AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.328

lambda för hög

pa
48
pancho
525 -92
tjaa föra gng jag besikta bilen var den bra men hc för hög så jag hälde en dunk på 5L T-RÖD HC gick när men lambdan upp kan de bero på att de läcker eller ska jag testa me t-röd och etanol eller bytar jag lambdan tackar för svar

god jul o gott nytt år
na
20
nassen
525IX Touring -96
Tjena pancho!

För att det ska kunna gå att säga något som kan bli ett rätt svar, måste du skiva av alla värden som du fick på besiktningen

Co, Hc, lamda

//Daniel

pa
48
pancho
525 -92
ok så här e dom
co 0,1
co 2500 0,1
hc 038
lambda 1,10

tack för svar
na
20
nassen
525IX Touring -96
Men med dom värdena går bilen igenom...

Skulle jag gissa om vad som är på g att hända.
Börjar nog dina ventiltätningar på vara slitna, har bilen bärjat dra mer olja?

När bytte du stift senast?

//nassen
Bilen går magert enligt lambda-värdet..Hur var lambdan tidigare? Har du "mätt upp" så lambdan funkar? Jag har själv problem med avagasvärden (ej BMW), i mitt fall låg den gamla lambdan konstant runt 0.75V-0.85V oavsett varvtal, den nya "svänger" inom ett helt annat område (0.3V tilll ca 0.55V) så jag hoppas mina värden blir bra(hade något för hög CO2, allt annat OK). Ja skulle börja med att kolla efter tjuvluft samt ev läckage på avgassystemet. Om du tittar här: Länk så ser du hur HC/CO/Lambdavärde "hänger" ihop (titta på bilden för "blandningsförhållande")
pa
48
pancho
525 -92
men första gången jag besikta bilen var lambdan 0,97 men hc var hög då så jag hälde en dunk på 5 l t-röd gick tillbaks för en ombesiktning då var hc bra men lambdan hög nä den drar inte mer olja än innan de måste nog vara läckage

tackar för svar
pa
48
pancho
525 -92
gränsen för att gå igenom är 1,03 jag har 1,10
na
20
nassen
525IX Touring -96
Vid läckage brukar Hc värdet dra i väg högre, men helt klart värt att kolla.

Jag var själv iväg och besikta min 525 -96 och fick hög Hc 555 och ett lamda på 0.87 !! co på 3.05 min lambdasond var trasig!

//nassen
pa
48
pancho
525 -92
ja men de måste jag kolla tack för svaret
na
20
nassen
525IX Touring -96
Det går att mäta labdan men det är lite svårt. det är mellan den grå och svarta kabel som du ska mäta, när motorn är varm ska värdet pendla som dom skrev i länken som dawwe sickade.

När lambdan är trasig brukar den låta som en trasig glödlampa när man skakar den, det är ett porslin rör iden som spricker. kolla om det finns någon som kan (låna ut sin) eller om du har bra med pengar köp en ny på typ meca för 1100kr.

//nassen
pa
48
pancho
525 -92
men var exakt sitter den så att jag inte byter fel grej hehee
na
20
nassen
525IX Touring -96
Vet inte riktigt hur man lägger in en länk här, men nr 20 på den här sidan är lambdasonden.

länk
Länk

du ska ha en 21mm ringnyckel för att lossa den, klipp kabeln där den blir lätt att skarva, sen trär du på ringnyckln över lambdan, MYCKET rostlösare som ska verka ett tag. och med hjälp av en hammare och några bestämda slag lossnar den. om du använder en öppen nyckel är det stor risk att den bara förstör själva mutter delen på lambdan och då måste hela skiten ner!!!!! inte så kul.

Lycka till

//nassen
na
20
nassen
525IX Touring -96
Ah! nu vet jag hur man lägger in en länk också!!!!

Man lär sig något varje dag!?

//nassen
Nassen: De allra flesta lambda sonder brukar ha 7/8" - fattning, dvs något mer än 22mm. Block/ring-nyckel med den storleken finns att köpa på Biltema för 50kr, funkar utmärkt! Man får inte glömma att stötta avagassystemet underifrån när man lossar sonden, jag använde mig av ett bastant stålrör med en ordentlig träkloss emellan, sedan sänkte jag ner bilen tills träklossen satt fast lite lätt varefter jag kunde ta i ordentligt för att lossa sonden utan att behöva oroa mig för att ev "hänga sönder" nån avgas-skarv...
na
20
nassen
525IX Touring -96
Jag ber så mycket om ursäckt för alla fel!!!!

Det där med stödet var ett smart knep, men jag förordar att använda en hamare eller liten slägga, istället för att försöka med muskel kraft att dra lös sonden.

//nassen
na
20
nassen
525IX Touring -96
Tjena på er!

Vill bara säga att jag har hittat en svag punkt till på E34an vad det gäller att få för höga Hc,

Insugs gummit efter LMM den spriker lätt och det sitter två slangar under som också spricker lätt,,

Om motorn drar tjuvluft där får man högre Hc samt högre Co. Hittade en 7-10mm lång spricka som jag bara lagade med en punka lapp, ja jag vet att det inte är att rekomendera men fick ju reda på att mina misstankar var rätt så nu kan jag köpa en ny.

//Nassen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.