AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.651

Spinna med 330

.D
4
.David.
325ci M -02
Läste innan jag köpte min egen 330 ett inlägg om någon som hade problem att spinna med sin 330. Hittar dock inte inlägget nu och undrar därför om någon vet vad problemet kan vara?

När jag försöker spinna slirar den på kopplingen? trots att jag släppt den. Varvar fullt men ingen kraft på hjulen. Vad kan det vara?
Har du månne DSC eller motsvarande system aktiverat?

Mvh
Mikael
Ci
531
CiM
325ciM-04
å vad vill du åstadkomma med det om man får fråga?

sedan kommer folk och gnäller att BMW har dåligt kvalite!!!
Kr
138
Krubbas
520dA -16
Såvitt jag förstår skall det bero på att bilen är utrustad med en sk CDV - Clutch Delay Valve. Sök på CDV så hittar du nog svar på din fråga.
.D
4
.David.
325ci M -02
DSC är självklart avaktiverat men när jag läste om CDV verkar det stämma in. Tack för hjälpen!
do
162
dopamin
530i Touring -07
Lånar tråden lite...vet någon om CDV kan påverka om man har SMG lådan? Det är ju vanlig koppling fast hydraliken styr själva kopplingsjobbet.

Kan den isåfall bytas även på SMG utrustade bilar?
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

.David: Du vet om att du måste hålla in DSC-knappen i ett antal sekunder för att hela systemet skall stängas av? Snabbt förklarat: En enkel knapptryckning gör att du stänger av ½ system och en lampa tänds. Om du sen håller knappen inne i X antal sekunder så stängs HELA hjälpsystemet och ytterliggare en lampa tänds. I detta läge ska det inte vara några som helst problem att "spinna" med en frisk 330.

Har du däremot problem med en sliten koppling som ligger coh slirar så kan det bli problem.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med CDV då jag ej känner till detta begrepp alls :(

Mvh Jimmy

xc
135
xc00b
E34 525ix touring
dom flesta 330na innan 02 har inte nån cdv verkar de som mest bara 5serien som har.. och kopplingen klen i 330in enl min mening.. har haft samma prob och då bytte jag olja till kopplingen o lufta då blev det mycket bättre..

Riktigt skönt o drifta spec när d e lite blött ute hehe.. rondeller är bäst tycker jag, petar bara in 2an o gasar. har faktist hänt att jag tappat kontrollen mitt i rondellen - skrämmande(pinsamt)!

/// Bimmarkomanen
xc
135
xc00b
E34 525ix touring
om man hade haft en diffad axel så vore de ju ännu roligare för nu enhjular den ju som oftats..

m3a får de bli =)

.D
4
.David.
325ci M -02
Jimmy: Upptäckte gör inte spec. länge sen att man måste hålla in för att koppla ur allt. Enligt förra ägaren skulle det ha varit ett "mellan läge" för att kunna "sladda lite" så jag har inte brytt mig så mycket om det men lärde mig som sagt nyligen att det inte stämde. Har inte kunnat testa det riktigt sen dess då det varit vita vägar.

Återstår att se om det var så enkelt eller om det har att göra med CDV eller något annat.

Tack för hjälpen.
xc00b: Jo jag vet, men ibland spinner den på båda och DET tycker jag e väldigt skummt, men roligt. Klart mycket roligare med diffbroms, har också funderat på en m3a..

/// Bimmarkomanen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.