AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.227

Varför väljer man att köra en dieselbil?

Sida 2 av 5
Thorssa: Men du vet när man har vant sig vid oxfilé så blir det svårt med blodpudding. Även om blodpuddingen serveras av stadens bästa krog och är billigare. Jag tar oxen tack. ;)
Jag vill ha crescendo från min bil inte andante.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Körde en chippad VW-Touareg V10Tdi för några veckor sedan, snacka om urkraft. Lät dessutom trevlig. Samma känsla finns i 535d när det gäller kraft, BMW:n går mycket bättre på vägen och har en bättre växellåda. Jag är inne på att byta till en 335d inom kort, tycker att man får en mer avslappnad körning i en modern diesel, dessutom kommer nog andrahandsvärdet bli något bättre pga en större efterfrågan.

//Stefan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
PowerMac: Har man möjlighet att dra ut sin bil till rödmarkeringen varje dag och den typen av körning så är nog en bensinare det givna valet. För oss andra där vardagen mest innehåller transport från a till b, bilköper och trängselskatter så lär man sig snabbt uppskatta den avslappnade gången hos en modern diesel med en bra automatlåda.

Dieselljudet hörs nästan uteslutande enbart vid kallstart.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har två huvudskäl till att jag valt att köra diesel:
1) Ekonomin. När man som jag kör förmånsbil, och dessutom bränner av 6500-7000 mil/år, är det många sköna slantar att spara på att köra diesel. Som bonus har jag en räckvidd på ca 110 mil mellan tankningarna - slå det med en bensinsexa den som kan!
2) Prestanda! Min 'snåldiesel' (320d E90 med effektbox) har vridmoment och effekt som en gammal Cheva 350 V8, vid ungefär samma varvtal. När man vant sig vid att använda vrid sitället för varvtal, kan jag lova att den löjliga, knattrande lilla tvålitersfyran är väl så underhållande som en bensindriven sexa. Bilen går av bara h-e, det vet alla som provkört eller åkt med!

Visst, ljudet kan aldrig mäta sig med BMW:s raka bensinsexor (det kan inga andra motorer, möjligen undantaget de legendariska RR Merlin/Griffin V12-maskinerna som satt i stridsflygplan och stridsvagnar från WW2 och 20 år framåt) men dieslarna, både fyror, sexor och V8:or, låter ganska trevligt dom med. Dieselknattret tänker man nästan aldrig på, det hörs knappt inuti bilen.

Jag gillar BMW:s bensinsexor skarpt, och saknar ibland karaktären och ljudet. (Tur man har en gammal M30 att sparka liv i när abstinensen blir för svår.. ;-)) ... men jag gillar också de moderna dieslarna, det är faktiskt väldigt trevliga maskiner!

/// Gunnar E.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Är de bara jag som gillar modernt dieselknatter på tomgång ? =) Tycker de ger en härlig brukskänsla =)
Om man som jag dessutom gillar vridmoment, samt åker många mil årligen är valet självklart anser jag (saknar verkligen diesel, måste bli de vid nästa byte igen)

BMW CS #5139
Det var jag som startade tråden.
Stort tack för alla intresanta inlägg.

Tom
ljudmässigt har ju mycket med avgassystemet attt göra
tycker tex att en m3 e36:a: låter som en honda civic som bara piper
du hör då ingen skillnad på en diesel eller bensinare när du väl varvat upp dom eller?
Länk

Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Om man som jag bor i Österrike "måste" man köpa en diesel för att ha en rimlig chans att få något i inbyte den dagen man vill ha nytt. Efter en 330d och en 525d och pendling mellan Sverige o Wien under flera år är jag säker på att det blir bara diesel i fortsättningen.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag tror vi kan enas om att dagens dieselbil och maskin har utvecklats enormt mycket och de tidigare dieselbilars enorma smattrande och sega karaktär är förbi. Tidigare körde man väl diesel enbart för ekonomins och till viss del hållbarhetens skull, någon annan fördel fanns knappt.

Idag har vi både en stark och trevlig maskin i kombination med en fortfarande låg bränsleförbrukning i kombination med PRESTANDA då alla dieslar har turbo idag.

Men fortfarande vill jag säga att för den som vill raca och köra lite bankörning som även gillar skarpt att växla ner och får horn i pannan av att dra till 6000rpm och mer kommer inte finna lika mycket glädje i en dieselmaskin. Idag har dieselbilarna tappat lite av ekonomin då dieselpriset gått upp rejält samt den extra skatt som tvingar oss att köra minst 2000mil per år för att det ska gå ihop sig. Alltså stor och stark dieselbil av tysk härkomst är idag inte så lite av premiumklass, diesel har blivit lyx.

För även om det är gynnsammt att köra diesel om man kör mycket så kostar dessa motorstarka dieslar mycket i inköp och mycket att äga samt har egentligen bara en en skaplig ekonomi (dock otrolig med hänsyn till vridmoment och effekt jämfört med andra motsvarande bensinare då man kan köra blandad kring 0.8l/mil för de absulot värsta på marknaden).

Slutsats, vill man ha en snabb och så rolig diesel som möjligt så måste man välja en nyare bil där vi har de effektivaste och starkaste maskinerna och då får man pynta. För alla oss som också gillar motorstarka BMW men som inte väljer/vill/har råd att köpa "nytt" är diesel egentligen inte ett alternativ då inköpspriset är lite för högt, samtidigt som vi som gillar att köra bil kanske inte brukskör på samma sätt som dem som väljer diesel.

Som någon sa skulle jag gärna bruka en modern diesel som pendligsbil, alldeles förträffligt, men som njutningsmaskin kommer aldrig dieseln att kunna konkurrera med de bensinalternativ som finns. Dessutom sliter det att bruka och vinterkörning är inte det roligaste, så vid sidan av dieseln kommer alltid den där motorstarka Bensinaren att finnas.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
PowerMac:
"Jag vill ha crescendo från min bil inte andante."

Intressant bruk av musiktermer, dessvärre är det helt omöjligt att förstå vad du menar. Du vill ha stegvis tilltagande VOLYM, inte lugnt gående TEMPO. Ingen musikant (som förstår begreppens innebörd) skulle tycka det var något märkligt att ha båda dessa samtidigt! Crescendo förresten på en bil, det skulle i så fall vara när avgassystemet håller på att ramla av; och andante skulle kanske vara när cruisekontrollen är låst på... 68 km/h?

:)
En av orsakerna till varför jag skullekunna tänka mig att köpa en modern diesel i stället för bensinare, är att den är så mycket snabbare på långresor. Dieseln drar endast obetydligt mer bränsle vid fullgaskörning. Varje gång bensinaren stannar för tankning åker dieselföraren ett antal mil till./ Det är snitthastigheten som räknas.
toomas pahv: då fattar jag inte varför du rattar 12-cylindrigt i dagsläget?? måste ju bli ett jäkla tankande om du ligger med fullt spett på dina långresor med den släden!! ;) lär ju vara virvel i tanken på din 750 om du pinar den såpass, blir ju många pit-stop längs vägen :)

Visa användare
401
seastream
118d -08
Åker VW Lupo 3L tdi som bruksbil nu, okey, ingen jättebil, men med runt 0,3l/mil och miljöbilsklass 2005 så skatten hamnar på 1250kr/år, första bilen jag ägt som är rolig att tanka:), visst sen e det ju skitkul med en m-sexa el nåt, men det kan man ha som entusiastbil, åker man billigt i vardagen kan man lägga mer pengar på entusiastbilen ist:)

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag har kört Lupo diesel en tid, kan säga att jag hade 0.8-0.9l/mil med den, men då gick den ganska fullt också, 175km/h i nedförsbacke är rekordet också.

Trots lugn körning kom jag aldrig i närheten av 0.2999l/mil landsväg som enligt provkörning skulle ha noterats, jag låg ständigt runt 0.6l/mil vid blandad normal körning kan jag säga.

Jag irriterades över att det tog alldeles för lång tid för bilen att hopa igång vid rödljusen efter att den blivit avstängd och skulle igång då man trampade ner gaspedalen.

För övrig världens trevligaste bil i förhållande till sin prestanda och framhjulsdrift som var klart underhållande!!
Jag gillar inte diesel alls och kommer aldrig att köpa en, men jag tror att om man kör väldigt mycket så tjänar man på att köpa en. Dieselmotorn är gjord för att köras den går bara bättre ju mer den är igång. Sedan tjänar man nog ganska mycket soppapengar eftersom en diesel dricker oftast mindre soppa. Det finns ju ett skäl till att nästan alla taxibilar är diesel.

124
zätatre
118d 3d -07
325d -07
Z4 3,0i -05
Jag kör diesel helt enkelt för att jag gillar motorkaraktären. Visst är det kul med varvvilliga bensinmotorer, men likaså är det riktigt trevligt med vridstarka dieselmotorer. Min nuvarande S80 D5 behöver aldrig skämmas i omkörningsfilen och motorljudet är lika fint som i Volvos bensinfemmor (forutom på tomgång då den går ganska hårt).

Även nästa bil blir en diesel!

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
En fördel med de flesta dieslar är att de är något hållbarare än bensinare och att man slipper meka lika mycket alt. lämna på verkstad , detta gäller självklart bara begagnade bilar med mil på mätaren , är det nytt med 3 års garanti och fri service är det ju struntsamma.

Diesel ger ju ochså en härlig bruksig känsla där man kan uppleva att ett dörruppslag eller lite rost/repor inte är så viktigt eftersom "bettan endå måst gå minst en 50 000 mil till" , arbetshästkänsla helt enkelt. nytta framför nöjje.
ROLEX, E32an pinar man inte för snabba snitthastigheter. Meningslöst, vilket du själv listat ut. Däremot går det utmärkt med en modern diesel. Frågan var vad det finns för fördelar med diesel.Snitthastigheten på långa resor är en.Största födelarna med E32an är det spatiösa baksätet, ljudkomforten och totalekonomin( om man inte kör så mycket) pga noll i värdeminskning./ Baksätesförarn.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
För att göra det sammanfattat i en mening.

Det är först bakom ratten och när man avlägger mil efter mil på härliga vägar man äger känslan av dieselns fördelar. Sen när man börjar kika i plånboken blir det ju inte sämre på något sätt.

Så ni som inte kört några mil diesel, ut och prova uppmanar jag!

Lupo 3L tdi med effektbox spenderade jag ca 25 mil med och trots tung fot och mycket start och stopp låg förbrukningen på 0.41l/mil. Nackdelen med den bilen var hjulspinnen vid låga hastigheter och start pga vridet:)

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.