AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
760

Kylvattenläckage 1liter/vecka E36 320 -95 20000mil

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hej. Det har försvinnit ca en liter kylvatten från systemet på en vecka. Oljan ser bra ut och jag har inte sett något direkt läckage i motorrummet. Det enda jag har märkt är att när jag fyller på expansionskärlet så börjar det rinna ut under kärlet om nivån överstiger KALT/COLD, är detta normalt.

Är det dax att byta expansionskärl eller?

Tacksam för alla svar och kommentarer

Med vänliga hälsningar Patrik A
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hehe normalt är det inte, någon läcka antagligen ja.. Kolla om det inte är vid någon slang-skarv eller anslutning.. Kanske bara något sådant som brustit. Annars verkar det som om det är dags för nytt kärl... Skroten?

Sen finns det lite olika reparationspreparat, cement och dylikt, men jag vet inte om de bara fäster vid kylarläckor eller om de även funkar på plast... Kan vara värt att prova om du ändå skall byta.

// MVH Jocke
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Tack för varet mixim. Min tanke är att förs inhanda whynns kylarreparation (samt reparation för att få lyftarna att sluta skrammla) och köra detta..Och skulle inte det funka så blir det ett nytt kärl. Ska kolla returbilen i malmö.

Jag kollade nu i kväll och det förvinner nästan direkt ifrån kärlet men jag ser inte vart det tar vägen.

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Kolla vart det läcker underifrån bilen? Så du iaf ser generellt om det är precis vid kylaren/kärlet eller någonstans närmre motorn åtminstonde.

// MVH Jocke
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Jag blir inte klok på det. Översiger det COLD markeringen på kärlet rinner det ut ifrån kärlet direkt, det innebär att om vattnet expanderar i kärlet rinner det ut eller?

Kikar jag under bilen så kan jag se att det är vått på vänster sida ( om man står framför bilen) men det er ut som om det är vått framför kylaren.

32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Jag rekommenderar inte att använda kylarcement, då det täpper till mer än läckaget, bla så kan kylkanalerna i topp,block sättas igen och det är mindre kul. Kan bara tala av min egen erfarenhet av de motorer jag skruvat isär där de använt kylarcement, sen vet jag inte om de har gjort fel, eller överdoserat eller nåt annat när de hällt i det.

MVH Michael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.