|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Asken: ja du vet man måste hålla igen lite på gasen när man handskas med sånna bestar:) FRIFART: Du måste köra hårt du:), min åker jag normalt med, mkt småkörning och kallstarter nu på vintern, och på vinterdäck, den drar runt 0,4 då, polarns som han pendlar med i runt 120 snittar runt 0,32-0,34, sen kan man ju slå av eco-läget , då stänger den inte av motorn vid rödljusen |
|
|
En av de goaste bilar jag kört är en SAAB 9-5 V6 3.0 Tdi, så ledsna småpojkarna blev när en stor familjekombi åkte ifrån dem vid rödljusena. Samma bil gick hur lätt som helst att köra på 0.65 och då snackar vi inte någon snålkörning. Visst den knattrade lite när den var kall, men när man kom iväg så brummade det väldigt tryggt där framme och då skall ni veta att motorn i denna bil var från början en lastbilsmotor från Isuzu. En BMW diesel är dels utvecklad av motorernas mästare och från början avsedd att vara i en personbil. Håller med Asken, ni som inte kört en modern dieselbil och tror att livet börjar över 5000 varv, ut och prova en diesel. Ni kommer att bli mycket positivt överraskade. Har tyvärr bara fått väldigt snabba åk/provturer av chefens 330xd touring, men dessa har givit mersmak, uj vilken bil. Jag förstår att han är helnöjd. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
en fråga bara som jag undrar, hur långt kan ni köra på tvåan i en ny diesel respektive bensinare? jag kan köra 105km/h på tvåan (e30) vad jag tänkte på är att en diesel har en annan bakaxelutväxling för att den ska gå hyfsat lika fort som en bensinare per växel för att kompensera att den varvar mindre det innebär isåfall att då "drar" man ut dieseln precis lika långt som en bensinare |
|
|
Du får betänka att de nya dieslarna är sexväxlade, så det blir en lite haltande jämförelse. Min 320d varvar ca 1900 i 110 verklig fart på sexan - med tanke på att maxvarvet är 4500, så är det inte så särskilt högt utväxlat. Om jag räknat rätt, ska 4000 varv (där max effekt ligger) motsvara 228 km/h. BMW anger 225 km/h som toppfart, så sexan är inte 'överväxel'. Men självklart är det högre bakaxelutväxling på dieslarna. Nu är även stegningen av växellådan annorlunda på dieslarna än på bensinarna - det är 'glesare', med framför allt 1:an och 2:an lägre utväxlade. Jag tror 320d gör 80-85 km/h på tvåan, möjligen 90 om man varvar tills motorn 'lägger av'. Låg 1:a/2:a behövs för att kompensera turbodieselns klena vrid på riktigt låga varv - innan turbon börjar ladda rejält vid 1500 varv, finns det inte mycket kraft att hämta. Däremot har ju dieseln ett förhållandevis brett register mellan vridmomenttopp och effekttopp - maxvrid vid 2000 och maxeffekt vid 4000. BMW:s bensinsexor brukar behöva hållas mellan sådär 3500 och 6000 varv för att ge sitt bästa, så man har i praktiken ett lite bredare register 'per växel' i en diesel. Det ska dock påpekas, att dieseln är 'grinigare' på att växlas rätt. Under 1500 varv vibrerar diesel-fyran rätt illa om den belastas, och ger inget vrid att tala om. Över sådär 4300 varv 'tvärdör' maskinen (det är f.ö. omöjligt att få den att varva mycket mer än 4500 ens när den är obelastad). Bensinarna har lite flackare karaktär, och sexorna kan ju segdras från tomgång utan protester. Hur som helst - de moderna BMW-dieslarna är riktigt pigga och körglada maskiner, så jag instämmer i Askens och Fredriks råd; om du inte har provkört en ny BMW-diesel, gör det och bli positivt överraskad! /// Gunnar E. |
|
|
utväxlingen kanske är annorlunda på sexorna eller? eftersom du sa att det inte fanns någon kraft att tillgå under 1500varv vilket sexorna har är det rödmarkering vid 4500varv eller har du testat på egen hand att varva ut den? tyckte bara att det lät lite eftersom gammeldieslar kan man varva till 5000varv utan problem (bilprovningen kan lite till dock tyvärr,hehe) jag kan rekommendera att även köra en 324td original då även dom är pigga dom var ju på sin tid snabbast av alla dieslar skulle ha varit djävligt roligt om bilsport skulle testat en original 324 mot en mb 240d på 80 talet men BMW ville inte lyfta fram den bilen vilket är fruktansvärt märkligt då dom drar lite bränsle(0.5-0.6), går igång i minus 30,tuffar förbi 50000mil utan problem samt har körglädje som de övriga e30 som bonus kan du med lätthet trimma upp dom förbi 200hk strecket någon med 330d/335d som har liknande varvtalsregister/utväxling som gunnare eller gäller det bara fyrorna? |
|
|
Ska precis byta från en 530i till 335d och jag är tveksam till att jag kommer att köra bensin igen. Tyvärr har jag inte kört 335d ännu, men efter ett antal provturer i 535d är jag helt såld. Kraften och prestandan är så mycket mäktigare i 535d än i bensinaren. Känslan av att hänga av småpojkarna i sina trimmade riskokare (eller M3-stylade 318) är riktigt trevlig. Det enda man möjligen saknar är den totala knuffen från 0-100, men då är vi inne på detaljer. /Christian |
|
kicken |
dieseln har kommit för att stanna!! , + att den optimala dieselmotorn är en rak sexa, (vilken förmodligen just nu leds av CATERPILLAR, i tunga applikationer) .. nya 5-serien har prestanda som "slår flera på fingrarna" .. och dessutom är det skönt att slippa växla, den kraften som finns där kan ingen bensinslukande motor skapa, med dessa miljökrav, och "dieselknattret" är väl ett minne blott redan nu i BMW ??? kicken |
| rödljus+vinterföre......många ungdomar har blivit ifrånåkta av familjebilen | |
|
har inga jätte erfarenheter av dieselbilar men de få jar har är mer eller mindre genomgående positiva. men en sak som jag undrat mycket över...VARFÖR är det högre skatt på en dieselbil? De nyare dieselbilarna räknas väl nästan in som "miljöbilar" idag? Dieselskatten är ,vad jag har förstått, ganska så unik för Sverige (nere i övriga Europa är det mycket vanligare att folk kör diesel)...rätta mig om jag har fel. |
|
|
Körde en A6 3,0 TDi quattro, automat i några veckor i somras. Fy fan vilken bil!! 225hk och +450Nm är respekt Den absolut bästa bil ja någonsin kört (har inte testat e60 med diesel)! Mvh Marin |
|
|
GustafT: På grund av att staten måste få in sina skattekronor. Sorgligt men (nästan) sant. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Egentligen är det en rejäl miljöskandal att bestraffa dieselanvändarna, som inte producerar speciellt mycket koldioxid, medan etanolanvändande belönas. 80% av den etanol vi förbrular i Sverige importeras från Brasilien som framställer spriten ur sockerrör. Vår import motsvarar 10% av Brasiliens produktion. Eftersom efterfrågan på etanol ökar, lägger Brasilien om annan gröda till sockerrör och hugger t.o.m. ner regnskog för att möta efterfrågan. Detta innebär att dels försvinner regnskogen, som tar hand om en oerhört stor del av den fria koldioxiden, dels fraktas etanolen med fartyg, som använder s.k. "skitig" diesel. Allt detta medan den svenska miljörörelsen står och applåderar. I själva verket borde importerad etanol beskattas högre än vår rena diesel. Det är ju vi, som är miljöhjältar! gorth |
|
|
Med hänsyn tagen till både hälso- och miljöriskerna gör Svenska Naturskyddsföreningen bedömningen att bensinbilen är mindre skadlig för miljön för människa och miljö, framförallt i tätorter där hälsoaspekterna väger än tyngre. Länk |
|
|
Den bedömningen får mig att tänka på något om IQ och skostorlek. Det är barockt att premiera etanolbilar, när de troligtvis körs mest på bensin ialla fall. gorth Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil. |
|
|
Diesel är en positiv överraskning och sedan en tid tillbaka överväger jag om vi skall byta ut familjebilen mot en 740d (eftersom jag har en förkärlek för E38). För närvarande pendlar jag med en dieselbrännare tolv mil varje dag (Audi A3 med med 170-hästars turbodiesel.) Det är hemskt med framhjulsdrift, men motorkaraktär och ekonomi är det inget fel på. Snittar 0,56 på landsväg och ligger ungefär på 0,65 blandad körning. Som sagt, dieseln har utvecklats och är ett bra alternativ till bensinarna - om man får ekonomi i det förstås. |
|
kicken |
ja vad ska man säga i dessa "bistra bränslekonomiska tider" .. att man måste köra som f-n för att tjäna på diesel? , eller att man har en långmilare tillsalu en vacker dag? ..sverige är det enda landet straffet är högre!! om du undanhåller 1 sek i skatt , än om du rånar en åldring med rollator?? .. men det positiva är att oljepriserna sjunkit en smula, sen sist man beställde. men huvva va dyrt det är ändå? (typ en dieselfaktura på 25000: då är dieseln 14 000 ???? resten är SKATT (på redan skattade pengar)..och allt går till vad?? tur att man är förälskad i bimmern och kan göra den till en långmilare p.g.a körglädje...(om man inte hinner byta förstås:-) |
|
Har för närvarande en Grand Espacé 2,0T som drar i snitt 1,2/mil, jag ser väldigt mycket fram emot att byta till en 520Td-07vilket sker inom kort. Min CAB Länk |
|
kicken |
mathie.: grattis till nya bilen!!! ..hoppas du blir nöjd . känn "urkraften" i en diesel och njut :-) |
| Min Volvo S80 D5 är rolig att tanka... 70 liter diesel räcker 110 mil! Men visserligen bara knappt två veckor... | |
|
många säger att om man ska köra disel så måste man köra minst 2000mil stämmer det? Det beror väl på hur ma räknar då! HAr man som jag een 540 som brukar ligga på 1,25-1,5 liter milen så måste det löna sig mycket snabbare med att köra diesln eller? Ni som har 530 touring dieslen e39, hur mycket drar dom vid blandat körning och vad kostar skatten på dessa? MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.