|
|
|
|---|---|
kamelkungen |
Tjenare alla E39:or ! Skulle vara toppen om ni som är nöjda ( och missnöjda ) skriver ner vad ni tycker om er E39. Har haft 2 bmw, nu åker jag saab aero men funderar lite på att köpa en 528i -99 av en bekant. Den är fullservad och i bra skick. Tänkte fråga er som kör bmw E39, hur felfri är E39 av den här årsmod. ? Vad har ni haft för fel på era bilar ? Den här bilen har gått 18900mil. |
|
Tjena! Har du läst begagnatguiden? Om inte så är den en bra start! |
|
| Tycker att man åker kungligt tyst i e39 och 528:an har dessutom en hygglig motor som går både bra och billigt. Kör min på 0.83-0.84 nu med 16" dubbade 225:or. Hade en del problem med vibrationer som är mkt vanligt på touringen men det visade sig att felet berodde på ett av däcken. | |
| Min kamaxel och vevaxelgivare har gått sönder, de på verkstaden sa att de brukar ge upp efter ca 20.000mil. Dock inget jättedyrt att byta, jag fick betala ca 2000kr för nya givare+arbete+diagnostik | |
|
Som nån skrev man åker kungligt Har en s60 oxå o de stor skillnad. Bilen känns större ,stabilare på nått sätt HAr bara haft fel på nån av mina abs givare, men då har bilen rullat 5200 mil Det är en 99 523 Tydligen så är det ganska vanligt på 99-00 att abs sensor ger upp ,kan kosta en del att fixa. Detta har man läst här på forumet då. |
|
|
Har min andra E39 nu och är riktigt nöjd. Min första var helt problemfri under tiden jag hade den... det ledde förstås till köp av en lite nyare som jag har nu. |
|
kamelkungen |
Låter toppen, har kört E39 endel själv och den är ju betydligt tystare och mer välbyggd än min saab aero, nackdelen är väl bara att motorn är lite svagare och att bilen väger mer. Inga dåliga kamkedjor osv. som på saab? Någon som åkt på att byta ? |
| Har då aldrig hört om någon som har fått byta kedja på en E39!? Den ska hålla motorn ut. | |
|
Rost är tyvärr också ganska vanligt förutom abs-givarna. Även mycket välskötta bilar kan drabbas vid bakluckan, motorhuven samt längst ner vid dörrskarvarna. |
|
|
Har nu kört BMW och e39 i kanske ett halvår! Körde Volvo 960 förut...Det är förstås som natt och dag men o andra sidan är beamern 6 år nyare också än vad Volvon var. Jag tycker man åker kungligt och det är framför allt stabilitet och komfort jag märker skillnad på om jag t.ex. jämför med Volvo S80 som jag också kört en hel del. E39an är ju dessutom riktigt snygg och det finns mycket roligt att hitta på med den om man vill göra den lite egen. Något jag personligen skulle ändra på såhär i efterhand är att välja 530 istället. Just för motorn. Hade gärna haft lite mera hästar i min...Men det är ju inget negativt om själva e39. Köp! //Marc |
|
kamelkungen |
Marc_M: Du bytte till en nyare bil men jag som har en 02:a saab och funderar på en 99:a bmw får ju en betydligt äldre bil men tack vare den svårslagna kvvaliten på bmw så borde det inte märkas så mycket eller vad tror du? |
| Jag är tämligen rätt säker på att en -99:as 528 i bra skick känns "nyare" att köra och att åka i än Saaben :) | |
|
Håller med... |
|
| Jag har åkt 528t 99 som gått runt 20000mil i några månader, helnöjd, inga fel än. Bilen känns nästan som ny, mycket komfortabel, tyst och bensinsnål. | |
|
Köpte nyrligen en -00 528AI. Hade innan en -93 540AI, så jag saknar motorn som ni förstår. Modellen E34 har varit min favorit och ligger fortfarande bra till. Men sedan får man ju se det från en annan synvinkel, att sakerna modifieras om och blir bättre. Jag rekommenderar en E39. När det gäller fel så fick jag byta just detta med ACR/ABS. Men det gick på garantin. Novation AB bytte rubbet så nu hoppas jag att det håller ett tag. Kontrollera bromsbeläggen i fram. Oken kan skärva och indikationen uteblir. Detta resulterar med att beläggen blir slitna tills det skrapar (yttre). |
|
|
min har gått 27500mil har nu börjat med att spöka med tjuvstopp men i övrigt så känns bilen väldigt solid och fräsch för att vara en tio åring...kanon att dra husvagn med gb |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.