|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det någon som har någon erfarenhet av chiptrimmning? Min 528 -97 drar runt 1,35 l/mil vid snålkörning och de hittar inga fel vid diagnostikkörningen och jag vill få ned bränsleförbrukningen eftersom den är i högsta laget. Fick ett tips av svågern att chiptrimma och att bilen då kan dra mindre bränsle förrutom att den också blir piggare. Hur är det med det? Märker man någon större skillnad med "bara" 15 hk extra, jag menar blir bilen piggare så att man märker det? och drar den mindre eller inte? Vore tacksam för svar ang detta från er som har chiptrimmat och vilka resultat det givit. | |
|
catzon: Jag har haft en diskussion med Dexx i forumet trimning om mina erfarenheter av chiptrim som du kanske finner intressant? I korthet går det ut på att bilen drar ca 1dl mindre samt fick ett bättre botten drag. Ps. Jag tycker att 1.35 låter högt för en 528. jag har följande ca värden nu, landsväg: 0.8-0.9 blandad: 1.35 tuff körning 1.5 och det är en 540ia. ds. |
|
| Hallå. Jag tänkte också chippa min bil. Män lägger man till några tusen så är att mappa bilen mycket bättre alternativ. Då får man dom exakta värderna till resp bil. | |
|
Vad gör man egentligen när man "mappar" bilen ?? Kör dom den i bromsbänk eller ?? Nyfiken !!! |
|
| Snabel a: Jag åker 540 iA-98, kommer aldrig ned under litern på landsväg, om det så är väldigt lugn körning och med farthållare. Åker du på färddatorn? 1.35 blandad är som mig och 1.5-1.6 hård/ stadskörning känner jag igen. Har du chippat din bil? | |
|
Jag har en chippad 528 -96 (211 hk enl.uppgift) 1,1 l/mil vid (snabb) hemtransport från Tyskland. Kort landsvägsmätning vid 92km/h (farthållaren) gav 0,73l/mil (OBS! Lite väl kort mätsträcka, kanske 1km) |
|
| Mappning, har man en sån så går det okså. eller så kopplar dom upp den i en bärbar dator och sen är dom ute och åker. | |
| Asken: Jag åkte från Örebro senast med fyra och en halv person (halvan var en parvel på 10 månader) och full packning. När jag ställde farthållaren på 110 och nollställde bensinförbrukningsmätaren så stod det 0.7 efter en stund, men det blev närmare 0.8-0.9 när man hade kört i lite uppförsbackar med m.m. Och som svar på din chip fråga: Ja den är chippad. (se svar på ditt e-brev till mig) | |
|
blir bränsleförbrukningen ca 1 dl mindre? kan ni ange mer exakt, vid stadskörning, blandad körning resp långkörning |
|
|
ett förtydligande: kan ni ange mer exakt med centilitrar (typ 1,1 dl och inte bara ca 1 dl, som är likvärdigt med 0,5 - 1,5 dl ;-) ) hur mycket mindre bränsle bilen dragit vid stadskörning, blandad körning resp långkörning efter er chiptrimmning. |
|
| catzon: Jag vet inte om din fråga var riktad till mig? Men i alla fall: Jag kan just nu inte vara mer exakt än dom siffrorna jag gav till dig tidigare alltså landsväg: 0.8-0.9 blandad: 1.35 tuff körning 1.5. Detta p.g.a. det pendlar lite beroende på vad man anser vara t.ex. blandad körning, för mig innebär blandad körning när jag pendlar fram och tillbaks till kunder i Storstockholm. Jag sänkte i alla fall min förbrukning med ganska exakt 1 dl /milen efter chiptrim. | |
|
Fått ett litet tips som från de som skall chiptrimma bilen åt mig varför min bil drar så förbannat mycket soppa. Jag har ju en importare och de har en annan programvara för insprutningen en de svenska bilarna. Importarna är optimerade för autobahn och det tyska bränslet vilket gör att när de körs i Sverige så drar de mer soppa än de "svenska" eftersom de tyska får en fetare blandning för att smörjas bättre sa de kan köras i de höga hastigheter som körs på autobahn. Pratade sedan med märkesverkstad om detta och då sa de samma sak, men tyvärr tänkte de inte på det vid tidigare diskutioner. |
|
|
Aha... så det är därför de bytte programvara i min 528 samtidigt som dom slog på halvljusautomatiken. Har för mig att de sa att de bytte programmet till växellådan också. Den tar fö 0,85 landsväg (120-140) och 1,35 ren stadskörning. Magnus M, BMWcs NORD |
|
| Detta innebär att de som köper importer men inte vill chiptrimma bör se till att programmera om insprutningen vid nästa service och när de ändå håller på kan de ju upgradera allt annat också. De som tänker chiptrimma får ju insprutningen omprogrammerad tillsammans med den nya tändkurvan (trimmningen), så de behöver ju inte bry sig om den biten. | |
|
Detta låter konsigt att man skulle ha olika bränsleblandningar i Sverige och i Tyskland och att insprutningen behöver programmeras om...? Jag har kodat halvljusautomatik iofs, får man det då???! Själv kör jag en 528i 97:a manuell och känner inte igen mig i de siffror anges här. Mina erfarenheter är att stadskörning sommartid drar den 1,05 och landsväg (110 med AC:n i) 0,72. I jämn fart i 90 km/h drar den ca 0,67. Går det verkligen att sänka dessa siffror mha chippning...jag känner mig skeptisk till det. Simon |
|
|
Sverige lär ha den renaste bränslet i världen. När man skall köra de höga farter som är på autobahn behövs mer smörjning (tror jag att de sa), de har fuktigare luft mm, därför har de en fetare blandning. Allt detta gör att de har ett annat insprutningsprogram i bilarna avseedda för Tyskland resp. Sverige. Om man har en importare och vill ha den svenska versionen av programmet måste man nog säga till, har du tur så gör de det på märkesverkstan när du är där på service utan att du behöver säga till. Men då måste de veta att du har en importare eller att de upptäcker att du har en annan version än du borde ha. Hur som helst så säger de nog till om de uppgraderar åt dig. Du kan ju fråga dem om de uppgraderade några programmvaror åt dig och i så vilka. |
|
|
simon_en: Sänkningen av bensinförbrukningen beror på att man höjer tändkurvan vid chipptrimning. Allmänt: Sen en högst personlig åsikt om det här med bensinförbrukningen: Nästan alla här på BMWPOWER har köpt en/flera BMW för att dom uppskattar körglädjen som BMW ger. Jag resonerar så här själv; har jag köpt en BMW 540ia T som kostar runt 600.000:- så ska jag också ha råd med bensinen (98okt.) om den så drar 1.3L/Milen eller 1.35L/milen |
|
| snabel a: Kan så vara, men den skall inte dra flera dl mer än vad fabrikanten angivit. Och för importare är det både den nya tändkurvan och styrningen av bränsleblandningen (insprutningen). Detta enl de som skall chiptrimma min bil. | |
|
Hejsan Snabel, du har nog rätt med att chipstrimmning kan sänka bränsleförbrukningen...det jag undrar över är vad baksidan förutom större slitage på växellåda etc. Jag har hört att utsläppen ökar med, vet inte om det stämmer. Gällande bränsleförbrukning så hade det en stor betydelse för mig, min 528 drar ca 2 dl mindre än min 530i 93: v8 roligare att lägga pengarna på en nyare bil än på bensinräkningar. Simon |
|
|
simon_en: Som jag har fått det förklarat för mig när det gäller chiptrimning så finns det en viss marginal på motorerna d.v.s. att motorerna kommer inte fullt utnyttjade när det gäller kapacitet från fabrik. Detta p.g.a. garantier och liknande ska kunna fungera för tillverkaren. Att höja tänd kurvan något sliter inte nämnvärt mer på bilen och utsläppen ska vara godkända efter en rätt utförd trimning. Vad som däremot kan bli ett problem är att man tenderar att köra hårdare efter att man har timmat bilen vilket sliter på bilen i längden. Var också aktsam över att inte få ett chipprogram som höjer varvtalsgränsen för mycket, det kan nämligen få förödande konsekvenser för din motor. Min slutsats avchiptrimning är att om dom vanliga motorgarantierna har gått ut: trimma på bara, det kostar ca 2.500:- - 4.500:- att få det utfört men jag tycker det är värt det. När det gäller bränsleförbrukningen och dess kostnad så kanske mina åsikter är extrema? Vad jag däremot menar med mitt resonemang är att vi alla är intresserade av en bra BMW och en bra BMW kostar lite mer du betalar för en högre standard/kvalité. Du såg t.ex. inte en utav BMWs toppmodeller i varje gathörn för några år sedan. Och jag personligen har svårt att förstå hur man kan låna upp alla pengarna till en bil som vissa gör, och sedan knappt har råd att köra den (Obs! Jag säger inte att det är så för dig) en bil kan inte vara så mycket värd i statussymbol om det är det man är ute efter. Tilläggas kan att t.ex. Audi är vad jag har hört en mycket dyrare bil att serva än BMW är idag. |
|
| catzon: Självklart så är insprutningen också inblandad i en chiptrimning, annars blir det svårt att få till något bra resultat... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.