AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
674

Novisuppgradering - vad göra?

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Jag har en E46 utan H/K-stereon, original Business-CD integrerad i panelen. Nu är det så att jag är ingen billjudfanatiker, har aldrig ens ägt ett separat slutsteg, men den här anläggningen är så klen att t.o.m. jag reagerar. Min fråga är därför - vad gör man i första hand om man vill:
a) slippa ta upp en massa nya hål i dörrar o hatthylla
b) slippa ha en utrymmeskrävande separat baslåda i bagageutrymmet
c) HELST (en dröm, jag inser det) slippa bängla loss anläggningen från panelen o meka bakom den

Finns det nåt slutsteg som t.ex. kan kopplas direkt på högtalarna i hatthyllan? Är det isåfall en ok lösning?
Vad är egentligen det absolut första man bör göra, om man som jag är en ren ljudnovis?
(Om nån nämner Rockford-Fosgate eller kondensatorer så slutar jag läsa det här forumet:-))
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Det enklaste med resultat som kanske inte blir helt bra men bättre är att byta ut högtalarna i befintliga hål mot bättre.
Koppla slutsteg på högtalarkablarna ska du nog slå ur hågen.
helst ska du ha ett slutsteg om du vill få lite mer tryck men då måste stereon bänglas bort.
Vill du inte själv så finns många bilstereo firmor som kan hjälpa dig.
Bilradiolagret har hyggliga priser.
Lycka till!

fyrhjulsdrift är roligast!
Sök i forumet lite längre ned, tex:

Länk
inga lösningar är lätta, börjar du byta nånting så slutar det med att du till slut har bytt ut allting.

mitt tips är att köpa riktiga saker från början istället för att bygga om massa gånger.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
1)
Köp en huvudenhet från Pioneer med inbyggt mosfet steg, den smälter inte in i inredningen som originalstereon men har betydligt mer effekt på högtlarutgången.

2)
Som sagt, byt original högtalarna mot bättre högtalare.
Om anläggningen bara är för klen så kanske det räcker med att bara byta "basarna" fram och i hatthyllan.
(vist sitter det separata diskanter i E46 som i E36? )

3) har man en bra huvudenhet så är slutsteg med högnivåingång (dvs steget kopplas in på högtalarkablarna) inte en sååå tokig lösning.
Det ger väl inga sasca poäng men det var heller inte målet med installationen.
Så skruva fast ett steg under hatthyllan, som har högnivåingångar, och montera 6x9:er antingen med distanser under hatthyllan (snygt), eller med diatanser över hatthyllan (inte så snyggt, om det ens är möjligt)
Ger betydligt mer tryck än original, och är väldigt lätt att installera.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.