AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.198

Placering av bensinpumprelä -02, flyttad sedan 01?

Wi
35
Winther
525i Touring -02
Hej

jag kan inte hitta bensinpumpsreläet på min e39 touring -02. Kan det vara flyttat till underhandskfacket? Någon som vet.
Det finns fyra reläer bak ovanför batteriet, två stora (K56) och två mindre.

Mattias

Bra kvalitet; -Man gråter bara en gång....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det sitter olika på sedan och touring men i samma sockel ovanför batteriet K96 upp till 09/2000 sedan är K96 flyttat till bakom handskfacket enligt kopplingsschemat.

///MVH Hasso
Länk
Wi
35
Winther
525i Touring -02
Aha,

tack för snabbt svar Hasso.

Vet du om det finns något mer relä att provbyta med? Vilken säkring hör till reläet?

Mattias

Wi
35
Winther
525i Touring -02
Ytterligare en fråga,

Är det forfarande samma färger på kablarna tror du?

Mattias

Wi
35
Winther
525i Touring -02
Hej

har varit ute och forskat lite på parkeringsplatsen utanför.

Det är samma färger som förut till reläet, Red/Violet för +12V och White/Blue till pumpen. säkringarna var nr 17, 34 och 54 (endast M5). Bra mektips Hasso, säkringsplaceringen.

När jag slår om till tändningsläge känner jag att reläet reagerar. (höll ett finger på det) Kan man tro att det fungerar då eller måsta man göra seriösare test för att förvissa sig om reläets funktion.

Mattias

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tidigare har det möjligt att låna reläet till bakrutevärmen när dom satt på samma ställe ovanför batteriet, som var lika som bränslepumpsreläet, kan ju vara lika nu också?
Spolen kan ju dra, men är ju inte säkert att det ger kontakt i allfall utan man måste nog mäta det vid pumpen i såfall eller skifta relä och se om det ger nån skillnad.
kolla anslutningarna vid bränslepumpen.

///MVH Hasso
Länk
Wi
35
Winther
525i Touring -02
Hej,

ingen spänning vid besinpumpen vid start. Bytte med annat relä, ingen skillnad.
Finns ingen spänning till 12V till Reläet, har kollat säkringarna. Vad kan det då vara? Kan larmet vara med och blockera?

Mattias

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja startspärren(inte larmet om du inte har eftermonterat larm så du har dubbla startspärrar) blockera bränsle o tändning i DME om inte EWS får rätt codning sinsemellan samt att EWS godkänner transpondern i nyckeln, skifta nyckel och prova till att börja med. Finns ju även DME säkringar i elektronicboxen som kanske påverkar om dom inte är hela.
Du kanske kan ge en bättre beskrivning av händelsförloppet och när var o hur typ.

///MVH Hasso
Länk
Wi
35
Winther
525i Touring -02
Felbeskrivning,

effektslutsteget (fläktmotståndet) krånglade (troligtvis) för en fläkt fortsatte att gå efter att jag stängt av bilen. Detta fick tillföljd att batteriet laddade ur sig.

Nyårsafton och vi behövde bilen, tog in batteriet (ur bilen alltså) och snabbladdade det.
Monterar batteriet och bilen fungerar.

När vi kommer hem på natten går fläkten igen och jag bryter -pol till batteriet.

Försöker sedan starta nästa dag men den tänder inte och det hörs ingenting från bensinpumpen. Startmotorn går varvvilligt.
Tar in batteriet på laddning ett dygn, ingen skillnad.
försöker starta bilen med att bogsera igång den, inte en reaktion.

Låste bilen manuellt mellan gångerna. Har BMW orginal larm. Har provat med olika nycklar.

Har helt slut på ideer, nästa steg kanske är att lämna in den?

Mattias

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja du, testa att ta av bägge batterikablarna och lägg ihop dom några sekunder, vänta sedan 20 minuter innan du sätter tillbaka dom på batteriet.
Sedan är det nog dags att läsa av felminnet om inte reseten funkar.
Kan ju kanske hända nått syntax error om bilen står strömlös längre tid men det borde det inte göra.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kolla även säkring 12 och 37 dessa går till EWS styrdonet.

///MVH Hasso
Länk
Wi
35
Winther
525i Touring -02
Hej

Nu fungerar bilen!

Nu till den pinsamma bekännelsen, jag känner mig som den sämsta bilmekaren någonsin....

Det var bara att sätta i säkring nummer 22. Tyvärr gick det så långt att BMW fick hjälpa mig med det, suck, nederlag. Det visade sig att säkringarna 22 och 31 på min årsmodell går till bensinpumpen och inte 17 och 34 som i mektipset. Insåg nu att den säkringstabellsöversättningen gäller fram till -00, som det ju står i tipset.

Blev såklart arg på mig själv och tänkte att nu har BMW gjort fel men när jag tar mig tid att titta på den tyska lappen i säkringshållaren säger den mycket riktigt 17 och 31 kraftstoffpumpe.

Nyårsnatten visade sig vara öderstiger. Onykter försökte jag döda fläkten, måste ha dragit ur säkring 22 och råkat sätta den i 21 (garageöppning bl.a.). För ordningens skull, det var frugan som körde.

Nu har jag iallafall nytt effekslutsteg med fungerande funktion och en bil som startar.

Mattias

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.