|
|
|
|---|---|
| Har hemska vibrationer när bilen kommer upp i 70 och försvinner när den går över 80. Hela bilen skakar. Har provat med två olika uppsättningar hjul och hjulinställning men felet kvarstår. Fälgarna är helt nya från BMW och hjulen har testas på en annan bil och då utan obalans. Någon som haft samma problem i denna hastighet? | |
| kan inte länkarmarna ge upphov till det? klonkar/klapprar det över ojämnheter? | |
Helga |
På min var det bromsskivorna fram. Efter bytet blev det helt ok. //Helga |
|
Glömde säga att vibrationerna är värst när bilen är kall, blir betydligt bättre när bilen gått några km. Klonkar/klapprar är inget jag märkt, har dock ibland börjat skaka när jag kört över till exempel en ojämn järnvägskorsning, ungefär som om något kommit snett, för att sedan försvinna efter några 100 meter. Helga: Var dina vibrationer också vid 70-80? Jag har inga vibrationer vid inbromsning, men om jag bromsar från 100-0, så börjar det skaka mellan 80-70. |
|
|
Samma med min, fast det kommer bara med halvvarma däck och mellan 75-85 km/h. När däcken blivit varma försvinner det. Skumt är det... Kan dock också känna en viss vibration vid kraftig inbromsning men bara ibland. Så bromsskivorna är kanske ingen dum idé? |
|
Helga |
Japp det var samma på min inte minst när jag hade sommardäcken, Toyo. Blev bättre när den rullat 2 mil cirka och däcken blev varma. I 200+ funkade dom riktigt bra :-) //Helga |
|
Jag hade en 740 och på den var det vibb vid 80 och då var det de främre bakre bussningarna. Även kalla däck ger vibbar men då vid lägre hastigheter inte 70 kanske. under 50 är det mera normalt tycker jag att däck ska ge vibb. Broms skivor är det vanligaste orsaken till vibbar men då bara vid inbromsning. |
|
| Helga, var dina vibrationer bara vid inbromsning? | |
|
Låter som den homokinetiska knuten. Kolla Hassos dagbok. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Jag läste det om den homokinetiska knuten, men länken till hans dagbok verkar inte fungera. | |
|
De gör likadant på min fast emellan 93-112 km/h....523 Touring -98.. |
|
|
Länkarmarna? är det någon som vet numret på den delen? homokinetiska knuten? Var sitter den? Hasso, e du på semester? Tackar!! |
|
|
Hej! Jag hade något liknande på en tidigare ägd bil då ett av mina bromsok krånglade, dvs det låg på hela tiden. Carl |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om så väl vore:) tyvärr inte jobbar o sliter. 2006-02-0-19. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Christer: Jag hade samma på min men det försvann när jag bytte dämpare och fjädrar runt om. Det var något jag gjorde för väghållningens skull men även "defekten" som skakade försvann på köpet. |
|
| Jag hade samma problem jag. Det visade sig att det var fälgarna som var skeva. Vibrationerna kom vid 90+ km/h. | |
|
har samma fel på min har ej kommit fram till vad det är ännu bara. Men har endast vibrationen på min mellan 90-130 sedan märker man ingenting men det är okörbart alltså med lågprofil däck kör med orignal nu men till sommaren blir det lågprofil igen så ska försöka lösa problemet tills det. Har fått tips av en snubbe som kollat lite på bilen att det kan vara ett krokigt fjäderben eftersom den drar lite åt höger när man kör. Har gjort fram och bakvagns inställning men inte märkt skillnad. Verkar vara poppis med vibrationer i framvagnen på e39. MVH Rille |
|
|
Jag har haft mycket konstiga vibrationer från framvagnen, både vid vanlig körning runt 80 och vid inbromsning. Man kan ta reda på vilken sida det rör sig om genom att svänga vid den hastigheten, eller bromsa i kurva. Det kan vara flera saker som glappar och om man fixar en så kvarstår det andra och man förstår ingenting. Kontrollera alla stag och armar ordentligt vid besiktningen. Byt vid minsta tendens till glapp för BMW är superkänslig i framvagnen. Ojämnt slitna däck i höjdled kan också ge vibrationer som inte märks vid balansering. Vibrationer vid inbromsning måste inte vara skivor men det är mest sannolikt. Om man har glapp i ett stag kan det ge vibrationer då man bromsar lite i höga farter. Jag hade en skiva som var något felmonterad. Den sitter på de flesta modeller enbart med en skruv innan man sätter dit hjulet och partiklar kan lätt hamna mellan skiva och axel vid monteringen. Ta av hjulet och snurra skivan och kolla om den är skev eller inte. Ta loss den och rengör isåfall och om det inte hjälper byt ut den. Passa på att kontrollera bromsok samtidigt så det inte är en kloss som sitter fast eller drar snett. /CC |
|
| Christer, har du löst problemet? | |
| Har fått reda på att länkarmarna verkar vara slut, ska prova byta dem och se om det var problemet. Återkommer med svar.... | |
| Problemet är löst! Det var länkarmarna, inga mer vibrationer. Vigg0 hade rätt. Tack för all hjälp! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.