|
|
|
|---|---|
|
hej på er..har märkt el tror att mitt batteri börjar banga ur! saken är den att det sprakar till lite i vänster högtalare då man startar och starten känns något reducerad ibland men knappt märkbart, sen kan den uppföra sej konstigt i lådan ibland så som: när man tex kör i 60-70 och ser att det blir rött längre fram så man bromsar rätt hårt och när man nästan står still så känns d ibland som om den lägger i 1an för hårt!!!???? en liten duns alltså. en annan sak är att om jag står på tom gång med neutral så och varvar så lyser check displayen starkare när jag varvar till???dåligt batteri el??? hur som så känns allt lite ström lamt fast jag tycker att d e skumt att d inte är start motorn som ger upp först när batteriet blir dåligt !? så är d ju tex på en vanlig bil...förklara gärna mvh 7an | |
|
Läs gärna min tidigare tråd Länk så har du svaret på ett av dina bekymmer. Ett dåligt batteri kan ställa till med mkt. strul. Så har du på känn att det var ett tag sedan det byttes, köp ett nytt. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja en 740 är ju ingen "vanlig bil" Utrustningstunga vagnar kräver energi och välunderhållna batterier. Kontrollera att batterikablarna sitter ordentligt fastsdragna till att börja med, är batteriet sedan -99 så är det dags att byta om du inte underhållsladdat det med jämna mellanrum. Ett batteri laddas bara till ca 80% av sin capacitet vid normalt användade vilket gör att det krävs att det underhållsladdas med jämna mellanrum ca 24 timmar 3-4ggr årligen, Kör du dessutom kort sträckor/stunder som töms batteriet så sakliga för varje start, tar ca 20-30 minuter att återföra den effekt som togs ur batteriet vid starttillfället. Sedan blir det kallare och för varje tempertur under +20 grader så sjunker capaciteten procentuellt för varje sjunkande grad. Har man då från börja bara 80% så går det fort utför. Ett fulladdat batteri håller minst 12,7V redan vid 12,3V är det dags för minst 12timmars underhållsladning Sedan bör man ju också kontrollera generatorns funktion också. En 750 med förvärmda katalysatorer tar 3 ggr generatorkapaciteten de första 30 sekunderna efter start så det belastar batteriet hårt och det tar tid att återföra detta till batteriet då generatorn inte ger så mycket mera ut i ampere än vad förbrukarna kräver och överskottet går till batteriet. ///MVH Hasso Länk |
|
Åk till närmaste Clas Ohlsson eller BMW. Köp dig en Ctekladdare. Kostar runt en femhundring. Koppla in den en hel helg eller liknande i rad. Min farsa åker 740DA-01. Även om den går mycket landsväg lång pass så tar det en helg i månaden att ladda fullt batteriet på vintern vid normalt användande av alla funktioner ink värmare. Kolla även vattennivån i batteriet om det går att göra, det är beroende av batterityp. Ang autolådan. Det är rekommendabelt att byta olja i automatlådan runt 12k mil eller varannan insp 2 t o m 01. Den slits... Lycka till! Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.