|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en E46, men jag är lite osäker om det är en 03:a eller 04:a...? Denna info har jag: Datum för första reg.: 2003-09-17 I trafik första gång: 2003-10-27 Fordonet tillverkat: 2003-09 Någon som vet säkert om den räknas som en 03 eller 04:a? | |
| Numer finns inte begreppet "årsmodell" längre, utan nu är det tillverkningsmånaden som räknas. Din bil är att betrakta som en sen 03:a. | |
|
Enligt BMW's sätt att se på saken är din bil av modellår 2004. ___ //Ulf |
|
|
tack båda. Jag vet att begreppet "årsmodell" inte ska finnas längre men det lever ju vidare ändå.... Programmer, hur menar du med BMW:s sätt att se på saken? |
|
|
Menar säkert att i "försäljningssynpunkt" så är en sen 03:a att betrakta som en 04:a. Ännu ett säljknep med andra ord. I always bring money by the bucketload 2 local stealership so I believe EVERYthing they ever tell me |
|
|
Att årsmodellerna är avskaffade är enbart i Sverige. Biltillverkarna använder sig fortfarande av detta och när det gäller BMW så börjar (med vissa undantag) den nya årsmodellen tillverkas i september året innan, dvs bilar tillverkade sep-06 till aug-07 är årsmodell 2007. Ofta introduceras nya motorer eller andra förändringar i samband med detta. Exempelvis så ersattes 523/528 av 525/530 i modellprogrammet för 2001. Samtidigt så introducerades även faceliften på E39. Även Volvo använder sig av begreppet årsmodell och dom är egentligen ännu tydligare än BMW eftersom en siffra i chassinumret anger just årsmodell. Gurrae: Det jag menade med BMW's sätt att se på det var dels att begreppet årsmodell inte längre används officiellt av vägverket och bilbranschen i Sverige men att om du t ex köper/säljer/byter bil på BMW så används det. Detsamma gäller för reservdelar. Däremot är det inte ovanligt att andra handlare vill byta in den som en 03:a pga det datum den togs i bruk. Att dom sedan själva säljer den som en 04:a är en annan historia. Marios: ser det knappast som säljknep eftersom det kan skilja detaljer mellan årsmodellerna. Köper du en E46 sedan tillverkad aug-01 så får du en 01:a utan facelift köper du en som är tillverkad sep-01 så får du en 02:a med facelift. Motsvarande gäller t ex för DVD-baserad Navi som kom på 03:orna, dvs de bilar som tillverkades sep-02 och senare. Sen är det ju självklart att det inte går att värdera en bil enbart efter årsmodell utan en sent exemplar i en årsmodellscykel är ju värd mer än en tidig om bilarna i övrigt är identiska. Åtminstonde om vi pratar om relativt nya bilar. Det finns ett flertal trådar på forumet om just årsmodellbegreppet så det är bara att söka... ___ //Ulf |
|
|
OK, tack för ett utförligt svar Programmer! Då anser alltså BMW att min kärra är en 04, känns ju trevligt :-)) |
|
|
dom flesta bilar släpps ju året innan så det är säkerligen en 04:a.. min e tillverkard ungefär vid det datumet fast nåt år tidigare och är en 01:a dvs tillverkad 00 |
|
| Gurrae: Din bil är såld ny som en -04 så jag tycker du själv skall sälja den som en -04. | |
HEP |
Numera går man enbart på tillverkningsdatum, dvs en 03:a i detta fallet |
|
HEP: Vet inte vem "man" är som enbart går efter tillverkningsdatumet. När årsmodell togs "bort" så är det datumet som bilen togs i trafik som är det som ska gälla. Vad man än anser om detta så är det svårt att bortse från det faktum att biltillverkarna fortfarande jobbar med årsmodeller och således lever det kvar även hos bilhandlare och bilägare. När det gäller Gurraes bil så är den nysåld som en modellår 2004 och det är enligt min mening helt ok att kalla den för en 04:a om han annonserar den. Det skulle i alla fall BMW själva göra om den fanns i deras hall. Sen är det ju inte fel att infon om tillverkningsmånad och datum då bilen togs i bruk finns med då det skiljer den från en E46 tillverkad t ex mars-04. ___ //Ulf |
|
|
Om man läser bilhandlarnas annonser noga så ser man att de aldrig skriver "årsmodell" ... de skriver "BMW 320i -04", och -04 är då modellår, inte årsmodell. När nya modellåren släpps så står det "Nu är 07:orna här!" men inget om årsmodell nämns i annonserna. Det finns tre olika begrepp som används i bilsammanhang som gör att folk blir förvirrade: - "Årsmodell": Gammalt begrepp som inte längre finns, används av (äldre) privatkunder som inte förstår hur det fungerar och möjligtvis av oseriösa bilhandlare som vill kunna värdera inbytesbilar och bilar till salu olika. Det är (i allmänhet) absolut ingen som helst skillnad på en bil tillverkad i december jmf med en bil tillverkad i januari året efter. - "Modellår": Biltillverkarnas benämning på de olika tillverkningsomgångarna. För det mesta sker brytpunkten mellan modellåren under semestern, dvs augusti/september. En del tillverkar kan införa massor med förändringar mellan modellåren, andra tillverkar flera års tilldelning under några veckor och säljer från de bilarna under 3-4 år (t ex Lexus, Toyota). Det är tillverkningsdatumet som en köpare ska kolla upp för att veta vilken konfiguration som bilen har/inte har. En del biltillverkare anger modellåret som 10:e siffra i VIN-numret. - "I trafik första gången": Det datum som gäller när man köper en ny bil. Om den nya bilen man köper tillverkades för mer än 12 månader sedan ska bilhandlaren informera om det. Det viktigaste datumet är tillverkningsdatumet, som ger en ledtråd till vilket modellår bilen har, de övriga är egentligen helt onödiga och har i allmänhet ingen verklig betydelse. Om man har VIN-koden till en BMW så kan man kolla här: Länk vilket modellår BMW anser att bilen är. |
|
| dali, därfinns bara samma info som i reg.beviset, alltså tilverkningsår & månad.... tack ändå... | |
|
dali: visst är det som du skriver angående årsmodell vs. modellår men den praktiska betydelsen av dessa ord är knappast så stor... Att påstå att "I trafik första gången" är helt onödigt och inte har någon betydelse är kanske inte ett helt genomtänkt påstående då det faktiskt är ett antal faktorer som styrs av detta datum, t ex vagnskadegarantin, fri service samt alla garantier. ___ //Ulf |
|
|
Programmer, skillnaden mellan årsmodell och modellår kan tyckas vara liten, men är inte det ... det ena begreppet finns inte längre. I dagligt tal är det kanske inte så, men de beror på att många inte vet/bryr sig om skillnaden. "I trafik första gången" har absolut betydelse för en ny bil. men när bilen blivit några år gammal och garantier etc inte längre gäller så är det datumet ointressant, då är tillverkningsdatumet (modellåret) det enda som betyder något. Gurrae, stämmer, man ser tyvärr inte modellår (MJ, modelljahr) där, bara tillverkningsmånad ... är det en svenksåld bil har man redan den informationen i regbeviset. Min förra BMW stod det "MJ01" på i regbeviset, men jag tror att de har slutat skriva det. |
|
|
dali: visst minskar betydelsen "I trafik" när bilen blir äldre men då även rostskyddsgaranti utgår från detta datum så är det ju numera intressant i 12 år när det gäller BMW. För en spekulant på en begagnad E46 eller E39 så kan det ju vara av intresse att hitta en bil uttagen 2001-02 eller senare jämfört med en som är uttagen någon månad tidigare. ___ //Ulf |
|
|
BMW använder sigav begreppet "årsmodell" i deras annonser. Jag letade 330 på BMW.se och hittade den här på deras beg sök. Länk |
|
| Tråkigt, spär bara på begreppsförvirringen. Notera dock att det sannolikt inte är BMW som använder begreppet, det är förmodligen producenten av webbsidan (bytbil.com). | |
| När vi pratar BMW så kan vi väl enas om att deras år går från sept till aug istället för jan-dec. För i så fall är problemet löst. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.