natten.

Dessutom så har 7000 den funktionen att den har "supply" läge vilket innebär att du kan ta bort det befintliga batteriet och hålla spänningen uppe med 7000, vilket innebär att du inte förlorar några lagrade data i bilen.

jag skulle rek att köpa 7000.
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Mattias1, ONYX som jag köpt är, så långt jag kan se, likvärdig med 7000 så det bör inte vara någon skillnad.

I natt så fungerade dessutom laddningen perfekt! Nu funderar jag på att montera in laddaren fast i bakluckan och ansluta med en motorvärmarkabel så att jag får ett anslutning utanför bilen!

Har använt mig av Safir (pga forumrekommendation) sedan jag första gången råkade ut för en urladdad BMW, sedan dess underhållsladdas mina bilar regelbundet.

Mvh
Mikael
ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Tack för alla svar jag fått!

Köpte en CTEK safir 90 igår och har haft bilen på laddning i 24 h nu, och det verkar som jag fått rejält med kraft i batteriet nu. Mao verkar CTEK safir 90 vara fullt tillräcklig om man inte har bråttom.
Jag kopplade in den under huven.

Skulle vilja ansluta den extra kabeln(följer med laddaren) med ringkabelskor, direkt på batteriet så att man enkelt kan koppla in laddaren där. Om man lägger en kabel in i bagaget, hur får man då bagagerumsbelysningen att släcka ner med luckan på "glänt"?
Hittar inte brytaren? Sitter den i låset ?

Jag har ett svagt minne av att det pga gaser är en olämplig metod och att det bästa är att ladda via anslutningarna i motorrummet som du gjort.

Mvh
Mikael
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
CTEK avger inga gnistor så en fast inkoppling i bakluckan fungerar! Observera att all laddning i bakluckan (även under körning) kräver att slangen till batteriventilationen är korrekt kopplad, så att alla gaser leds ut under bilen och inte stannat inne i det slutna utrymmet!

Om inte gasevakueringen till batteriet är inkopplad så spelar det ingen roll om du kopplar in laddaren i motorrummet och laddar för att sedan öppna bakluckan med risk för gnistbildning från brytaren till belysningen eller från hydraulpumpen till den automatiska öppningen av bakluckan!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.