AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.725

Hur påverkar E85 avgasvärena?

Har problem med för hög CO (0.4 resp 0.6, gränsvärden 0.5 resp 0.3). Lambda var 1.01 HC ca 50. Om jag slår i "lagom" med E85 hur påverkas värdena (högst troligt iaf)? Kommer CO sjunka medan HC samt Lambda drar iväg? För övrigt är lambdasonden bytt nu dock har jag ej mätt värdena utan tänkte låta besiktningen göra det, någon som tror att sondbyte kan sänka CO-halterna?
Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
Bra fråga! Jag vill också ha svar på denna fråga!
Cali: Jag kan ge dig svaret inom kort då jag kommer testa att besiktiga med ca 25% K-sprit i tanken i hopp om att CO sjunker så bilen "klarar sig"
Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
Men jag ska besikta redan på fredag, och måste veta om jag ska tanka lite E85 eller ej :-S

Det är mina HC-värden som riskerar att bli höga och som jag vill få ner.
Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
Jag har nu gogglat och kommit fram till att E85 kan inte sänka HC-värdena, Utan de kan rent av höjas eftersom förbränningen inte blir optimal med en annan iblanding och även oförbränd alkhol avger höga HC-värden.

Höga HC-värden får man bla av för fet eller för mager blanding. Blandar man i E85 så riskerar blandingen bli för mager och HC värdena därmed stiger.

Det bästa tipset är att ha en riktigt varmkörd bil.

Vilket för mig luktar illa, eftersom jag har en trasig termostat och motorn går lite kallare än vanligt plus att det är 20 minus ute :-S
Klart HC halten kommer bli dålig.

Fan va jag hatar bilbesiktning :-S
Paap Reeder
... har du krav på dig med HC på en 88:a??

MVH /// Paap R

Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
Nä det är en annan bil. En Daewoo Matiz :-)
Senaste besiktningen gav 80 i HC och gränsvärde är 100. Detta var tusen mil sen. Det vore tråkigt om man snubblade över gränsen.

Jag har dock ny motorolja, stift, filter och tändkablar så det borde gå.
men termostaten är ju som sagt paj så det är mindre bra i 20 minus, för den blir inte varm när det är så kallt.
Det ska dock bli nollgradigt på fredag när jag ska besikta, så det kanske kan vara skillnaden mellan att kugga eller inte kugga i avgasprovet :-)
Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
Tanka V-power!
Det sänker alla värden!
Jag besiktade idag och det gick galant
Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
Halverade HC värdena, från 80 till 40.
Hur halverade du dom?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag hade alldeles för högt HC i våras, tankade hälften e85, och det sänkte värdet ordenligt, bien klarade besiktningen som en dans.

BMW CS #5206
BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Men vad händer då med CO & Lamdavärde när man tnakar i E85, alla snackar bara HC?
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Men varför inte fixa bilarna så att dom faktiskt funkar som dom ska istället? Det skulle både bil och alla andra må bättre av ;)

__
Tobias Andersson
gtotobbe: precis vad jag skulle säga.

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
Jag hade i ca 25-35% E85 vid ombesiktning, hjälpte ICKE, har för mig värdena blev i princip identiska...I mitt fall var allt funktionsdugligt utom katalysatorn som var HELT tom...
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Sänkte mitt HC i gamla bilen (325i E36) från 180 till 012 genom att tanka 40% E85 i en nästan tom tank. Passade också på att till ombesiktningen hårdköra bilen, ett par, tre accelerationer från 0 till 200 samt lite hetsig motorvägskörning gjorde susen. Efter besiktning tankade jag så klart upp fullt med 98 oktan för att sänka E85-halten.
Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
www.katonenet.se
Säljer svinbilliga kattar, priserna är inkl frakt också!
Kvaliten är suverän!
Har själv köpt en kat därifrån. Under halva priset mot vad Mekonomen eller Meca skulle ha för en kat av sämre kvalitet.

Länk

Orkar man inte byta kat så rekomenderar jag att man tankar V-power framför E85. Det halverade mina HC-värden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.