AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
715

Konstigt oljeläckade från grenrör M20B20

Bl
253
BlackLime
320i -87
530i -93
Märkte för ett tag sen att motorn hade börat läcka olja bara 100mil efter att jag bytt alla packningar i den. Började söka och såg att det droppade olja från de undra bultarna som håller grenröret och undre delen av grenröret. Det ser alltså ut som det läcker från grenrörspackningen.

Men tänkte att det först var topp packningen men kostigt om det är det eftersom det har krypit så långt upp isåfall? Eller nån som har vart med om att olja vandrar upp en bit?

Jag har kollat avgaserna och det är ingen blårök och motorn går fint annars så tror inte på att det är olja i förbräningsrummen. Det är inte ventilkåpan för ingen olja där eller i tändstift brunnarna. Hade en teori om att det var nån av grenrörs bultarna jag dragit för djupt och spräck nån olje kanal men efter att tagit loss grenröret så är det inga tecken på olja från nedre delen av bultarna.

Så egentligen är det ju bara topp packningen kvar, men väldigt konstigt att det läcker "där uppe" då?

Nån som har några tips?

Tack på förhand

MVH
/Emil
Bl
253
BlackLime
320i -87
530i -93
Har funderat lite på detta och har en liten ganska långsökt hypotes men. Kan det vara så att oljan drar sig mot det som är varmt? I jämförelse med blocket så är ju grenröret mycket hetare och då ev drar sig den oljan som läcker från topp-packningen sig mot grenröret?

Lödten fungerar ju så att det drar sig dit som det är varmt...

Nån som kan något om sånt här?

nu borde det ju vara så att olja drar sig mot det som är varmt men jag tror att det är tvärt om. häller du olja i en stekpanna så vill oljan bort från värmen.
men där imot så sväller ju godset i block och topp när bilen blir varm.
vet inte om detta hjälpte något med ditt problem men.....
Bl
253
BlackLime
320i -87
530i -93
Ja det har du ju rätt i.. Tog och la på packingssilcon på utsidan av packningen så jag kan se om det verkligen är den. Så det inte är nått annat krux.
Bl
253
BlackLime
320i -87
530i -93
En annan teori är ju att oljan förångas och och på det sättet flyttar sig uppåt?

olja förångas väl inte? då snackar vi höga temp iså fall... tror jag...
Bl
253
BlackLime
320i -87
530i -93
Nej förångas är fel ord, men blir varmare iallfall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.