AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.026

Känner någon igen mönstret?

Sida 1 av 2
Visa användare
7
Arne Åkerblom
Z-3 2,8 1999
Har på ett ganska förslaget sätt blivit lurad av en mindre nogräknad person. Har läst en del på olika forum om andra som träffat på"konstiga typer"
I mitt fall var det en Z-3 som en man med benäget bistånd av statlig myndighet
lyckade att sälja till mig.
Skylla mig själv? Javisst, men metoderna och tillvägagångssättet bör belysas för att andra inte skall bli drabbade. Jag är ny på forumet men har redan lärt mig en hel del omkring de "fula fiskar" som snurrar runt och bara väntar på napp.
I mitt fall så har jag kopplat in advokat, kontaktat myndigheten, gjort lite personundersökningar och känner att jag vill "klämma" till.
Har klart för mig att PUL lägger hinder för mig att namnge killen här på forumet ... men andra vägar finns ju.
Sådana här måste vi stoppa!

Goe Gubben A
Tråkigt att du blivit lurad och jag hoppas det ordnar upp sig, men om du vill varna för denne typs tillvägagångssätt bör du kanske beskriva hur det gick till, utan att namnge någon. Du hinner kanske varna någon från att hamna i samma fälla.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
som sagt, du kan berätta rätt mycket utan att riskera att bryta mot PUL. om du vill hjälpa någon så bör du nog berätta mer vad som har hänt....

mvh Johan
Visa användare
7
Arne Åkerblom
Z-3 2,8 1999
OK, så här ligger det till;
Har länge varit på jakt efter en Z-3, har haft ett par BMW med 2,8 motor förut så detta var första valet.
Hittade en till "vinterpris" på Blocket och bestämde mig för att åka till Malmö för att titta på den.
Detta gjordes och hade jag läst importguiden först hade det slutat här. Jag gillade ändå vad jag såg, den gick bra och såg kosmetiskt helt OK ut.
Men... den var inte reggad i Sverige (och här kommer storyn; ägarens fru skulle ha den men hade tyvärr tappat körkortet och behövde därför inte ha bilen på ett bra tag)
Jag sade att jag tog bilen på det villkor att ägaren ombesörjde att den blev reg och kontrollbesiktigad. Det hade varit en mindre skada på v fram(han visade bild på den) och det enda som återstod var att sätta in lampinsatsen. Nu satt bara glaset där, allt passade bra men alltså inget innanför glaset. Säljaren lovade att åtgärda också detta och vi var överens.Betalade handpenning. Dagen efter ringde han och sa att han på grund av bra kontakter fått tid för besiktningarna redan på måndagen.
Ringde sedan på Em och sa att allt var klart men att han inte hunnit sätta in lampinsatsen men fått den igenom ändå!!
Här borde ju alla djävla varningsklockor ha ringt. Han hade också mycket brått att leverera bilen upp till mig så min fru tog emot den och jag kom hem senare på kvällen. Bara att "slänga i" lyset då så skulle allt vara OK. Men ... här kommer problemet; lyset går inte in i därför avsett utrymme. Det var därför han inte hunnit.!!
Nu började jag kolla noggrannare, det visar sig att v . sida är ned tryckt c:a 15 mm därför går inte lyset in. Allt är "kosmetiskt" reparerat,ser jättebra ut för en betraktare, med glaset snyggt fastsatt o allt.
Nu började problemen, mannen i fråga svarade inte längre på sin telefon eller på de brev som jag skickat till honom eller de mail jag skickat till hans frus adress. Han har helt enkelt gjort sig oanträffbar.
Jag vet ju var hans brevlåda bor och har på diverse vägar kunnat checka upp killen och ser nu att detta var en del i ett mönster som säkert använts tidigare och kanske kan användas igen. Därför vill jag, även om näsan just nu är ganska lång, varna andra som kommer i närheten av denna person
Jag har ju som jag skrev först vidtagit en del åtgärder och jag kommer att "jaga" killen på alla de nummer o adresser jag har samt gå vidare med de legala åtgärder jag beskrivit. Har någon fler tips så mottages dessa givetvis tacksamt..

Goe Gubben A
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Du bör kontakta bilprovningen, så att de kan kolla upp vilken tekniker som godkände bilen. Om hans kontakt åker dit, så kommer det bli svårare för honom att få fler dylika bilar att hamna på marknaden.

___
750-bloggen: Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Eftersom bilen släpptes igenom utan framlampa så bör du åka förbi bilprovningen och skaka om lite där. Nån har ju tagit emot pengar för att titta bort. Finns säkert nån tidning som kan gotta sig lite i att bilprovningen fortfarande tar mutor.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Beklagar det inträffade, Herr Gaspedal har en poäng. Åk till Bilprovningen och rör om lite. Vem det än är som har tagit emot pengar där så vill nog inte vederbörande bli av med sitt jobb pga någon annans blåsning. Finns säkert info att hämta där.
Daniel.

Länk
När det händer så händer det fort, Autobahn
Visa användare
7
Arne Åkerblom
Z-3 2,8 1999
Tackar för svaren. Bilprovningen är redan inkopplad. Har gått från toppen i Sthlm. och hittat en regionskille som innan jul svarade från deras håll. Den ansvarige teknikern har kommit med ett svar. Är inte helt överens med dem om "historieskrivningen" så jag kör ett varv till. Lukten är inte helt fräsch om man säger så. De kanner i alla fall trycket på dem det framgår av svaret. Media, ja det är nästa steg. Skrivet o klart men avvaktar nästa kontakt med SBP. Har någon, någon bra kontakt i pressen som är intresserad av sånt här?

Goe Gubben A
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Aftonbladet och annan semi-seriös press älskar väl allt som är skandalöst.

___
750-bloggen: Länk
kicken
japp hemska saker!!! ..mugge/ni har rätt! på bilprovningen finns ett svart får! så här får det f-n inte vara , jag vet vad som krävs med tunga fordon, ändå "fjantar dom sig" med det mest ovidkommande saker som inte har ett dugg att göra med trafiksäkerheten??? (t.e.x en spricka snett framåt/ uppåt i en plast -stänkskärm /drivhjul vänster bak) på en timmerbil!!!! en klar 2a? man vill bara ge upp när man kan läsa att en Z-3a gått igenom med ett tomt lykthus?? ....killen som godkännde det måste ju ha "vunnit en snurrfåtölj" ...hoppas att du får ordning på det hela m.v.h kicken

kicken
Helga
Är alla 100 på att den blev besiktigad??

//Helga
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
"fått tid för besiktningarna redan på måndagen.
Ringde sedan på Em och sa att allt var klart men att han inte hunnit sätta in lampinsatsen men fått den igenom ändå!!"

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Fick du se besiktningspapperet? Går det inte all läsa ut ifrån det vem som utförde den? Har du inte sett det kan han ju ha lurat dig även på den punkten.

Man ska sikta på att vara bra!
Visa användare
7
Arne Åkerblom
Z-3 2,8 1999
Tack för omtanken Thorssa.
Jag har full koll på papperen. Har fått ett svar från SBF och får en ny kontakt den 8:e.
De verkar ta detta på allvar.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Vad säger bilprovningen då? Står det vem som utförde besiktningen på papperet?

Man ska sikta på att vara bra!
Intressant läsning, det finns verkigen många sätt att luras på.

an
643
anlima
735iA -87
Synd att du bor i fel landsända. I mitt garage brukar en från "Uppdrag granskning" komma och dricka kaffe och dennes sambo som tog hem "Stora journalistpriset 2004". Det hade kunna bli nåt,,,

/Mats
Visa användare
7
Arne Åkerblom
Z-3 2,8 1999
Thorssa
Ja jag har namnet och jag ökar trycket på dem den 8:e

Anlima
Tungt gäng Du känner, får väl nöja mig med skandalpressen här nere.

Goe Gubben A
E3
1.828
E36
USA bilar
Varför vänta till den 8e? SBP ska väl kunna ta tag i det omg?
Om din historia stämmer skulle jag aldrig acceptera en väntan på en vecka, och varför vänta med att gå vidare? Det gör ju inget om man drar i flera trådar samtidigt?
kicken
jepp! som sagt! dra i lite trådar nu , så vi får rubriker norr om dalälven :-) "anlima" kan tipsa om hur skandalerna pågår i verkligheten :-)

kicken
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Arne, besiktigade han den i ditt namn direkt med fullmakt, eller stod den först på honom och du köpte den reggad och klar? Du har bättre möjligheter att komma ur detta om det senare alternativet stämmer.

Ett tips är att lämna in den på M-test och få den kryssmätt, alltid bra att ha skriftligt på defekter osv. Sedan tycker jag att du främst ska rikta din ilska mot säljaren, även om naturligtvis SBP har gjort fel. Stäm honom!

mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.