AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.236

Chip trimmning/hög bränsleförbrukning

Sida 2 av 2
Hejsan snabel a:

Ok, då vet jag att det är ok att chipstrimma, jag tänker nog inte göra det iallafall, jag är hyfsat nöjd som det är, dock skulle det inte vara fel med mer effekt iofs, 540 som du har skulle vara helt ok. Själv skulle jag gärna ha 528i med turbo, det vore ql.

Mitt resonemang vad gäller bilar skiljer sig nog en del ifrån ditt och verkar för många vansinnigt till en början. Jag räknar stenhårt på månadskostnader för bilen, lånar till nästan allt (jo jag har råd att köra den så mycket jag vill också). Detta för att inte binda kapital i en bil som sjunker utan att försöka att förränta pengarna på ett bättre sätt när man kan låna till bilen för 7%, största utgiften är ju amorteringen även om räntan inte är försumbar. Förut har det funkat bra och gör det på sikt om nu bara börsen ville vända...:-)( Vilket det sannolikt gör på lång sikt).

Själv anser jag att man ska inte äga en bil som man inte har råd att låna till om man inte direkt börjar spara värdeminskningen på bilen så att man har råd att byta när det blir dags (hur många tänker på detta?).

Har man rejält gott om pengar dvs minst 1 miljon(ungefär, beroeende på vilken bil man vill köra och hur ny) kan man förstås strunta i detta resonemang och agera som det känns bäst. Jag har några goda vänner som är doktorer i företagsekonomi och nationalekonomi som köper detta resonemang faktiskt, de har dock inte tänkt i banorna innan. För mig så "hyr" jag bilen till en viss fast kostnad varje månad och en del rörligt(bränsle, däck, service, reparationer). Jag amorterar lite mer än bilen sjunker rent erfarenhetsmässigt och sätter i en liten del kontant för att inte bli ståeendes på minus. Samt att jag nog är duktig på att hitta rätt beg bil till rätt pris.

För mig som kör relativt mycket privat får jag typ bränsleräkningar på 350-400kr lägre varje månad än innan samt något lägre försäkring, inte så dumt.

Kan bara hålla med att Audi är en bil som överlag är dyrare att serva, men framförallt reparera samt att den i snitt går sönder mer...(kontroversiellt)

Simon
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Simon_en: Jag håller absolut med dig i ditt resonemang när det gäller finansiering, utan att gå in i för mycket detaljer så jobbar jag inom en ganska lukrativ bransch och föredrar då att betala allt kontant. Men det är som du säger alldeles upp till sin privata ekonomi. Vad jag däremot försökte få fram om kanske något klumpigt var att: en del verkar leva på gränsen hela tiden för att ha råd med en bil som dom igentigen inte har råd med...Medan det finns dom som t.ex. du, som gör ett välgenomtänkt köp av en bil med en portion sund förnuft när det kommer till ägandet av själva bilen, vilket jag tycker är bra.

Sen tycker jag att 528 har ett bra drag kontra kostnader så jag förstår om du inte vill trimma den, men själv så hamnar jag i situationen att jag tröttnar lite på motorn i mina bilar och då är det dags för lite uppiggande chiptrimning. Detta resonemang skulle gälla om jag hade en M5a också, för efter ett tag så blir man van med bilen och vill ha något nytt. Inte för att jag vill ha en M5a nu (kopplingen rasar, växellådan krånglar, ingen steptroniclåda och jobbig i storstan samt det faktum att man inte får ha den i fred) men en alpina 540 eller en turbokonverterad 540 tycker jag skulle vara kul.

Så lycka till med bilen och ha det så bra...
/Robban
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har en 528ia 96 sedan okt -2000 sv.såld,rullat ca 6000mil
har kört 1500mil sedan jag köpte den med en medelförbrukning under vinter med vinterdäck på 1.08.
Fram o till jobbet ca 2mil tor.Varmgarage hemma-kallstart på jobbet, både landsväg och stadskörning.Med sommar däck. Helsingborg- Kumla tor 0,78 oftast med farthållaren inställt på 128kmh.medelhast 96 kmh
enligt färddatorn. i 170 drar den enligtfärddatorn 0.79
på plan motorväg. Tycker att bränsleförbrukningen för en så pass potent bil är väldigt låg.Har haft amerikanska V8 tidigare de drog minst dubbelt så mycket.
( M-Chassi med 235-17)

Hasso
frazze
Catzon: Du kanske har en lika enkel lösning på ditt
Soppa problem som jag hade i dag....har länge haft pro-
blem med hög bränsleåtgång ca 1,4 lit/milen (i stan)
Som sagt...tänkte att nu så gör jag en liten mini-
service själv...i vilken ett bränslefilter byte var
inplanerat..när jag plockade bort gamla filtret..så upp
täckte jag att genomströmningspilen på filtret pekade åt fel håll..(inte bra) monterade det nya filtret åt rätt håll.vilket resulterade i att nu han drar 0,9L/mil

frazze
ca
67
catzon
BMW 528iA -97, E39
Har gjort den stora servicen. De bytte alla oljor, alla filter, stopppade tom in ett sportluftfilter, har uppgraderat bilens programvaror, resettat den adaptiva delen i automatlådan, har 2,7 kg's tryck i däcken men det har inte hjälpt mycket, så nu har jag dessutom chiptrimmat bilen.
Märker dock ingen större skillnad ännu, men å andra sidan har jag inte kört så mycket sedan dess.
Skillnad långkörning Skellefteå-Luleå (ca 14 mil): 2 cl/mil mindre hem än dit, men hade då stark motvind på hemvägen. Blandad körning: verkar som om bilen kan dra upp till ca 1 dl mindre nu, men är inte säker ännu eftersom jag bara kört ca 6 mil blandat sedan tankningen och det är fort lite för att ge ett någorlunda rättvis resultat, jag brukar kolla på en hel tank.
frazze
Har du exremt breda däck..? detta ökar rullningsmotståndet...kan bidra till soppatörst.

frazze
ca
67
catzon
BMW 528iA -97, E39
Nix, bara 225/55-16 Michelin Pilot Primazy som skall vara lättrullade, min bror har 255/45-17 och har inte samma problem, tvärtom han har väldigt låg förbrukning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.