|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en BMW 2002 med dubbla förgasare. Vad gör jag av vaccumslangen på min fördelare? Måste jag byta den till en Ti/Tii fördelare för att få motorn att fungera? Passar en fördelare från en 1600 GT i så fall? Mvh Micke Min sida Länk | |
|
T koppling på slangen? Så du får en slang från varje fugge till fördelaren... /Fredrik |
|
|
Hmm..jag har Weber 45:or och där finns inga ingångar till förgasarna. Min sida Länk |
|
|
du har väl ngt på insugen? så du kan få en slang till varje cylinderpar? /Fredrik |
|
|
Det hade jag på mina till dellorto 48:or, iofs till volvo men ändå /Fredrik |
|
|
Kikade på bilderna på din sida... begrep inte att det var den typen av förgasare du gade.. lite slö i huvet idag ;) men om man kikar på den här bilden Länk Så har jag nästan för mig att det ska finna en anslutning du kan använda dig av på "bortsidan" /Fredrik |
|
|
Hejsan Micke Är nog enklast att jaga ti tii fördelare utan klocka.Hur det såg ut på 1600gt är jag inte säker på.Men var det inte dubbla gasare även på den isåfall går det bra. Mvh/Micke |
|
|
Vid koll här så blev det stolpe ut så att säga Länk Mvh/Micke |
|
|
Ajdå, ser ju att det är klocka på den....:( På weber 45:or finns det ingen anslutning tyvärr. Tror jag får leta efter en ny fördelare, är nog lättast så... Tack för hjälpen! Mvh Micke Min sida Länk |
|
|
Jag struntade i vaccumförställningen och bara pluggade röret i vaccumklockan istället. Funkade alldeles utmärkt! Freude am fahren |
|
|
Är det någon som vet vad för nummer som står på en Tii fördelare? På min står det 0 231 180 005 och har hittat en annan där det står 004 i slutet. Vad står dessa nummer för? Tacksam för svar! //Micke Min sida Länk |
|
|
För att få det att funka riktigt bra, bör fördelarens centrifugal-förställning kalibreras efter vad du har för grejor i motorn. Vakuumförställningen kan man skippa med ditt förgasararrangemang, det är mest till för att minska förbrukning/avgasemissioner vid dellast (dvs litet gaspådrag). Att bara plugga vakuumanslutningen i fördelaren kan funka, men ännu bättre är att demontera vakuumklockan och låsa brytarplattan med en skruv eller svetsloppa. På den tiden jag trimmade M10-motorer (och även maskiner av andra fabrikat, hemska tanke!) fanns det en 'trollkarl' i Stockholm, som kunde få till reglerkurvorna perfekt - plus att han visste allt om bestyckning av Weber-förgasare. Jag pratar om Rolle på Ronwill Speedshop - han har numera emigrerat till Gotland, men finns kvar i branschen och han lär inte ha glömt hur man gör! En kontakt med Rolle rekommenderas varmt - du hittar honom på Länk /// Gunnar E. |
|
|
Någon som vet vart man vänder sig för att få hjälp med Dellorto-förgasare? Fick nämligen två uppsättningar dubbelförgasararrangemang (40mm) med insug till 02´an jag nyligen köpt och ersätter mer än gärna originalförgasaren med dessa! Är det förresten att rekommendera på en i övrigt original 2002-motor, det enda "trimmet" vad jag vet i nuläget är ett extraktor. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Tack Gunnar, ska ta kontakt med Rolle och se om han kan hjälpa mig. Mvh Micke Min sida Länk |
|
|
Det är inte alls säkert att du ska ha ti/tii-fördelare. Det beror på vad du har i motorn i övrigt. Jag kör med 2*Weber 45, 292-kam och platta kolvar. För den specen funkade det inte med ii-fördelare (fel tändkurva). Och med 1600-fördelare började det spika. Lösningen blev en 2-liters förgasarfördelare. Funkar utmärkt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.