AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.576

Z4m-fälgar på Z4 3,0?

ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Är det någon som vet om Z4m-fälgarna "Dubbeleker 224M" passar en Z4 3,0 -03?

M-fälgarna har tydligen ET42 Fram och ET30 bak. Min verkar ha ET47 fram och ET50 bak...? Kan man få det att passa ändå?
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Ingen som vet?
Pa
135
Passive
BMW Z4 3.0i
Svarade dig på garaget.org redan. :)

ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Hehe, jo, men sen fick jag höra av en säljare som bl.a. säljer BMW-bilar att det "går om man vill". Han nämnde något om spacers. Tror du att det skulle funka med det? (fattar inte riktigt vad spacers gör dock)
Spacers är plattor som du placerar mellan bromsskivan och fälgen och på så sätt flyttar ut hjulen.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Pa
135
Passive
BMW Z4 3.0i
Om du sätter på spacers kommer fälgarna ännu längre ut, de skulle redan sticka ut för mycket utan spacers. Det skulle funka men det ser inte alls snyggt ut, fälgarna kommer för nära skärmkanten och kanske t.o.m. skrapar i.

Länk

Visserligen M3-fälgar på bilderna men samma sak gäller för Z4M-fälgar, dock sticker Z4M-fälgarna inte ut riktigt lika mycket (ET 30 vs ET 27).

Lite mer info:

Länk

Dock borde du kunna sätta framfälgarna från Z4M både fram och bak (de har ET 42) utan att de skrapar i, men lita inte på mitt ord. Och du får smala bakdäck. ;) Hoppas att det hjälper.

ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Tack ännu en gång för svaret Passive! :-)

Och nu vet jag iaf vad spacers är för något!

När jag letar runt på nätet efter fälgar så hittar jag en del med ET35 (både fram o bak) som hävdas passa till Z4:an. Stämmer detta verkligen?

Uf
14
Uffe.N
z4m 2006
Tror nog de passar. Titta t.ex. på bbs.com o deras fälgprovare.
Titta också på www.z4um.com där de i forumet skrivit om detta se nedan!

Z4M phatic wrote:
No, they don't fit. The ones about must be replicas.

Sorry, but you're mistaken. The MZ4 wheels fit a non-M Z4 just fine.
'03 Z4 2.5 5sp steptornic (sold)

Jag skall byta ut mina till 19 BBS CKII eller 19-20 ASA AR1 för jag tycker originalen är ganska tama!
Uffe
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

De passar kanske, men det ser inget bra ut om du frågar mig. Jag har CSL-kopior med ET40 på min och skulle gärna trycka in dom en liten bit. Med ET35 blir det ytterligare ut.

Min Cabrio Länk
Uf
14
Uffe.N
z4m 2006
Diskussionen på z4um.com under ämnet "anybody sold their m alloys" fortsätter så här.

They fit regular Z4's alright.

Sorry GP you are right. I think I had something in my mind and its stuck!

The ///M wheels will stick 30mm more outside and you'll have 4mm more clearance between the rim and the strut. If your car isn't lowered, it will fit, but may not look right!

Uffe
Pa
135
Passive
BMW Z4 3.0i
nimaka: Inga problem :)

Uffe.N: Som sagt, fälgarna går ju på men med tanke på hur mycket aggressivare ET-värden Z4M-fälgarna har (bak) kan jag inte tänka mig att det ser bra ut, det ser förmodligen ut ungefär som bilderna jag länkade till i första länken.

Jag är inte heller så förtjust i Z4M-fälgarna faktiskt, tycker de är i tamaste laget för att sitta på en M-vagn. :) Jag är nöjd med mina CSL-fälgar (Velocity Motoring), men kanske det blir en uppsättning BBS för bättre prestanda. Lite bilder:

Länk

Personligen tycker jag 20" ASA AR1 är för stora, 19" är absolut max för min smak på en Z4, kan inte tänka mig att de gynnar prestandan heller. 19" AR1 däremot :D. Bilder följer:

Länk

Uf
14
Uffe.N
z4m 2006
Eftersom jag är född i Småland ville jag bara klara ut att de passar, annars blir marknaden väldigt liten för mina gamla fälgar när jag byter i vår!
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Uffe.N: Om du har svårt att sälja fälgarna så kan vi ju alltid byta bilar rakt av! ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.