AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
667

Vibrationer

Gr
56
Griffin
523 iT - 98
hej,

Jag har vibrationer i framvagnen (tror jag) mellan 85 - 95. Det är inte obalans i däcken - de är nybalanserade. Nån som har en idé om vad som kan vara fel ?

mvh
J
Vibrationer kan bero på många saker...stag, leder, kardanbalansering, bromsdetaljer m.m. Många inlägg finns betr. detta, ett tips är prova sökfunktionen.
I vilket fall gäller att kolla upp det mesta på bilen!

Jag hade också vibrationer på min 525.a (manuell!) och efter att ha kollat de mesta höll jag på att ge upp. Men jag demonterade allt en gång till och upptäckte att hydraulkolven gick mycket trögt på vänster sida fram och efter gymnastisering, utpumpning och intryckning med rörtång av kolven, gick den till slut mycket lättare. Gummidamasken var hel och fin men tyvärr har tidigare ägare slarvat med bromsvätskebyten varför bromsoket "rostat" innifrån, och i mitt fall kolven. Oljan tar åt sig fukt!
Till saken hör att att mina skivor var något skeva, men inte mycket, fastän dom var nästan nya och det lustiga var att dom även var skeva vid anliggningsytan för fälgen. Skevheten var alltså symmetrisk över hela skivan och likartad. Jag vet att jag inte kört skivan varm så skivan måste varit skev redan vid inköpet. En bilmekare sa att en viss skevhet ska dom ha så att klotsarna skall "knuffas" undan och inte ha möjlighet att ligga an. Jag har inte hört detta förr, men kanske kan det stämma, hm...
När nu kolven gick trögt, gick den inte tillbaks som den skulle utan låg kvar vilket medförde att bromsklotsarna låg an på viss del av bromsskiveomkretsen (pga skevheten) som sedan skapade dessa vibrationer, det är min teori. Problemet blev värre ju mer jag körde vilket nog kan förklaras med att allt belv varmare och en expansion av både klots och skiva skedde vilket förvärrade saken.
När jag bromsade hårt slutade vibrationerna. Vid lätt bromsning blev det värre.

Idag är den dock helt vibrationsfri!

oo=00=oo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.