AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
940

Kan verkstaden ha bytt ut originalbatteriet?

Visa användare
324
sword
330e Touring Xdrive 2021
Hej och gott nytt år!
Har små skavanker med bilen efter en service på ICKE-BMW verkstad isomras. Kollade för säkerhets skull batteri-polerna nu och blev förvånad över att det satt en Tudor, inte original BMW (som det satt innan). Min fråga är: Kan han ha bytt ut batteriet? Har någon varit med om något liknande?
Mvh
Sword
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan nog ingen annan än verkstaden eller du själv svara på.

///MVH Hasso
Länk
Allt är möjligt, mycket kan försvinna på "fel" verkstäder. Men det kan även vara ditt minne som spelar dig ett spratt. Fråga verkstaden så får du väl se vilket typ av svar du får. Du lär dock få tolka svaret skulle jag tippa. ;)
Visa användare
324
sword
330e Touring Xdrive 2021
Tack för era svar!
Lite tråkigt att behöva misstänkliggöra medmännsikor. Att det satt en originalbatteri är jag helt säker på. Likaså att jag själv inte bytt eller bett att det ska bytas. Det har tyvärr gått en del rykten om just denna verkstad. Rykten som jag egentligen inte velat tro på, men som jag börjar undra över nu. Men vad skulle vinsten vara för ett sådant hypotetiskt byte? Hur mycket kan han få för ett begagnat originalbatteri, om det nu är så det har gåt till?
Förresten, orsaken(orsakerna) till min lilla genomgång av bilen är:
- Slitagevarnaren för bromsbelägg lyser men alla belägg ska vara bytta av "verkstaden" isomras.
- Mororn "slocknar" på tomgång, Förmodligen insprutningsproblem?? Haft i Ki spritt i bensintanken, därefter har motorn "hackat/sparkat" två gånger vid gaspådrag, men sedan gått fint.
- Bakrutetorkaren går knappt kvarts varv, stannar därefter. Torkarmotorn går, så det kan vara smuts i torkararmen??? Hela "kopplingsdelen" på torkarmotorn sitter lite snett nu, verkar ha glidit lite???(den delen som sitter i bakluckan).
Mvh
Sword
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Angående torkaren: Länk

Ang. bromsarna: Du har slitagevarnare på vänster framhjul och höger bakhjul, kontrollera så att slitagevarnarna är hela och o sitter fast på rätt sätt. De är rätt sköra så det är rätt lätt att de går sönder. Om slitagevarnarna är hela, så kan du nollställa felminnet genom att vrida nycklen till läge II utan att starta motorn och låta det stå så i 30 sekunder. Då ska varningslampan slockna, men bara om kretsen är sluten (= slitagevarnarna är ok). Se även: Länk

Ett nytt BMW originalbatteri kostar ca 1200 kr till en E39. Jag har aldrig köpt eller sålt ett begagnat batteri så jag har inte koll på hur mkt ett beg. batteri kostar.

___
750-bloggen: Länk
Visa användare
324
sword
330e Touring Xdrive 2021
Tack, Mugge!
/sword
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.