|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
prichardsson: 520:n har 2,2 liters 6:an på 170hk, 320:n har en 2 liters 4:a på 150 hk. Jag baserar min uppskattning på kompisens E46 320i med 2,2 l 6:an. Han ligger på 1,0 l/mil blandad körning. En tyngre E60 borde inte gå snålare. BMW uppger 0,9 för blandad körning på 520:n. Det är väl ingen hemlighet att det är svårt att komma ner i tillverkarnas uppgivna förbrukningssiffror :) Troligen behöver du inte belasta din 330-hästars V8 lika hårt vid normal körning som man behöver med den något undermotoriserade (min egen åsikt...) 520:n. Alltså går din motor relativt "snålt". Siffror som jag är MER osäker på är värdeminskningen. Ibland ser man uppgifter att 3-serien står sig bättre än 5-serien. Ibland tvärtom. Hursomhelst skiljer det inte så mycket i räkneexemplet. De stora skillnaderna är förbrukningen, försäkringen och servicen till E90:ns fördel, delvis för att den är nyare förstås. /ElakaKatten |
|
|
Jo, jag kan lägga till att BMW uppger förbrukningen på E90 320i till 0,74 l/mil - jag justerade upp den till 0,85 i räkneexemplet. |
|
|
ElakaKatten: Jag kollade helförsäkring för en 520 i -03 hos Insplanet och de ringde mig tillbaka och sa att hos Salus Ansvar så kostar det mig 6500 kr/hel/år. Det är väl inte farlgt med tanke på att jag idag betalar lika mycket för min 1.8 l S40. Några extra hundra lappar i månaden för bränsle kan man ju leva med. |
|
|
Länk Är så himmla sugen på den här. Färgen är underbar. 520 i -2003 Förresten vad tycker ni om man skulle t.ex. köpa en sån bil och har bara utomhus parkering. Hur klarar era nyare BMW det att de står ute på parkeringsplatsen. I kylan och allt sånt. En av de största orsaker varför jag inte köper den nu direkt är den att jag tycker att det är synd att en sådan bil skall stå ute och i garaget. Och jag är orolig att den kommer att sticka folk (och tjuvar) i ögonen för att den kommer att sticka ut från mängden på den parkeringen där jag bor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.