|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Johan B: Om lagret i en turbo är slut så kan den ju lika gärna trycka ut oljan på kompressorsidan som på turbinsidan(avgassidan). Dvs att den trycker ut olja i avgassytemet. Detta hände då i alla fall för mig. Jag vet inte om den brända oljan i avgassystemet ger någon blå rök i avgaserna, men man känner på lukten att nåt inte står rätt till. Förbrände dieselolja och förbränd syntetolja, borde det inte märkas på avgaserna att man eldar syntetolja i motorn? |
|
|
Jo det skule kunna vara så som Ante-ume säger men det beror nog på i vilka mängder du bränner motorolja (läckaget storlek). Och hur ofta står du och luktar bakom bilen när du har fullt turbotryck? Om läckaget är på avgassidan borde du se det i backspegeln om läckaget är tillräckligt stort. Mvh |
|
|
jag hittar ingen slang som går från turbon till abdra sidan, däremot testade jag sätta den på en slang dom går in i insugsröret på undersidan, då visar går den upp på 0,8bar från 4500 varv ungefär. men den beter sig konstigt, lixom när man gasar så tar det välldigt lång tid innan trycket kommer, så ska ju inte en otrimmad bil bete sig, inte så mycket i alla fall. hur många bar är det orginal? den laddar knappt nånting på låga varv, 0,2-0,3 vid över 2000 varv. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
dannej: OPPS tänkte på fel slang den mam ser på turbon är den du monterar på en läckventil på, den slangen du är på är den rätta om jag minns rätt så går den vidare till en ventil eller vad det nu är vid styrservo påfylningen på innerskärmen tror jag att de satt. |
|
|
Hehe, jovisst kan jag hålla med om att det låter besvärligt att stå bakom bilen och lukta på avgaserna vid fullt laddtryck. Om man vill kolla så är det ju bara att sätta kompisen i en bil bakom med fullt luftinsläpp när du drar på fullt, så ska nog han kunna känna skillnaden på dieselavgaser eller oljeblandat. Nog sagt om det. Har du kollat om du har olja i intercoolern? Det brukar ju kunna sammlas på en hel del där vid dåliga lager, detta kan ju i sig leda till sämre "spool up" tid för turbon. Eftersom du hade olja inne i turbon när du kollade axeln så är det väl tyvärr dags att börja funderar på en utbytes turbo snart. Försök kolla upp vad just din Garret turbo heter så ska jag höra mig lite för om det är någon som har en liggandes. Mvh André |
|
|
joakim E> ja det stämmer bra, den går viadre till nånting som jag inte vet vad det är, det sitter en hatt på, verkar som man kan skryva den, är det nånting man justerar? men var ska jag sätta givaren då? det finns en annan kort slang vid turbon, den verkar gå till weskaten, eller vad den heter... den delen på turbon där det går ett stag, som släppet ut övertryck.. tror den gick dit, kunde inte se, kände mig bara fram. har inte försökt rengöra IC:n, men det är ju kladdigt hela vägen. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
dannej: vad har du för mätare?? är det inte bara en som det sitter en slang på?? alltså du har ju mätaren och sen en slang som ska kopplas in eller?? Har du en med slang så kapar du bara den slangen som sitter under insuget, samma som går till den saken med hatt på, lättast att kapa vid den grunkan, och meka på en T koppling på denna och slngen kopplar du då in på samma slang som där du sätter T kopplingen. "hatten" på grejjen är ingen justering den går att ta bort, tror att den är gjord för fler modeller än denna för man kan koppla in en slang till där om man vill men till vad vet jag inte. Kopplad emin mätare på detta sät och funkar kanon fint, fick beskrivning om detta av en firma som pysslar på med detta. Slangen som sitter på turbon är den du monterar på en läckventil för att reglera laddtrycket, finns ventiler du sätter inne i kupen för att skötta detta samtidigt som du kör, kika på giks hemmsida eller motor nords så ser du hur dessa ser ut. |
|
|
ok, det var precis där jag hade den. men fick även en annan monteringa sats så man kan mintera den fast i någonting, om man borrar hål och gängar upp. men som jag hade den så betedde den sig ganska lustigt tyckte jag, men det kanske är turbon som är konstig... [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
dannej, tror att de menar att du kanske ska gänga i insuget ifall du inte har en slang där redan. Orginal är bilen en seg rackare, laddtrycket kommer runt 1500-2000v/m om jag inte minns fel. kan kolla det om du vill har två styr boxar en orginal en chippad. |
|
|
hmm, ok, det är så jag vill ha den, det är ju en diesel, och jag har ju diff, då vill man ha bottendrag. MEN FINNS DET INGEN SOM VET VAD ORGINAL LADDTRYCK ÄR?? verkar vara omöjligt att få reda på, tänkte prova skruva ner och testa, 0,8 som det är nu kan inte vara orginal. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
sätter du en nippel på slangen som sitter på tirbon ÖKAR man laddtrycket, pillade på lite idag med detta, råkade få upp det i nästan 2,0bar =/ lite mucket kanske med orgilan ic. Kolla med bmw vad den ska ladda orgilan, de borde veta |
|
|
Du verkar tvärsäker på att original tryck inte är 0,8bar. Varför kan det inte vara det? Har nu funderat en del och det var i MotorNord katalogen som man beskrev att original var 0,8 och genom chipning och höjning av trycket till 1,0 fick man 25 extra kusar. Det som ger taskigt bottendrag är väl just avsaknaden av turbotryck på lägre varv. En del byter till större turbo för att få turboeffekt på lägre varv. På högre varv ventileras sedan det större övertrycket, som större turbo ger, bort genom wastegateventilen. En turbobil har, förutom Saabs senaste skapelse, ett för stort förbränningsrum och för låg kompression för att klara det låga varven. Vilket på en diesel märks väldigt tydligt då den ju är så beroende av kompressionen. Många blandar ihop bottendraget på en lastbil med dito för personbil bara den lilla skillnaden att en personbil som skall svara upp till epitetet "sportig" måste kunna varva tre gånger så mycket. Klart att effektkurvan måste se annorlunda ut. Blev själv väldigt förvånad till en början. Diesel skall ju enligt alla ha ett jävla bottendrag. Det har den, men på en begränsad del av effektkurvan. |
|
|
jonne mek> nu blandade du nog ihop det, en stor turbo ger inte bättre bottendrag, tvärtom, en stor turbo gör att det behövs mera avgastryck för att få upp trycket. och någonskrev ju att med chip rekomenderades 0,5bar, ska väl knappast sänkas. och det du skrivet heter wastegate heter nått annat, kommer inte ihåg det rikitgt, men wastegate=dumpventil sitter innan IC:n på bensinare och öppnar för att slätta ut övertryck id växling, så man sedan har fullt laddtryck när man trycker på gasen igen. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jag tycker det låter väldigt rimligt med 0,8 bar som orginal laddtryck. Om nu vissa far runt och laddar hela 1,5 bar utan att topplockspackningar osv far så lär det väl inte vara nån större fara att ladda 0,8. Men vid felsökning så är det klart att man bör väl prova med orginal laddtryck. dannej: Jag vet inte om du skrivit fel men du har skrivit att wastegate = dumpventil. Det stämmer då inte. Wastegaten är ju den ventil på avgasturbinen som regleras med hjälp av en tryckklocka. Det är mellan denna klocka och ventilen som det sitter en arm som nu vissa justerar sitt grund/laddtryck på. När det gäller dumpventilen så sitter den som sagt på tryckröret från turbon. Men det är mest rallyåkare och raggare som använder sig av en dumpventil. De flesta bilar är utrustade med en sk avlastningsventil eller även kallad recirukulationsventil. Dvs istället för att som en dumpventil gör släppa ut trycket rakt ut i luften med ett härligt piskande ljus så släpper en recirukulationsventil ut trycket i insugssystemet innan turbon. En dumpventil eller en recirukulationsventil gör inte att man har fullt laddtryck mellan växlingarna. Den är till för att motverka skador på turbon och för att förbättra turbons spool-up tid. Mvh André |
|
|
dumpventil och avlastningsventil är ju exakt samma sak, fast som du skriver så släpper dumpen ut i luften.. men samma resultat. att det engelska ordet för dump är wastegate har jag fått förklarat, men det kanske är som du skriver. och att laddtrycket finns kvar vid växling är väl inte helt rätt, vad jag menade var att turbon inte bromsas ner som det gör utan dump\avlastningsventil, turbon fortsätter snurra och när man trycker ner gasen igen så har man laddtrycket där direkt nästan, eftersom turbo inte behöver göra någon spool up. åter till frågorna: vad händer om jag skruvar på armen, och förlänger den, som tydligen ska innebära att sänka trycket, kommer det då bli mera bottendrag, eller är det en felaktig teori jag kommit fram till? tänkte dessutom testa att skruva ner turbon, och se om det är den som tjuter. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jo dump och avlastningsventil har samma funktion. Men på bilar med luftmassemätare så funkar det bara med en återcirkulerande ventil, annars släpps den uppmätta luften ut och bilen går för fett. Och när det gäller att wastegaten och avlastningsventilen inte är samma sak, så är det inte kanske som jag säger, utan det är så! Nog om det. Om du skruvar på armen mellan "membrandosan" och wastegaten så ska du göra den längre om du vill ha lägre laddtryck. Detta innebär att när tryck kommer till "mebrandosan" så kommer armen fortare komma till det läge när wastegaten börjar släppa ut trycket. När det gäller att du skulle få bättre bottenvrid om du sänker trycket så låter det väldigt konstigt. Du har ju som högst vridmoment när turbon laddar som mest. Om du sen laddar 0,8 bar eller 1,5 bar så spelar det ju ingen roll. Den kommer ju ändå att ta lika lång tid på sig att komma upp till 0,8 bar. Detta beror ju vilken sorts turbo man plus en del andra faktorer. Om du vill ha bättre bottenvrid så får du nog ta och satsa på en mindre snurra som snabbare får upp trycket. Om det är en garret turbo så brukar det krävas ett specialverktyg för att lossa på axelmuttern på kompressorsidan. Om man inte får lös den så får man inte isär turbon. Mvh André |
|
|
nä, jag vet inte, det är bara det att jag tycker det är kasst bottendrag i den, som sagt så verkligen sticker den iväg vid 3500 ungefär, det ska inte en diesel göra, inte ens en bensinare ska bete sig så, visserligen med turbo så... men det dåliga bottenvridet kanske beror på att turbon är dålig, kännde visserligen på axeln, den snurrar välldigt lätt, nästan för lätt, så det har ju inte kärvat så mycket än... visserligen kanske det är annorlunda när den är varm. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Nog inte troligt alls att det skulle kunna vara det, men kolla så att wastegaten inte kärvar. Det finns ett lite clip som håller fast armen på ventilen, det är bara att ta bort den och dra loss armen. Nåt du måste tänka på när du tar lös den är att du får inte vrida wastegatearmen som sitter membrandosan, då kan mebranet skadas. Turbon ska snurra väldigt lätt, den kan nog inte snurra för lätt. Men det gjorde min turbo också när den höll på att skära, man får ju tänka på att lagret belastas ju lite mera när turbinen snurrar en 10000 varv. Kollat så att du har fullt oljeflöde till turbon? |
|
|
nej, det har jag inte kollat, hur gör jag det? men det spelar ingen roll, måste ändå bytas, för den läcker ju olja nått fruktansvärt. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
När du byter turbo, så ta och kolla oljeröret till och från turbon. Särskilt röret från. Om man hårdkört och stänger av den direkt så kan det bildas kocks, det kan bildas även fast du kör på fin olja. Detta brukar kunna fastna i böjar och dylikt. Väl värt att kollas upp. På en verkstad brukar de t.o.m byta oljeröret från turbon vid byte. Lycka till nu, och kör tills det rasar!! Mvh André |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.