AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.233

Varför väljer man att köra en dieselbil?

Sida 1 av 5
(Först o främst är jag rädd att jag möjligen lagt denna tråd under fel rubrik.
Hittade ingen bättre lämpad.
Beklagar i så fall. Kanske någon moderator i så fall vill flytta den? )

Nåväl,
Vi kör och har alltid kört bensinbilar. Nu är vi på väg att byta bil. Har blivit erbjuden byten mot ett antal bensinare och dieslar. Olika märken och nästan bara SUV ár.
En fundering jag har: Varför köper man egentligen en dieselbil? De jag provade, var alla nyare bilar, men milda makter vad de låter! Vissa lät mer eller mindre som traktorer vid start och i vissa fall även under gång.
Jag antar att skatten är hög på dem och dieseln är ju lika dyr som bensinen nuför tiden.
Är de bara såna som har egen rörelse och som den vägen kan påstås behöva diesel, som dom sen tankar sin bil med?
När jag kör bil vill jag att motorn ska gå så tyst som möjligt.
Jag gissar att om man drar mycket så är det kanske en poäng att köra diesel? De är väl normalt sett starka dragare?
Är inte en dieselbil normalt sett lite trögare, alltså inte lika rappa som motsvarande bensinare?

Så för att avrunda en luddig fråga:
Varför väljer man att köpa en bil med doeselmotor helt enkelt?

P.S Hur är den BMWmotor (för det är det väl) som även sitter i Range Rover 2002?
Har vi det eländiga ljudet även där?

Tack
Tom
Helga
Om man kör mer än 2000 mil/år och står ut med tomgångsknattret så dielsen grymt trevlig!

//Helga
Instämmer helt och fullt i kritiken men då brukar man få på skallen av dieselpatrullen på forumet. ;) Det knattrar och bullrar, vridmomentkurvan är supertrist, och vagnen känns allt annat än sportig. Sen kvittar det om den är snabbare och snålare för det är KÄNSLAN som räknas. En chippsuppskrämd svartrykande premiumtraktor med ångmaskinsmotor klarar jag med utan. Och först från rödljuset och sist till macken har jag inga ambitioner till.
Helga, vad menar du att det är som gör att en diesel är trevlig?

Köpare av en ny e 65 tex, varför väljer dom att köpa en knattrande diesel?
Köper man en bil för miljonen så har ju knappast förbrukningen någon faktor.

Det kanske är jag, men som sagt, när jag kör bil vill jag höra så lite motor och vägljud som möjligt.
Undantaget givetvis om man kör någon vass (bensin) sportbil.
Men det gör inte jag....
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag får väl klassa in mig lite under "dieselpatrullen på forumet" som powermac så fint skrev ;)

Jag förstår era tankar osv om att dieseln är trött och seg, knattrar på tomgång och ryker svart med mera. Jag åker nu 320d -01, som knattrar ganska mycket på tomgång, speciellt när den är kall och ganska hård i ljudet.

Fördelen med den trista momentkurvan är att den är så mycket högre och starkare på låga varv. Ska man köra om en bil behöver man bara välja om man ska förbi fort eller jättefort (okej, jag vet att 320d inte är en racer iofs, har dock kcr-box i den), genom att köra om på 5:an eller växla ner till 4:an. När motorn sen är uppe i temp och man åker fortare än 30 km/h så hör man inte motorn som en knattrig oljebrännare, utan mer som en mullrande kraftkälla.

Tom: Du nämner nya E65 som exempel. Har du åkt med tex 745d av 2005-2006 årsmodell, där du har 330hk och 750Nm? Måste bara säga att det är den grymmaste dieseln jag suttit i än så länge. Motorn hördes inte alls in i kupén, knattrade knappt inget utanför och vilket sjukt vrid det var i spisen. Drar man husvagn skulle man inte märka av den med 750Nm som drar på..

Visst vet jag att det finns starka bensinare med som M5 med 500Nm och 540 med 440Nm osv, men de känns dels dyrare i försäkring och dessutom törstigare. Visst är de rappare på gasen eftersom där inte finns nån turbo att snurra fart på.

Det jag dock gillar mest med min diesel iaf är att man kan lugnt åka under 0.6l/mil på blandad körning, och jag kommer ofta över 100 mil på en tank. Sen är man väl lite skadad som tycker att lite dieselknatter bara är mysigt..

Diesel-räsern
/Rickard
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Dieselmotorerna utvecklas snart, och i många modeller är det värsta dieselknattret borta. Förbrukningen kan fortfarande vara intressant, även om man lägger 5-6-7-800 000 på en bil.

En annan sak som kan vara intressant är motorkaraktären. Och här tror jag många som är dieselfreslta torskat. Det enorma vridmomentet ihop med en trevlig och rapp automatlåda gör att körningen blir extremt avslappnad. Du har kraften där du behöver den. Vid omkörningar, vid segdragning osv. Jag rekommenderar alla att köra en ny modern diesel, typ 535d och känna efter.

Jag har aldrig ägt en diesel, och rent ekonomiskt spelar det nog ingen roll vilket drivmedel jag häller i tanken. Men, de tillfällen där jag drar ut bilen till 6000-7000 varv blir allt färre.

Om jag fick välja skulle jag köra en större modern dieselbil som bruksbil och ha en liten lätt roadster som andrabil. Bensinmotorn idag kommer bäst till sin rätt "entusiastkörning" och mindre vid körning från a till b. Och den typen av körning är runt 90% för min egen del.

Kontentan. Jag kommer starkt överväga diesel vid nästa nybilsköp.

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Visst går vår 530dA lite mera knattrigt än motsvarande 530iA som vi också provade innan köpet. Dock är 500 NM hur grymmt som helst. Vi kör för det mesta motorväg (150 km/h) och där har diesel verkligen sin klart stora fördel. Den varvar lite, låter inget alls och drar minimal med bränsle.

Körde St. Tropez till DK i somras, och från St. Tropez till Puttgarden hade vi 144 km/h i snitt och snittade 0,74 l/milen, detta med fem personer och full packning. När man kör 180 km/h och bilen varvar 2500 varv, samt momentan mätaren ligger under under 1 liter per mil, det gillar vi ! :-)

Det finns även alltid kraft, pga vridet, så omkörningar är en lek.. Har inte behov av 0-100 tider men 80-180 är viktigare för mig, därav diesel.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
varför jag gäller att köra diesel?
ja eftersom de flesta har sina fördomar om slöa dieslar så kör jag det
finns inge bättre än att dra ifrån en bensinare med gammeldieseln med en bränslekostnad runt 5kr milen( finnbränsle)
sen att den alltid gått igång trots minus 30 utan motorvärmare är bara bonus.

plus hållbarheten, säger bara fyfn vad skönt att slippa skruva i skiten som man gjorde förr med olika bensinare som ex byte av fördelarlock,tändning,stift etc
men jag kanske haft tur,vem vet
men dom sista 10000milen på en gammeldiesel har jag lagt ut 0kr i rep
(filter/olja ej inräknad)

så jag kommer nog aldrig att köpa en bensinare eller dom nya dieslarna pga att de verkar strula

Vem har fördommar om att dagens Dieselbilar är slöa? Det var längesedan jag hörde några sådana. Men jag kan däremot säga att jag kör "moderna" dieslar från och till nu senast en Alfa 159 så jag vet vad det handlar om. Dom bullrar och rister. Vridmomentkurvan är flack och varvstop innan eller runt 5000rpm och det spelar ingen roll om man varvar dom. Dom svartryker som traktorer med trimboxar inkopplade med fullgaspiloter bakom ratten. Dom går som FN om man chippar dom, och mycket snåla på drivmedel det vill säga OM man inte trimmar dom. Dessutom oavsett partikelfilter så släpper en diesel ut en massa skt även om miljöeffekten på en OTRIMMAD partikelbil och dess låga förbrukning är så kallat gynnsam för miljön.

Diesel-hybrider må vara framtiden men där är vi inte ännu anser jag...
Helga
Ja det optimala är väl att ha dieselns grymma bottenkraft och besinarens topp + besinarens jämna tysta tomgång som det är på en BMW sexa.
Men om jag måste välja så har jag hellre draget när jag behöver det som mest än vid 5000 varv och över.
Grymt gott att ligga på 2000 varv och känna 500 nm i ryggen.
Och när jag nämner det optimala så finns det ju 335 som en sund "kompromiss" eller V8. Varför inte en E39 540. Så får man både tystnad, botten och toppkraft.
Men har man haft turbobilar så blir man lite bortskämd med ett gott bottendrag.

//Helga
Helga
Tänk om man kunde ha möjligheten att redigera alla sin stavfel!
Men på tal om bensinturbo, ja jag kan stava till bensin :-), så axade min Saab 9000 Turbo16 även vid 200 km/tim.
Skall ta ett par trisslotter och sedan beställa en 335!!

//Helga
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En 740D är bland den trevligast man kan köra, dessutom har den en väldigt gott V8 muller med dubbla originalrör.

///MVH Hasso
Länk
Nu har inte jag upplevt en 740D men att den skulle vara knatterlös trots sitt "V8 muller" har jag svårt att föreställa mig. Men jag är beredd att ändra mig efter en provkörning men inte efter en provtjötning. ;) Vill även göra ett tillägg och säga att dieselbilar är väldigt komfortabla om man har en fin stereo i bilen och idkar bilåkning. Observera skillnaden... En vän på långsträckan helt klart, för vem vill inte komma så långt som möjligt för slanten. Om jag skulle ligga och långpendla dagligen så hade jag kanske haft en annan åsikt i dieselfrågan. Men för nu så bibehåller jag min histaminivå så fort mitt norra öra skådar ett diselknattrande långfärdslok.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Personligen så tycker jag många modeller är roligare med en diesel under huven. En 535d t.ex är förjävla rolig att köra :D

Man ska sikta på att vara bra!
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
varför bryr sig om NM vid låga varv man har jo växellådan till sånt =)
fi
100
fiat131
530da touring 02
523i sedan 99
jag har en chippad 530d 01 o den går som ett troll o som nån sa omkörningar är ett rent nöje, du är förbi innan du hinner säga omkörning, o inte knattrar den heller annat än på tomgång, i vanlig fart går den lika tyst som en bensinare. Det här är min första diesel sen gammla mersor från 70-80 talet men dom går inte o jämföra med bmw`n, så jag e såld :)
Instämmer med föregående, 530d'n är f*n helt otrolig.

anderslindstrom2003@yahoo.com
varför bryr sig om växelspaken vid låga varv
när man har NM till sånt=)

kilroy
Jag har haft förmånen att prova några av BMW´s mest potenta dieselmaskiner...grymt imponerad är omdömet.

Om det finns ekonomi i diesel idag är väl mer tveksamt...?

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Ni som gillar diesel märket ni inte av ljudet och saknar ni inte silkesnöret när en BMW sexa varvas mot rödmarkeringen? Inte en massa vulgärt bludder och stenkross känsla. Om jag inte hade brytt mig i det subtila hos BMW så hade jag kört en annat märke och sparat en massa pengar. ;)
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Powermac: En ny BMW med dieselsexa låter förbannat mycket bättre än de flesta bensinsexor på marknaden (inte BMW:s förstås) så dem tycker inte jag man kan välja bort pga ljudet.

Man ska sikta på att vara bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.