|
|
|
|---|---|
|
Hur har ni gort som har köp ny bil har ni bytt oljan, eller har ni väntat tills första servicen? Ni som har bytt, när har ni bytt? Min har gått 250 mil nu, bytte ni själva eller lämnade ni in??? Kör försiktigt så att du inte skadar någon! (eller din BMW) | |
|
Många här på forumet byter olja i halvtid på sina bilar, oljan klarar 2500 mil utan problem, begränsningen ligger i oljefiltret. Men ser oljan fräsch ut vid 1200 mil är nog knappast filtret skitigt heller. Mvh |
|
|
På min föra bil (peugeot 206) som var ny när jag köpte den fanns det en obligatorisk oljeservice vid 500 mil som var gratis och dessuom obligatorisk för att garantin ska gälla. Vet inte hur det fungerar på bmw dock. Ett tidigt oljebyte är i alla fall att rekommendera för att rensa motorn på eventuella rester av små metallpartiklar och annat som kan bildas när motorns mekaniska delar "sätter sig" under inkörningsperioden. |
|
Helga |
Tycker att det värt "onödiga" pengar att byta olja vid 500 mil på en ny bil. Däremot om det är en beg med tillitsfull servicebok så räcker det att följa intervallet. //Helga |
|
Jag tror att 98% av BMW-ägarna följer de rekommendationer som BMW har. Dvs servive ca var 2500:e mil. Det finns många teorier om exakt när det är bäst att byta olja första gången. Endel hävdar redan efter 20 mil, andra kan säga efter de förta 150, andra efter avklarad inkörning. För dig och din nya 325:a spelar det ingen roll. Mitt tips är att följa BMWs rekommendationer, men om du vill göra ett extra första oljebyte bör du göra det nu och inte vänta till halvtid. |
|
|
Jag bytte efter 300 mil, dock inte på en BMW! Mvh Abbe M3 E30, dagboken: Länk |
|
|
De verkar onödigt tycker jag, att följa BMW föreskrfter måste vara tillräckligt. Min 116i är 9 månader gammal och gått 2000 mil, har 700 mil kvar till nästa oljebyte BMW CS #5139 |
|
|
Tack för hjälpen, men jag vet inte hur jag ska göra än?? Kör försiktigt så att du inte skadar någon! (eller din BMW) |
|
| Prata med BMW så får du höra deras verion. Måste vara det bästa om du är osäker. | |
| Läste en gång en artikel av nån professor på Chalmers som påstod att samtliga oljor borde bytas snarast på en ny bil. Helst innan man kör hem den från butiken, Detta pga metallavlagringar och dylikt som lösgörs på nya metallytor Han sa att han inte skulle köra en meter med bilen innan oljorna var bytta pga det slitage som annars kan uppstå. Lät väldigt vederhäftig i mina öron. Eftersom dessa oljor utgör så liten del av bilens pris och övriga kostnader så skulle jag göra som professorn./ Oljeshejken. | |
|
Toomas Pahv: Om så vore fallet, att det skulle vara så allvarligt, så hade nog BMW rekommenderat ett oljebyte efter 150 meter. |
|
|
det är väl inte för vågat att anta att filtret tar hand om ev skräp, vad ska man annars ha det till? Och då är det snarast vara filtret som bör bytas i förtid, innan det proppas igen. Som många sagt, följ BMWs rek. Eller om du sover bättre av att byta, så gör det ;-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.