AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.291

burning med Z3

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Hej Z3 ägare GOTT NYTT ÅR väl mött under denna trevliga fråge och svarssida
jag kom in på sajten you tube för att lyssna på lite vackert avgasljud på Z3 och tittade lite förstrött vad som fanns där, men döm om min förvåning dessa burningar med Z3! hade inte den ringaste aning om att sådant existerade och med fina bilar dessutom kan någon säga mig varför gör man så? kommer in på en asfaltsplan , varvar och snor runt med spinnande hjul och sliter däck för att andra ska titta och klappa händer för mig obegripligt, jag är så jädrans rädd om min z3 så min körning faller under begreppet "till glasskiosken" men så har jag fått jobba och spara till min nöjesbil hela livet och så gör unga grabbar så där med grejorna obegripligt och varför? det måste väl ändå slita på bilen och bevare mig för en sådan bil skulle jag inte vilja ta hand om som min karamell men det kan man nog inte se att man hanterat en bil å detta sätt men å andra sidan min är "bara" en 2.0 så det räcker nog inte till och den tjej som fått bilen i examenspresent hoppas jag inte har kört så här som första ägare, jag är glad om någon vill svara mig varför man gör så och inte bara det är roligt utan varför ,då jag en gång avyttrar bilen måste den vara en klenod som aldrig råkat för detta hanterande
MVH Uffe/bildock
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Några bredställ och burnouter har faktiskt min bil också fått smakat, dock aldrig när den inte varit ordentligt varmkörd först. Har även kört stripp och konbana med bilen vid något tillfälle. Jag har också sparat i många år för att kunna köpa min bil. Jag är väldigt rädd om den, men det är klart att den har fått lite pisk vid väl valda tillfällen. Har lagt en massa pengar på väghållning, däck/fälgar och trim, det är klart att man vill testa bilen lite. Har dock aldrig tokburnat eller direkt plågat bilen på varvstoppet. Sådant sparar jag till min gamla E30. Jag tror att de flesta av dessa bilar någon gång under sin livstid har fått varit med om liknande behandling.

Mvh Henrik
Kan bara hålla med bildock, jag förstår inte det heller, och jag förstod det inte när jag var 18 heller. Förmodligen för att jag även då betalat min bil själv och visste att om jag var så korkad att jag eldade upp mina framdäck, åkte framhjulsdrivet på den tiden, så var det bara min egen plånbok som blev lidande.

Visst har det hänt att det släppt lite några gånger när man varit för het på gröten och det varit lite blött ute, men aldrig i livet att jag skulle ställa mig på en parkering och göra svarta ringar, det utsätter jag inte ens min E30 för.

Någon fjant påpekade för mig att det sliter mycket mer när jag gasar undan rejält på krokiga asfaltvägar än när han låg och ritade streck med sin bil på en parkering, men hur han får ihop det förstår jag fortfarande inte. Jag vet ju vilken bil jag helst hade blivit nästa ägare på.

Extra mycket svider det i mig när jag ser alla dessa stackars M Coupe/Roadsters och framför allt M3'or , som man så gärna själv hade ägt, köpas av unga grabbar som misshandlar dem en sommar och sen säljer till nästa stolle som fortsätter likadant. Sen blir de förbannade när grejorna går sönder. Gör så med en Toyota så får vi se hur bra kvalitet det är.

Skall bli intressant om någon svarar på Uffes fråga om varför man gör på det viset, visst jag har oxå tyckt det var jätteroligt med svarta streck och däckskrik, men då var jag 7 år gammal och cykeldäck var inte speciellt dyra.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Håller med fullständigt har man sparat o sparat till sin ögonsten blir som en kompis är så rädd om den vaxar henne ofta njuter av doften både av lädret och även koskiten underbart....vad vi längtar att få känna av det under 2007! Höra sportsystemets sång utan att för den skull pina sin bil som aldrig skule komma på tal. Gott Nytt År på Er!
Visa användare
886
bildock
Fredrik M
Z3kent
tack för edra synpunkter på mitt inlägg, det var trevligt att höra att inte bara jag undrade över den förslitning på materialen som måste ske vid den här typen av körning, jag undrar inte över de vanliga accelerationer som man frestas göra och som någon skrev att någon gång har det hänt, jag tycker också om att acca och känna draget i bilen och det är ljuvligt! men det är inte det jag menar, sådan körning är ju bilen byggd för och ska naturligtvis hålla för det, men varför bygger man om en bil? för mycket dyra pengar dessutom och för bättre väghållning? och vill känna var gränsen går? har man inte då inte en race och råkörning i sikte? och sedan slår detta över till burnande jag förstår inte det här riktigt räcker inte egenskaperna som en Z3 har original? jag tycker jag fått mer sportbil än jag trodde från början men jag förstår också att 1,8 var kanske lite klen vid introduktionen, men bränna däck för andras nöje neej!
mvh Uffe/bildock

so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Varför man bygger? Tja, det handlar väl mycket om att se vad man kan förbättra och dessutom gör sin bil individuell. Jag har bytt ut massvis med delar på min bil under 3 års tid och det känns som om bilen aldrig kommer att bli färdig. Det är likadant med alla bilar jag köper. Jag modifierar och gör små ändringar under hela tiden jag äger bilen, det är en stor del av nöjet. Min bil ser till det yttre nästan orginal ut, em granskar man den närmre eller är duktigt på att känna igen Z3 så ser man snart att det är mycket gjort åt bilen. Jag tycker att "less is more" är rätt väg att gå när man modifierar sin bil. Spoilerplast,vingar, neon, lambo-dörrar och tv-skärmar kan andra få pyssla med.

Mvh Henrik
Att bygga bil och att stolleköra är ju lite olika saker. Jag har oxå fixat och trixat med min bil, en del var gjort vid köpet och en del har jag själv gjort, och det finns givetvis saker som skall ändras på i vinter. En bil blir aldrig färdig som soda skriver.

För mig är det halva nöjet med att äga en bil, att bygga och ändra. För mig är det samma sak som att måla en tavla eller dreja en vacker skål. Skillnaden är att bilen är vår grund och att göra den personlig ger en härlig tillfredsställelse för den kreativitet som kliar i fingrarna.

Sen att smaken är delad är en annan sak, jag kör på samma linje som soda, stora vingar och agressor spoilerpaket från Wings West och erebuini går så långt bort att jag inte ens kan stava till det. Däremot uppdaterad väghållning, bromsar, andra fälgar och däck. Ett välljudande avgassystem och så lite småpill här och där, små detaljer som bara ett fåtal ser att man gjort, det är grejen. I mitt fall har även föregående ägare lagt en slant på motorn, för mig är det bara att tacka och ta emot.

Men hur man sedan efter att ha lagt så mycket tid och pengar har viljan att misshandla sin bil förstår jag inte. Med misshandel avser jag burnouter, drifting och rattlåsracing. Givetvis sliter det en del på bilen även vid bankörning och hård körning på väg, men om man inte grejorna håller för det så har man satsat slantarna på fel saker, och det går alldeles utmärkt att köra ruskigt fort utan att plåga livet ur grejorna.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Visa användare
886
bildock
Fredrik M
Tack för ditt svar, jag förstår dig fullständigt jag håller på lite jag också för mitt nöjes skull men det inskränker sig mer till utseendet, jag trodde att då man trimmade och sänkte och förstyvade fjädring för bättre väghållning som någon skrev så har jag sammanfört dessa arbeten med målet att köra som tusan då man ser dessa burningar och det är det jag vänder mig emot och frågar varför,och en grej till: du skriver rattlåsracing, är det möjligt? är det sant? jag är nog för gammal att skriva mera här,men det har varit trevligt att få läsa och ventilera sådant jag inte hade en aning om, men som avslutning kan jag säga att andra stylingar som förskönar och låter individualisten få sitt lystmäte i det avseendet då är jag precis lika och njuter mycket av fina arbeten därför skulle jag vara för rädd att misshandla min bil som kostat både i tid och pengar
mvh Uffe/bildock

Hehe, rattlåsracing är ett uttryck för dragracing/streetracing.

Ett förtydligande från min sida.
Om man håller på att tävla i dragracing eller drifting och bygger en speciell bil för detta så blir det ju en helt annan femma med tanke på misshandel. Då har man ju byggt bilen enkom för detta och slitaget är en grej man tar med i beräkningarna. Att däremot utsätta sin välputsade gatbil för detta är inget jag riktigt förstår, men jag börjar kanske bli gammal jag med.

Ingen kan bli för gammal för att skriva på Autopower, så länge man gillar BMW är det bara att knappa på och det behövs blandas upp åldersmässigt så ungtupparna lär sig att de inte kan och vet bäst innan de ens fått sitt körkort.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Helga
Man mår illa och får något "basebollträliknade" i blicken när man ser dom misshandla fina BMW. Ja fina tyska bilar. Om det är andra märken så bryr jag mej inte så mycket faktiskt. Jo förresten. Gamla engelsmän, italienare, amerikanare också. De vagnar med lite kultur berör en. Och så klart en fin Amazon, P1800, PV och även Saab. Utelämnar nog bara japsen :-)
Hörde en "bilälskare" sa när han skulle prova en mycket fin E28, 528.
Nu skall den j-r få bekänna färg.

//Helga
Visa användare
886
bildock
Fredik M och Helga!
tackar, vilka trevliga svar, härligt då är jag iallafall inte ensam om mitt tyckande men visst det är en modernare tid nu och allt förändras ju
Uffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.