|
|
|
|---|---|
|
Får se om jag lyckas beskriva symptomen begripligt, men ungefär såhär: Går först upp normalt i temp, till mitten, oftast ingen värme. Går sedan upp till nästan rött, värme kommer... Får varva eller köra fortare så går temen ner till normalt, ibland försvinner då värmen, ibland inte. Krypkör jag går åter tempen upp... Vet inte var jag ska börja felsöka... Termostaten kanske? Luft i systemet? btw passar en termostat till m52 på m50? Tack på förhand | |
|
Vattenpumpen ev. luft i systemet låter mest troligt då du verkar ha cirkulationsproblem. Om termostaten är kass så borde du iallafall få värme om det nu inte är så att den står öppen hela tiden, men då borde den inte gå varm. Freude am fahren |
|
| Om vattenpumpen är kass borde den väl aldrig sjunka i temp? eller kan den det? Kanske är "halvkass"? Ska testa att lufta först då kanske, är det inte M50 som är svåra att få "luftfria"? Finns det nåt bra knep? | |
|
Ibland så släpper impellern från axeln så den slirar, så då kan du få cirkulation om du varvar upp motorn. Men då är det bara en tidsfråga innan den isåfall havererar helt. M50 och luftning är inte min starka sida..... Men du ställer värmereglagen på MAX -Vänta tills motorn når normaltemp - Lufta med luftskruven som sitter vid påfyllningslocket på kylaren. Freude am fahren |
|
|
Iallafall vad jag kunde se i servicemanualen från Bentley..... Freude am fahren |
|
|
Ska testa det, men då låter det ju onekligen som vattenpumpen iallafall då. |
|
|
hejsan. låter som om du möjligen har problem med viskokopplingen. Nikki |
|
| Viskokopplingen... är det den som fläkten sitter på? Brukar problemen arta sig så då? | |
| Om viskokopplingen är den delen som jag tror, hade jag det problemet på en e28 för längesen.... men då blev jag nog inte utan värme i kupén... tror jag... Utveckla gärna resonemanget | |
|
hej igen. är inte säker att det ärviskon, men jag hade typ liknande problem på min compact. viskon funkar ju som typ givare som känner av olika temperaturer om den ska greppa tag eller inte och när funktionen upphör så blir kylsystemet konstigt på många sätt. Nikki |
|
| Ok, då ska jag kolla viskon oh vattenpumpen... | |
| Ganska säker på att det är vattenpumpen, cirkulationen börjar vid ca 2500-3000 varv, och det låter litegrann och jag trår det kommer från vattenpumpen. Blir ett par timmar i garaget.... | |
| Jahapp, då var vattenpumpen bytt och problemat borta! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.