|
|
|
|---|---|
|
Min BMW är från 1999, och gått 6000 mil. Plötsligt går inte motortemp.-mätaren upp till rätt läge. Vid kontroll märker jag att kylvatten-nivån är låg, fyller på 0,7 liter. Värmen i bilen går bara upp till ljummen luft. Har ni några råd att ge mig ? Lars B | |
|
Köp en till,,, Jag skojar bara, kolla efter glykolpöl under bilen(läckage), dra oljestickan och titta efter missfärgning(blockpackningen), vitfärgad avgasrök bakom bilen (blockpackningen igen) doftar glykol i motor-rum? (slang??) Fyll mera glykol tills det är fullt, leta ännu en gång efter fel. Listan kan göras längre men ta och börja med denna enkla felsökning så ska vi sen se vad som kan göras Ps. det var nog lättare med din gamla Velox på den tiden :-D /Mats |
|
|
Men har du tur är det bara termostaten som givit upp och är i öppet läge. Kanske därför du inte får upp värmen, tror detta är det billigaste felet på din bil att åtgärda. /Mats |
|
|
Om tempmätaren går upp till normal temp är nog termostaten OK. Men du kan behöva lufta för att få snurr på varmvattnet och värme till kupén. En bit ner i denna Länk beskrivs hur det går till. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Även jag råkade tidigare ut för undflyende kylarvätska. Det var en pump som läckte, ngt som kostade några tusen att åtgärda. Mind you jag drabbades inte av några temperaturförändringar, så situationen var inte identisk, men det kan ju vara så olyckligt att flera faktorer samverkar. Mvh Mikael |
|
|
Försök kolla om du har nått synligt läkage och om du haar det och får det tätt och tempen inte går upp som den skall så är det med största sanorlikhet termostaten som ligger i öppet läge hela tiden.. min var så men då gick tempen upp till normal temp då jag stod länge på tomgång men direkt när jag åkte ut på en större väg och kom upp i typ 110 så dalade tempen på en gång .. .. annars ryker bilen ovanligt mycket känner du nån glykollukt .. åk in provtryck systemet kolla om du har co i behållaren menjag tror att du har nått läkage som gör att du tapar vatten och att termostaten inte stänger då det gäller temp Lycka till Bimmer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.