|
|
|
|---|---|
|
kommer antagligen bli ägare till en 320 med 323 motor inom nån/några veckor och har redan lite funderingar och planer för den. 1. själva karossen är en vanlig 320 E30 från 84a med utbytt motor till 2,3 från 323. bilen har i dagsläget nått simpels sportsys typ simons eller nått sånt..i 2" iaf. men bilen är enligt mig i behov av lite trevliga uppdateringar,och eftersom ja inte pillat nått särskillt med BMW tidigare så får ni nu fungera som lite tips och råd panel åt mig. motorn (2,3L) är helt orginal förutom sportsys och ett filter. är lite sugen på grenrör,kammar (ej värsting typ race kammar),planing,hårdare V-fjädrar och retainers.(och kanske lite annat smått och gott. kort och gott så är siktet inställt på grejer som håller,ger bra effekt,och inte kostar som en mindre förmögenhet. VAD skall ja då välja? (även andra performence mods som inte kostar skjortan är tacksamma) 2. bilen saknar nått som ja ser som nödvändigt,en diff! hade en bmw org diff (25%) på en tidigare E21a ja haft en gång för många år sen och undrar ju då givetvis om det finns nått liknande till E30 320. är ju inte ett nödvändigt ont att det behöver vara just en diff som sitter i E30 från början,men vill ha nått som INTE KRÄVER en massa mods för att passa. utan uteslutande intresserad av nått som bara är att skruva i och sen ut och köra. så vad för diff och från vilken modell tar ja en sådan? tack på förhand! | |
|
trevligt med alla svar! kunde nog inte som nybliven bmw ägare med noll koll ha fått mer hjälp! |
|
|
Det beror på att SAMTLIGA av dina frågor besvarats femtielvatusen gånger. Använd sökfunktionen så hittar du garanterat ett par veckors läsning. I korthet är det dock så att det kostar bra med pengar att köpa kartongtrim till BMW. Betydligt billigare är att byta motor till en vassare standardmotor. Har själv inte en enda BMW med "rätt" motor i... Sök tex: trim* AND e30 Eller: diff AND e30 --- Going sideways. |
|
|
1. Du bör införskaffa en M20B25 motor istället, det är det billigaste du kan göra just nu. Börja laborera med kamaxlar och värre prylar känns lite lost. Speciellt med tanke på att det är en gammal 2-ventils motor med över 20 år på nacken. Sedan med en M20B25:a kommer ju möjligheterna med att turbokonvertera, visst går det på B23:an också men delar för att underlätta finns i överflöd för B25:an. 2. Min 323:a hade fått en lamell "diff", den mindre 6 bultade. En rätt bra diff. Men den tål inga monster effekter, vid 1kg ladd så dog den, allt blev skrot. Men för en sugmotor så är det ju vettigt, och den passar direkt på. Annars kan du sattsa på en 8 bultad, den kommer från 325 eller M3:an, den tål faktiskt peppar, brukar kosta kring 4000kr. Även denna passar direkt på men jag vet inte om det skiljer drivaxlar och så, för mig passade den iaf från lilla till stora men har läst att det skall vara andra knutar men jag vet i sjutton. |
|
|
Den stora diffen passar. Man får trycka ihop kardanaxeln i splinesen bara då den stora klumpen är ~3cm längre än den lilla. Drivaxlarna passar också. ///BMW - Was sonst! |
|
| JohanE: Precis det jag tyckte, för det passade då rakt upp för mig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.