AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.436

Mr. Cap och lackgarantin

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Var i kontakt med Mr. Cap nyligen som har någon form av samarbete med BMW här i stan.

De tryckte på att lackgarantin fortsätter gälla om man behandlar bilen hos dem, vilket den tydligen inte gör om man behandlar den hos någon annan.

Stämmer detta?

/Lars

Vägen är målet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bor du i Skövde ?? Där de ligger bredvid BMW ? Förre ägaren till min 528 hade lämnat in bilen innan han böt in den på BMW, det var det sämsta som hänt den bilen, jag fick polera bort behandlingen efter en månad så fort man kom i mot bilen så blev det gråa små repor tillslut var hela bilen grådaskig efter ca 10 handtvättar.
Då hade ändå bilen stått i BMWs hall 5 månader efter behandlingen så behandlineg borde ha härdat bra. Det blev också gråa skikt/hinna på trösklarna efter ett tag. Kan lika gärna var ett dåligt utfört arbete i grunden av personalen vilket brukar vara den vanligaste orsaken som att produkten är dålig.
De kräver vad jag vet återbehandling efter ca 18 månader samt att du använder speciella tvättmedel mm mm. enligt den manual från MRcap som följde med bilen.
Ditec är vida överlägset, men ingen behandling är bra om den inte utförs på rätt sätt.

///MVH Hasso
Länk
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Svårt att tro, min ÅF rekommenderade att köra DiTEC. De använder sig själva av en DiTEC-firma för att göra leveransrekond.

Ska skicka in min nu i dagarna, ska bara beställa tid :)

Men kolla med din ÅF för säkerhets skull.

/ElakaKatten

Hej, det stämmer att vissa biltillverkare (eller åf) avråder från lackbehandling det första året. Mr Cap skriver att de inte gör en lackkonservering utan en ytbehandling och på så sätt undviker orden försegling, konservering osv. DITEC kompletterar biltillverkarnas garanti och ger full ersättning för skador orsakade av lackkonserveringen. Jag har under mina år i branchen aldrig stött på problem relaterade till lackskyddkemikalier! Däremot har jag och säkert andra misslyckats någongång med maskiner eller andra handhavande fel. Men detta kan ju inte ses som lackskyddets fel utan personen bakom hantverket. Mvh J.Sandell
jo
66
johan gbg
BMW Z8 -01
997 turbo -2010
Lägg pengarna på något annat istället. Jag har lackbehandlat 2 bilar i mina dagar och tycker att det är en jäkla skojarbransh. Polera bilen hos en duktig recondare istället, för att kasta ut 4-5000kr på något som är hokus pokus och ska hålla i visst antal år garanti bla bla bla.

Johan
kicken
johan gbg: det tycker jag låter "ren svenska" :-) ...det finns en alltid en hake!!... och hokus pokus har alltid funnits, (pengar) ..men som sagt om man lägger RIKTIG avfettning och tvättar med högtryck/hetvatten... då är nog inte det ena bättre än det andra efter ett antal tvättar? ...man får nog stå ut med hederlig gammal vaxning, men fint blir det :-)

kicken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
larssss: Det dom säger är rent bull. Ring BMW HK och fråga om du undrar. 084706000.
Lackgarantin är den ordinarie oavsett vilken behandling du lägger på.
Sedan kan du för att få bilen med lättskött och slippa vaxandet själv välja att lämna bort bilen på en rekondfirma.
Jag har i många trådar kommenterat min mångåriga erfarenhet vad det gäller lackskydd mm. Personligen använder jag enbart DITEC även om jag provat annat emellanåt för att hålla mig uppdaterad. Sedan finns det även bland DITEC både bra och dåliga hantverkare.
Det finns även en del lycksökare i branschen som mer verkar ha tummen i (_!_) än bedriva en KVALITATIV långsiktig verksamhet och låta resultatet generera nöjda återkommande kunder. Dessa lycksökare använder kvantitet som mätmetod till hur bra de är, inte kvalitet. Dessa går bort i min värld. Hittar ett par sådana varje år. Ett bra exempel på detta är att de är stolta över kontrakt med Stora välkända ÅF men de missar att maskera gummilister på kundens bil och polerar på så sätt sönder kanterna på dem.
Lågbetald personal och hög personalomsättning med hårt drivkrav på volym säger sig självt resten. Tyvärr finns även många omedvetna köpare som lägger ut en summa pengar utan att först ställa lite frågor och få en känsla för investeringen.
En väl genomförd DITEC-behandling, men främst av allt: En ägare och förare som vet hur man tvättar på ett skonsammast möjligast sätt mellan behandlingarna borgar för en välskött lack år efter år.
Under Gör-det-själv till vänster finns bra tvättinstruktioner.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Tack alla för era svar.

hasso, det stämmer. Det låter ju illavarslande. Och att behöva använda speciella medel (som jag antar att det står Mr Cap på) känns tufft.

ElakaKatten och Polernisse, det lutar nu åt Ditec för mig också. Men precis som många konstaterar är det minst lika viktigt att den som gör jobbet är duktig som att produkterna är bra. Problemet är att jag saknar referenser till stans enda Ditec-firma.

Johan, jag vet inte. Resultatet verkar ju variera väldigt kraftigt men jag tror ändå att en väl utförd behandling är en bra investering.

Asken, tack för infon och klokka synpunkter. Jag har läst flera av dina inlägg om Ditec och lackskyddsbehandling och de väger tungt. När det gäller samarbeten med ÅF är det som du skriver egentligen ingen garanti för någonting. Får de ingen återkoppling på utfört arbete (och vi svenskar är ju inte världsbäst på den biten) så är väl risken snarare att de stressar/slarvar i trygg förvissning om att de ändå får jobb. Sen gäller det givetvis att ta hand om bilen efter behandlingen.

/Lars

Vägen är målet.
JOHAN GBG!! ta reda på fakta innan du skriver något...att lämna in bilen handlari nte o polering utan FÖrsegling, och ja det håller i 3 år.. mitt sitter ofrtarande kvar... och bilen e som nY!

-=[Det är bara MÄN som kan applådera åt någon som står och TORR gasar]=-
Lars Jakobsson
Får nog säga det samma.. och jag har MR.Cap..ursprungligen från Göteborg.. har funkat kalas..

jo
66
johan gbg
BMW Z8 -01
997 turbo -2010
Danny 08,,, innan jag tar reda på fakta, kan du läsa igenom det jag har skrivit några ggr. Och jag vidhåller fortfarande att det är mkt skämt med Lackskydd (förseglingar). Jag har gamla bardomsvänner som sysslar med detta i GBG trakten, både MR Cap och Ditec så helt obevandrat är jag inte, + att dom har som sagt behandlat 2 bilar åt mig.

Och så mkt du kastar ut på detta under en 1-6 års period, är INTE i mina ögon värt pengarna, nej som sagt låt en bra rekondare polera och lägga på ett vax då och då, så tycker jag OCH många med mig att det blir lika bra.

Johan
Men ja förstår inte ditt tänkande?? vet du hur mkt tid som läggs ner på att göra en bil hos mr.cap lr ditec?? då menar jao m du beställer föresglingen vill säga? Jag är Stationscehf på en mr.cap i sthlm, har jobbat på flera olika rekondfirmor sen jag var 16! jag vet av KUNSKAP och ERFARENHET att det funkar, alla mina bilar ja ägt har alltid varit behandlade! jag vill inte "tjaffsa" lr starta ngåon diskussion över detta bara det att jag VET att det funkar, varenda bil som e behnadlad hos ditec lr mr.cap har en lack som e så fräch år efter år utan repor lr liknande OM o ja säger OM du sköter den efter behandlingen, det vill säga inga MASKINTVÄTTAR LR liknande, endast handtvätt. inga mirakel OKq8 medel som bara e skkräp utan riktiga medel som funkar... det du säger att du har behandlat två av din bilar så undrar ja varför du e så missnöjd??

-=[Det är bara MÄN som kan applådera åt någon som står och TORR gasar]=-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.